Incanto Images Fotografie

Incanto Images betekent betoverende foto's.
Ik hoop dat de betovering werkt en dat je kan genieten van de foto's.
Van macro- tot landschapfotografie en alles wat daar tussen in zit.





Zandbijen

13-05-2012
Vandaag een volle dag, veel leuke plekjes bezocht en als laatste gingen we naar de zandbijen toe. Loes en ik waren er al een keer langs gelopen toen het nieuwe gebouw van Natuurmonumenten in 's-Graveland werd geopend waar onze winnende foto's daar zouden hangen. We hebben hier echt de grootste lol gehad. Heb je er net één gevonden die een beetje stil zit, graaft deze zich helemaal in. Dag zandbij, en dan weer op zoek naar een andere, met de knieen op de grond moet je nog uitkijken waar je de knietjes neer zet anders heb je nog een klein prikje erbij. Wereldwijd zijn er 1300 verschillende soorten zandbijen, weet dus echt niet welke dit is. De meeste soorten leven op droge en warme plekjes en als nestplaats gebruiken ze vaak open zandige bodem in de buurt van of onder struiken.





Meestal bouwt en verzorgt het vrouwtje het nest alleen, laat ze maar weer werken, de dames moet het ook altijd doen. 






Hun lichaamslengte varieert meestal tussen de 8 en 17 millimeter, de mannetjes zijn 
kleiner en slanker en hebben vaak een zwarte driehoek aan de rand van de buik.
Wanneer de temperatuur na de winter tussen de 20- 30 graden is komen de zandbijen 
uit hun ondergrondse cellen, waar de poppen overwinteren. Ze paren dan en de 
vrouwtjes zoeken vervolgens  een plek waar ze hun nest kunnen bouwen. In hun nest 
maken ze kleine cellen, waar een bal stuifmeel gemengd met nectar in wordt gelegd. 
Op die bal wordt een ei gelegd, waarna de cel wordt afgedicht

Nu weten we heel veel over de zandbij, maar wat we hebben mee gemaakt, daarover 
heb ik niets kunnen vinden op internet. Ik zoek altijd naar het makkelijkste in de 
maco wereld, waarom een snelle zandbij, als het ook op een makkelijke manier kan.







Ik zag een zandbij die het een gaatje aan het graven was, tenminste dat dacht ik. 
De eerste foto's gaan dan ook heel makkelijk. Gaat soms op zijn rug voor me liggen, 
wat een clown heb ik gevonden.









En dan kroop de zandbij weer een stukje. Wat is het dan makkelijk scherp stellen 
op het oogje. Het was wel zielig om te zien. Maar plots gaat de zandbij weer graven. 
Zal de zandbij dan toch even uitrusten.
























Dit is nog steeds de zelfde zandbij, kruipt verder, rust weer even, graaft en gaat
 zelfs achterop zijn vleugels staan. Is het dan toch een acrobaat...???







Loes was met deze zandbij bezig, mijn zandbijtje is echt overleden. Loes heeft de 
moeilijke taak vandaag gehad, deze ging even op een heel mooi takje zitten.

We zijn naar huis gegaan met spierpijn in de buik, niet alleen van de moeilijke 
positie van alleen maar over de zandvlakte te kruipen, ook van het lachen wat 
we hebben gedaan bij deze zandbijen.


22 opmerkingen:

  1. Oh Von wat leuk! Ik vond mijn zandbijtjes nogal saai, maar ik ga toch ook nog maar eens kijken of er nog een leuk blogje in zit, want je weet, ik heb nog een héél bijzondere foto! Oeps ja, wat hebben we gelachen ;-)
    Jouw bijtje was een zeer meewerkend modelletje, tja, het eindigde triest....
    Hihi, ik vond je 'onsportief' maar jij hebt dingen kunnen uitproberen met je diafragma, die ik met mijn springlevende bijtjes echt niet kon. De kleine scherptediepte bij 5 en 6 is prachtig!
    Je hebt er weer wat moois van gemaakt hoor, complimenten!
    En o ja, het is de Grijze Zandbij
    Liefs Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Komen hier helaas niet voor Yvonne want als je toch ziet hoe mooi en in welke fraaie bruine tinten dit op de foto te zetten is, dan is het beslist een gemis dat ze hier niet zijn. Je hebt er in mijn beleving iets erg fraais van weten te maken....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldige serie heb je hier kunnen maken.
    Je moest dan wel allerlei toeren uithalen om dit vast te kunnen leggen, en ook nog met spierpijn, maar dit is echt een prachtig blog geworden, ik vind de foto's super.
    Groetjes Irma.
    Sterkte met de spierpijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterend verhaal :)
    Je hebt de spanning er goed in weten te houden.
    Over spierpijn in de buik.... ik kan het me helemaal voorstellen.
    Een hele mooie serie Von!

