Incanto Images Fotografie

Incanto Images betekent betoverende foto's.
Ik hoop dat de betovering werkt en dat je kan genieten van de foto's.
Van macro- tot landschapfotografie en alles wat daar tussen in zit.





256 Grijstinten



Het is dan zover, een andere kant van het fotograferen is aan gebroken: Gonnie, Loes en ik gaan een workshop van Bob Luijks volgen, Zwart-wit. 
Zie website Natuurportret voor meer info.

Bob zijn tekst op de website begint als volgt: Zwart-wit klinkt misschien als iets uit vervlogen tijden. Niets is minder waar. Het fotograferen in Zwart-wit biedt ongekende mogelijkheden. Na deze workshop kijk je gegarandeerd anders naar je omgeving.

Dat willen we heel graag ontdekken.






We moeten er een stukje voor rijden, naar de Groote Peel, maar zijn ruim op tijd 
en tijdens een lekker kopje thee met een koekje krijgen we uitleg van Bob wat 
de bedoeling is van deze workshop.






Een stukje uitleg over de bewerking in LR of PS komt ook aanbod, het lijkt 
allemaal zo makkelijk hoe Bob het uitlegt. Krijg het idee dat in Zwart-wit fotograferen
 alles mogelijk is wat je maar op je pad tegenkomt, maar niets
 is minder waar.  






We mogen een keuze maken uit twee plekjes. Of het iets drukkere gedeelte, ook 
omdat het zondag is, of het iets nattere gedeelte waar het rustiger is. We kozen
 allemaal voor het natte, rustiger gedeelte.






We rijden in een treintje naar de plek en daar pakken we onze spullen en
 lopen het veld in.






Hier krijgen we ook uitleg waar we naar moeten en kunnen kijken. Allen het kijken
 in kleur en dan in gedachten omzetten naar Zwart-wit is niet makkelijk. Bij Loes d'r
 camera is het mogelijk om gelijk de foto in Zwart-wit te zien. De is vraag van
 mij is natuurlijk kan dat in de Nikon ook...??? Ik heb de D7200 bij me en dit
 is de tweede keer dat ik deze in mijn hand heb. 






Gelukkig zit het er op. In maak een JPG in monochroom en de kleuren foto
 is in RAW gemaakt en wanneer ik een foto maak zie ik de JPG in beeld. 
Wat een super oplossing.






En dan is het foto's maken. Mijn idee om alles nu op de foto te kunnen zetten is 
natuurlijk een hele verkeerde gedachten. Er moet zeker op lijnen, vormen, structuren,
 kleur verschillen gelet worden.






Er zijn thuis dan ook heel veel foto's de prullenbak in gegaan.

Het gebied was vol met mooie plekjes alleen heel veel storende takjes voor
 het onderwerp wat op de foto moest komen. En de takje verwijderen was er niet 
bij, dan had je natte voeten. Het gebied was echt nat.






Dit is het looppad waar we overheen moesten lopen. Aan alle twee de kanten was 
er water en door de hoge waterstand is het bijna een geheel
 geworden met elkaar.







Voor diegenen die niet echte waterdichte schoenen bij zich hadden wat het 
een hink stap sprong spelletje om droge sokken te houden, en ik ben zoals nog 
een paar niet te ver gelopen en daar een paar foto's gemaakt.






Ik ben een stukje terug gelopen en andere onderwerpen op de foto proberen
 te zetten. Met de gedachten dat het omgetoverd moest worden
 naar Zwart-wit.






Ook hier was het drabberig en met het kleine beetje zon kwamen de bubbels
 te voorschijn. Een stukje boomstam weerspiegelend in het water en dan 
scherp stellen op de pijpenstrooitjes, die waren er genoeg in dit gebied.






Ik had geen idee dat ik met deze lens, de 24-120mm, ook een beetje macro 
kon spelen.






De varens stonden langs het looppad, bang om natte voeten te krijgen was 
hier niet van toepassing. Hier kan ik me wel even uitleven.






Heel langzaam lopen we weer terug en Bob komt mij even helpen bij deze
 blaadjes. Ik moet op mijn tenen gaan staan om het resultaat te krijgen
 wat ik nu zie. Het is gelukt Bob.






Een paar foto's extra gemaakt, het evenwicht bewaren op de tenen, was
 nog niet zo makkelijk om dan deze foto te maken.






Het voorjaar in Zwart-wit. De zon stond er prachtig op te schijnen alleen
 komt dat niet zo naar voren in Zwart-wit.






Misschien andere schuifjes proberen in photoshop, niet kunnen ontdekken. 
Bij deze foto is het iets meer zichtbaar.






Het is tegen drie uur en we lopen richting de auto. Maar wij met z'n drietjes hebben 
daar nog helemaal geen zin in, we willen nog niet naar huis. En blijven nog
 even langer in het gebied.






Daar maken we o.a deze deze bovenstaande foto's van het plat liggende
 pijpenstrootje.






En we komen weer langs onze eerste foto object, en omdat de zon nu anders staat, krijgen we een prachtige schaduw van de boom. En zo komt er een eind aan onze leerzame dag om te leren kijken in Zwart-wit.

Dank je wel Bob voor deze leuke dag, en we blijven puzzelen om het beeld er uit te halen wat er in zit... ;-)

Het leren om te kijken naar interessante fotografische mogelijkheden dat is zeker na 1 dag ontstaan. In de auto op de terug weg hebben we mooie momenten gezien. We waren ook zo thuis.

Datum: 03-03-2016



7 opmerkingen:

  1. Dag Yvonne, het dagje Peel in zwart wit, is gezien de foto's die je laat zien, erg fraai geworden. Mijn complimenten voor deze hele mooie foto's.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dit is z,on workshop meer dan waard wat hebben jullie hier mooi van weten te profiteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Yvonne...

    Zwart wit is af en toe leuk om te doen vind ik,
    een workshop daar steek je altijd weer iets van op..
    mooi opnames, waar met name de details foto's eruit springen
    die vind ik super sterk, mooie blog geworden!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb jij een mooi beeldverslag van deze dag gemaakt! Een mooie variatie in foto's en bewerking, volgens mij heb je de smaak echt te pakken ;-)

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wil je in de eerste plaats complimenteren over de wijze waarop jij een afwisselende serie foto's hebt gemaakt van deze dag. Via Facebook had ik al een aantal foto's gezien. De eerste 3 foto's vind ik geweldig. Die had ik zelf ook graag gemaakt en hadden vervolgens ook best aan de muur gekund. Het prikkeldraad en het riet vind ik ook zeer sprekende beelden, in de van het prikkeldraad zit ook op e.o.a. manier spanning! De blaadjes en bloeiende Els spreken mij wat minder aan. Top je laatste 2 foto's. Misschien kan de laatste foto nóg pittiger afgewerkt worden. Het was heel leuk om je blog te lezen en naar de foto's te kijken! Tot blogs! Groetjes, Jody

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om eens iets totaal anders uit te proberen. Niet alle foto's en/of onderwerpen lenen zich er voor. Des te interessanter om in zwart/wit te leren kijken. De eerste varenfoto vind ik de meest geslaagde van de dag.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek en leuk dat je even de tijd neemt om een berichtje achter te laten!
Thanks for visiting my blog and leaving a comment!