Pagina's

Roadtrip Dolomieten - van Sospirolo BL naar Arabba


Nu zien jullie echt hoe lief de mensen hier zijn, de gekregen broodjes zijn heerlijk. Kopje thee er bij, blote voetjes, van de stilte genieten en van de warmte die deze dag weer gaat geven. Na alles weer in de auto gestopt te hebben, maak ik nog even een rondje om overzicht foto's te maken.
















Daar gaat de piano van gisterenavond, we verlaten Pian Falcina rond de klok van 9.30 uur.






En nog geen 5 minuten later staan we bij Cadini del Brenton. Ik had op internet gelezen dat het parkeren hier in deze omgeving vaak problemen geeft. Maar zo vroeg in de ochtend staan er twee auto's. We kunnen nog heel fijn in de schaduw staan. 

Wanneer het erg druk wordt langs de weg op de openplekken is de mogelijkheid nog langs de rivier te parkeren. Dat is dan wel iets verder lopen maar allemaal nog heel goed te doen.






De Cadini del Brenton kan worden bezocht dankzij een cirkelvormige route langs een pad dat is aangelegd door de instelling van het Nationale Park Dolomiti Bellunesi. De rondweg begint op 400 meter van het bezoekerscentrum, goed aangegeven langs de provinciale weg SP2, aan het einde van het meer van Mis.


De route om de Cadini del Brenton te bezoeken gaat eerst door het bos en vervolgens langs de Cadini - dwz de bassins, de waterpoelen die door de beek in de rotsen zijn gegraven - dat zijn er in totaal 15.


De hoger gelegen cadini's kunnen niet worden bezocht, omdat ze omgeven zijn door de ondoordringbare natuur.



De zesde cadino is de diepste. Hier is het water meer dan 4 meter diep. Het is mogelijk om deze over te steken met een houten loopbrug en dan een van de twee paden  te kiezen die rechts of links van de Cadini afdalen en dan weer samen komen in de vallei.




Een bezoek aan de Cadini del Brenton is de ideale activiteit voor een uitstapje van een halve dag of om een hele dag te ontspannen, het is echt een mooie en ontspannende plek, perfect voor jong en oud.



Om de Cadini del Brenton te bezoeken moet je betalen, de prijs van een ticket is € 2,50 en je krijgt ook een plattegrond bij de kassa.




Het pad is zeer suggestief, de natuur bedekt alles en creëert een groende tunnel en het is heel gemakkelijk, met weinig helling.




Het is een echt een pad dat geschikt is voor iedereen en er zijn zelfs verschillende panelen die de vorming van dit natuurwonder uitleggen.































































Dit is de trap die naast de Cadini del Brenton ligt, zowel naar beneden als omhoog.

We zijn precies een uurtje binnen geweest, we konden ook overal doorlopen, maar wanneer je met meerdere mensen omhoog en omlaag moet lopen, heb ik het idee dat het wel eens langer kan duren, de treden waren best op sommige stukken in één stap moeilijk te nemen.

Om 10.30 uur rijden we verder de SP2 af, richting Titelle.










10.50 uur.  Bergtoppen van Curti Belluno - SP3






Rivamonte Agardino






SR203











11.35 Cencenighe Agordino - Lago di Cencenighe


























12.00 uur -  Alleghe






Lago di Alleghe



Bij Caprile gaan we de SP20 op






Even naar de waterval lopen.










Bij Selva di Cadore  gaan we de SP251 - SP638  op, richting Passo Giau 















12.31 uur. We rijden er steeds dichter naar het ruige natuurgedeelte. 
Wat is dit genieten.






In de Dolomieten vind je zoveel Passo's dat het niet gek is dat we de tel kwijtraken. De Passo Pordoi, Stelvio pas, Falzarego en ga zo maar door. 






Toch zijn er een paar die er bovenuit steken. Voor de Passo Giau geldt dat zowel letterlijk als figuurlijk.






De weg over de Passo Giau is bijzonder oud. Eeuwenlang werd er gestreden om de omgeving van de Passo Giau, tussen het Habsburgse rijk en de republiek van Venetië. 






In 1752 werd dat van Italiaanse zijde opgelost door een twee meter hoge muur aan te leggen. Nog indrukwekkender is dat de twee kilometer lange muur in slechts 90 dagen werd aangelegd. 






Alhoewel de muur in 1918 werd gesloopt toen Cortina d'Ampezzo Italiaans werd, zijn er nog steeds delen zichtbaar.