    Lieve groetjes,
    mennoG

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog nooit van een zandbij gehoord, maar je hebt er een mooie serie van gemaakt. Ziet er heel anders uit dan een gewone bij.
    Knap gefotografeerd zo dicht bij de grond.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb er ook wel is een poosje naar zitten kijken naar die beestjes.. Ze proberen elk gaatje te gebruiken om erin te kruipen. Nooit aan gedacht om ze op de foto te zetten beetje lastige positie zo op je buik. Jullie hebben het gedaan!!!! Knap staaltje werk hoor.

    groetjes Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jouw clown bleek een echte circusartiest te zijn, maar helaas was hij met zijn laatste act bezig. Het zijn wel leuke bijtjes, maar in goede gezondheid lastig te fotograferen lijkt me. De laatste vind ik het mooiste.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een serie Yvon... werkelijk schitterend, ook de info!
    Ik zelf heb zo nog nooit gezien en ik denk dat ze hier ook niet voorkomen.
    Ik heb heerlijk genoten Yvon, maak er een fijne dag van.
    Lieve groetjes van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Yvon,
    Heel mooi om te zien deze zandbijen, ik had er nog nooit van gehoord. Ik had er wel graag een foto bij gezien van jullie schuivend en lachend over de grond.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Magníficas captura de imágenes,
    gracias por compartir.
    feliz semana.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Alle inspanningen hebben wel wat moois opgeleverd, al heeft de hoofdpersoon daar wellicht anders over gedacht. Je hebt een buitenkans aangegrepen om er mooie opnamen met een prima scherptediepte van te maken.
    Een beetje spierpijn is het dan wel waard :-)
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuk onderwerp om te fotograferen. En het levert ook nog prachtige plaatjes op van deze zandbijtjes. Kan me voorstellen dat jij met Loes weer een gezellige dag hebt gehad.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Yvonne,
    Zeer mooie foto's van deze bijzondere bijen. Echt heel mooi in beeld gebracht. De laatste foto vind ik erg mooi met een prima pose en dat mooie fleurige groene gras op de voorgrond.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Yvon, gelukkig heeft je fotomaatje Loes uitgelegd waar jullie zo om gelachen hebben, wat een schitterend verhaal.
    Al is het Zandbijtje op sterven na dood, het doet het nog goed op de foto`s.
    Goed dat je het met ere bedankt hebt,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Yvon
    Apart hoor ook nog nooit van gehoord je heeft er een prachtige serie van weten te maken
    Heel erg mooi
    Groetjes en een fijne dag verder
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Vooral dat afscheid nemen...echt ik voel de spieren want ben net bij Loes geweest!
    Je bent me er eentje!

    Wat een pracht serie, mooi laag languit standpunten en erg mooi van scherpte!
    Lieve groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Natuurlijk zijn de foto's weer hartstikke leuk en mooi en het verhaal vermakelijk!
    groet,
    Maria
    p.s. gauw even bij Loes kijken naar haar verhaal

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ola,terug van de blog van Loes en
    je laatste eer bewijzen aan een zandbijtje, wat wil je nog meer....
    De slappe lach!
    geweldig.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige foto's Yvonne :-)
    Ik heb net een en ander bij Loes gelezen en
    zag daarbij ook je "devote"houding bij
    het ter ziele gegane bijtje hihi......

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Yvonne, Jeetje wat gaaf daar zou ik nou nooit aan denken of op letten. Ik vind vooral foto 4 en 5 super. Mooie dof en erg mooi licht bij allemaal. gave serie.gr Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ook al zulke mooie zandbijtjes. Ik had bij Loes 'het spierpijn'verhaal gelezen en moest jouw zandbijtjes natuurlijk ook even zien. Ik vind het knap, behalve acrobatische bijen moeten jullie toch ook wel wat moeilijke houdingen hebben aangenomen. En ja, altijd triest zo'n sterfgeval van nabij. Gelukkig heb je waardig afscheid genomen :-).

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Yvon,

    Jullie hadden het hierover tijdens ons boottripje op de Nieuwkoopse Plassen. Nu heb ik helemaal het beeld voor ogen met desbetreffende foto's en tekst. Wat hadden jullie een lol (zoals vaak jullie samen). Eerlijk gezegd vind ik jouw foto's mooier en scherper over komen als bij Loes. Ik begreep van Loes dat ze al aan het twijfelen is om over te stappen op Nikon/Canon mocht haar lens niet te repareren zijn. Je hebt haar in bepaalde beelden dus al overtuigd.


    Leuk blog geworden!!!


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek en leuk dat je even de tijd neemt om een berichtje achter te laten!
Thanks for visiting my blog and leaving a comment!