22-05-2011
"In het Hol van de Leeuw" heet deze rally ook wel.
Het is ook wel toepasselijk want we zijn op bezoek bij de Mercedes Benz Dealer Gomes in Alkmaar.
Wanneer wij aankomen zien we allemaal Benz sterren op de Z3 en Z4 auto's.
Als eerste komen we langs het Stoommachinemuseum in Medemblik, tijdens een rally proberen we wel iets van de provincie te zien.
Het Stoommachinemuseum is gevestigd in een gebouw, dat in het verleden dienst heeft gedaan als stoommachinegemaal.
Het Stoommachinegemaal de "Vier Noorder Koggen" wordt gebouwd, bestaande uit een ketelhuis met schoorsteen, een stoommachine, twee schepraderen en twee vijzels.
Voorts staan op het terrein van het gemaal een kolenopslagplaats, een huis voor de machinist en een smederij.
Het gemaal moet de molens in de polder assisteren bij het wegpompen van water uit de polder naar de Zuiderzee.
Op zich zijn de 15 molens ten zuiden van Medemblik voldoende om deze taak zelfstandig te vervullen.
Ze pompen het water in een molenkolk (vijver) die verbonden is met een machinekolk en van hieruit kan het water de Zuiderzee in.
Als het water in de Zuiderzee echter te hoog staat, kunnen de molens het niet meer bolwerken en wordt het gemaal in werking gesteld: de verbinding tussen de molenkolk en machinekolk wordt dan gesloten en de schepraderen van het gemaal brengen het water vanuit de molenkolk naar de Zuiderzee.
De vijzels werken in deze tijd als de schepraderen niet in gebruik zijn (als de molens niet voldoende water kunnen pompen).
In deze tijd bestaat het gemaal uit het noordelijk deel van het huidige gebouw, te herkennen aan de vloer met de gele tegels.
In 1897 worden de schepraderen en vijzels vervangen door vier centrifugaalpompen.
Ook komen er twee nieuwe stoommachines als vervanging van de oude.
Het ketelhuis blijft hetzelfde.
Het trapsgewijs pompen via de molenkolk is niet langer nodig, want het water kan nu rechtstreeks vanuit de polder naar de Zuiderzee gepompt worden.
De molens doen weliswaar nog steeds hun werk, maar de boeren verlangen een beter drooghouden van de polder. In 1905 is er bijvoorbeeld gedurende langere tijd geen wind (157 dagen), deels gecombineerd met een te hoge waterstand van de Zuiderzee (31 dagen).
De molens zijn voor hun functioneren afhankelijk van de wind en de lange windstilte brengt veel wateroverlast met zich mee.
1981
Een belangrijk jaar voor de toekomst van het gemaal: het wordt op de lijst van historische monumenten en gebouwen geplaatst.
Vanuit Medemblik rijden we over de dijk via Andijk, Oosterdijk naar Enkhuizen.
Met prachtige vergezichten onderweg.
Oosterdijk vuurtoren " De Ven"
De toren is gebouwd in 1699-1700 en is hiermee een van de oudste vuurtorens van Nederland.
De toren heeft een hoogte van 15 meter en de lichthoogte is 17 meter.
Boven de ingang bevindt zich een cartouche met de namen van de stichters.
De toren is een van de drie lichtopstanden die zijn aangelegd om de route vanaf de Waddenzee aan te geven naar Amsterdam.
Samen met soortgelijke torens bij Marken en een bij Durgerdam zorgden zij ervoor dat scheepvaart van zee naar Amsterdam en vice versa begeleid werd.
De bouwkosten voor deze drie torens werden geraamd op 16.000 gulden, waarin de Staten van Holland voor 8000 gulden zouden bijdragen.
Van deze drie torens is alleen De Ven nog de originele.
Op 16 april 2009 werd het licht gedoofd, omdat de sectoren de vaargeul vanaf Lemmer niet goed meer konden markeren.
Na protest is het licht op 21 oktober 2009 toch weer ontstoken.
De rode sectoren zijn verwijderd.
Na even uitgewaaid te zijn komen we in Enkhuizen aan.
Haven van Enkhuizen met op de achtergrond de "Drommedaris"
De Drommedaris, of Ketenpoort is gebouwd in 1540 als stadspoort, onderdeel van de stadsmuur die Enkhuizen toen omringde.
Tevens was het een verdedigingstoren die waakte over de havens van de stad en uitzicht had op de toenmalige Zuiderzee.
Blijkbaar vond de bevolking dat het gebouw er uit zag als een "dromedaris" (met één "m"), want de bijnaam stamt al uit deze begintijd.
Waar die tweede letter "m" vandaan komt is eigenlijk een mysterie...
Mogelijk is het gebouw vernoemd naar het VOC-schip met gelijke naam dat gebruikt werd door Jan van Riebeeck toen hij Kaap de Goede Hoop "ontdekte"
De Drommedaris bleef echter het havengebied domineren met zijn kanonnen, samen met andere verdedigingswerken.
Zo’n honderd jaar na de eerste bouw en na de tachtigjarige oorlog tegen de Spanjaarden, is De Drommedaris in 1649 opgehoogd tot zijn huidige hoogte.
Het waarom is niet helemaal duidelijk.
Naar alle waarschijnlijkheid had het iets te maken met het kunnen inhangen van het inmiddels beroemde carillon.
Een van de vele gezellige straatjes van Enkhuizen
De huisjes staan echt scheef.
Toegangspoort van de haven in Enkhuizen
Vanuit Enkhuizen maken we een mooi tochtje langs de dijk, maar het is zo koud dat we eigenlijk geen zin hebben om nog meer uit te stappen.
We rijden dus door naar ons eindpunt Marken.
In Marken loop je eigenlijk als eerste de klompenmuseum binnen.
De klompen op Marken waren vroeger vaak donkerbruin geverfd met daarop geschilderde rode of roze roosjes met licht- en donkergroene blaadjes.
Daartussen werd dan de naam van de draagster geschilderd.
De aanstaande bruidegom maakte tijdens het varen bruidsklompen voor zijn bruid met kerfwerk bestaande uit toverknopen of drievoudige krakelingen, die alleen tijdens de bruidstijd gedragen werden.
Daarna stonden ze op een bankje voor het pronkbed
Wat een klop al niet kan betekenen.
We moeten wel door Marken heen lopen, er staat een drankje klaar bij Hotel/restaurant "Hof van Marken". Nu is dat niet zo erg wanneer het zonnetje een beetje had geschenen. Maar nu dat we hier toch zijn, doen we onze jassen tot bovenaan dicht en gaan even de haven door lopen.
Von haar dag is weer compleet, molens op klompen, die had ik nog niet in de verzameling.
De haven van Marken.
En het "Paard van Marken" had er graag even heen gelopen, maar ik weet dat het een aardig stukje lopen is en we waren eigenlijk al koud genoeg geworden.
Volgende keer dan maar even bij de vuurtoren kijken.
Von is een beetje aan het warm worden.
Leo heeft deze foto gemaakt, ik maak zoveel foto's voor de BMW Z3 site dat Leo het nu ook maar een keer nodig vond dat ik er een keer op sta.
Dank je wel Leo.
P.S. Iedereen bedankt voor het meedenken en tips te geven bij het vervagen van een foto. De eerste keer is altijd moeilijk....;-)