De Giau-pas is om meerdere reden een bijzondere beklimming. De verbinding tussen Cortina d'Ampezzo en het dal van de rivier Cordevole is bijvoorbeeld het hele jaar open, ondanks zijn top ruim boven de 2.000 meter.






De beklimming werd negen keer opgenomen in het parcours van de Giro d'Italia, waarvan de eerste keer pas in 1973 was.






Op de top van de pas tref je een voor Dolomietenstandaarden bijzondere omgeving. Alhoewel het uitzicht wordt gedomineerd door de piek van de Novolau, 2574 meter, is er meer te zien dan louter wilde bergtoppen. 






Het zicht strekt in de verte uit over de streek, terwijl je dichterbij over diepgroene alpenweide uitkijkt.






Kleine tip, doe dit niet in het weekend.  ;-)
















12.55 uur. rijden we weer verder. De auto hebben we dwars achter andere auto's neergezet om een paar foto's te maken. 






Een wandeling zit er niet in. 

































































Aan het einde van de SP638 gaan we richting Arabba de SR48 op. We zien op het bord dat we ook naar de Passo Falzarego gaan.






13.00 uur.  Rivier Falzarego. Er is weinig water op dit moment.
















13.25 uur . Wat een olifanten aan rotsen. 






De Falzaregopas SR48 vormt in Italië de verbinding tussen het Val Livinalongo en het Val Boite waar Cortina d'Ampezzo ligt. 






De pas maakt ook deel uit van de Dolomietenweg samen met de Costalungapas en de Pordoipas.






Met een oneindige reeks haarspeldbochten en steile beklimmingen in een adembenemend landschap, de Falzarego-pasweg - vastgelegd de waterval passagier - ze zijn nooit een bevoorrecht bestemming geweest voor fietsers en motorrijders.






Tijdens de Eerste Wereldootlog waren de steile rotswanden het toneel van zware gevechten op grote hoogte tussen Oostenrijk en Italië. Tussen 1915 en 1917 was het gebied rond de Falzarego-pas en niemandsland tussen de eerste twee frontlinies van de vijandige legers. 






Het was een zeer belangrijk strategisch punt, waar op 5 juli 1915 de eerste Italiaanse aanvallen werden gelanceerd tegen de Oostenrijkse-Hongaarse barrière bij de Valparola-pas.






Bij de Falzarego-pas en op de berg erboven, de Piccolo Lagazuoi, waren tijdens de Eerste Wereldoorlog Oostenrijkse en Italiaanse troepen verwikkeld in hevige gevechten. Nog steeds zijn er in dit gebied overal oorlogsresten te vinden.






Het doel van de Italiaanse troepen was om de Oostenrijks-Hongaarse verdediging bij de Valparopas te doorbreken en van hieruit door het Val Badia de spoorlijn van het Pustertal te bereiken.






Bij het begin van de eerste aanvallen, in juni 1915, waren er weinig Oostenrijkse en Tiroolse troepen bij dit fort op grote hoogte opgesteld, terwijl het Italiaanse leger veel soldaten in dit gebied positioneerde.






Maar de beslissende militaire opmars mislukte omdat de Oostenrijkse troepen belangrijke posities hadden ingenomen op de toppen van de bergen rondom de Falzaregopas: Piccolo Lagazuoi en Sasso di Stria.






Het Tre Sassi-fort, gebouwd als een spervuurtegen het Italiaanse legen op de Valparola-pas, werd aan het begin van de oorlog blootgesteld aan hevig artillerievuur, waardoor de granaat beschadigd raakte en de evacuatie noodzakelijk werd.














13.35 uur, zijn we boven aan de Falzarego pas gekomen. Het is een druk punt en wij rijden weer een stukje verder.











SP24 - Passo Valparola




De weg over Valparolapas - Italiaans: Passo di Valparola - vormt de verbinding tussen de Italiaanse provincies Bolzano en Belluno. Op de pashoogte loopt ook de Italiaanse/Duitse taalgrens. Aan beide zijden wordt een gemeenschappelijke taal gesproken: het Ladinisch.






De zuidzijde van de Valparolapas loopt, op de eerste anderhalve kilometer na, over hetzelfde traject als de Falzaregopas.






De beklimming aan de noordzijde begint in de laatste gemeente van het Valle Badi: San Cassiano ( Sankt Kassian). Een goede weg stijgt door het prachtige beboste dal naar Armentarola.






13.40 uur.

Het landschap wordt woester en is met rotsblokken bezaaid. De pashoogte wordt iets na de provinciegrens bereikt. Iets lager ligt een groot bergmeer. De Valparolapas onderscheidt zich van de andere passen in de Dolomieten door het kale sombere rotslandschap.






Iets na de pashoogte staat het zonderlinge verlaten militaire bouwwerk Tre Sassi. Dat is tussen 1897 en 1901 door de Oostenrijkers gebouwd om zich bij een eventuele Italiaanse aanval te kunnen verdedigen.






De afdaling in zuidelijke richting gaat de eerste anderhalve kilometer over de kale hoogvlakte. Aan de voet van de 2477 meter hoge Sasso di Stria aan de rechterkant, komt de weg uit op de Falzaregopas.






De pashoogte van de Falzarego wordt gedomineerd door de Monte Lagozuoi. Vanaf de pas gaat een kabelbaan omhoog naar de 2802 meter hoge top. Het uitzicht op de Marmolade en de berggroep Cinque Torri, moet van hieruit schitterend zijn. 






Helaas hadden wij iets te slecht weer, toch wel makkelijk dat er op de bergtoppen webcams staan om al van te voren via internet te kunnen zien wat voor weer het is. En wat zeggen we dan..  " en weer doorrrr" .






De afdaling naar Cortina d'Ampezzo gaat langs de zuidhelling van de Tofana, een van de hogere Dolomietenbergen. Na 10,5 kilometer takt bij het dorp Pocol de weg af naar de 2236 meter hoge Giaupas. 






13.45 uur

Rechtdoor ligt vijfkilometer verder Cortina d'Ampezzo, de grootste plaats in de Dolomieten.
















14.00 uur, nemen we even pauze om een lekkere toasti te eten, alleen we trekken wel even een dikke fleece aan tegen de koude wind die er staat.






 Lago di Valparola, een klein meertje bij het restaurant en om 14.45 gaan we weer verder.

SP37 - SS244






15.05 uur. Rondom Corvara - SS243 - richting Passo Gardena staan er weer een paar die op de foto moeten. Wat een bijzonder landschap te het is.





































15.15 uur. Gelukkig de pas is open....






Passo Gardena - de Gardenapas - Jëuf de Frea, vormt in Italië de verbinding tussen het Val Gardena en het Val Badia. Het traject is normaal gesproken het gehele jaar berijdbaar. 






De pasweg wordt vaak gereden in combinatie met de Pordoipas, Campolongopas en de Sellapas die eveneens om het machtige bergmassief van de Sella liggen. het gebied waar de pasweg doorheen voert is tweetalig: Ladinisch en Duits.






In de Eerste Wereldoorlog zijn de wegen naar de passen Sella en Gardena om militaire redenen aangelegd. 






15.30 uur. De pashoogte van de Gardenapas - SR48-  is een groene vlakte ingeklemd tussen het Sellamassief en de Pizzes da Cir. De afdaling naar Corvara is maar tien kilometer lang, het omringende landschap onderweg is niet zo ongeschonden als aan de andere zijde. 

Het uitzicht op de bergen is echter prachtig, in het zuiden nog steeds het Sellamassief, in het noorden de imposante Sassongher. 

In Corcara begint de route naar een andere pasweg: de Campolongopas










































15.40 uur 


























15.35 uur 



























15.55 uur gaan we richting de Passo di Sella - SS242 - De Sellapas - Jëuf de Sela vormt in Italië de verbinding tussen het Val di Fassa en het Val Gardena. 






De pashoogte loopt ook over de grens tussen de Italiaanse provincies Trente en Zuid-Tirol. De pasweg wordt vaak gereden in combinatie met de Porsoipas, Campolongopas en Gardenapas die eveneens om het machtige bergmassief van de Sella liggen.






15.55 uur. Canazei in de Valle di Fassa is het beginpunt aan de zuidzijde. Vanuit het centrum klimt de weg eerst door de bossen omhoog naar Alp Roa, waar de weg naar de Pordoipas aftakt. De wanden van het Sellamassief rijzen hier loodrecht omhoog. 






Vanaf dit punt is het nog 5 kilometer naar de top van de Sellapas. De weg is en blijft goed. De begroeiing wordt dunner en houdt in de buurt van de pashoogte helemaal op. 






De pas ligt op een smalle bergrand. Het uitzicht op het Val di Fassa en de Marmolade met haar gletsjer is goed, maar het zijn de drie pieken van de Sasso Lungo die de meeste aandacht trekken. 






De afdaling naar het Val Gardena verloopt even gemakkelijk als aan de andere zijde. Na 6 kilometer takt aan de rechterkant de weg af richting Gardenapas. De weg rechtdoor gaat naar Selva di val Gardena, dat net als Canazei een belangrijke wintersportplaats is.






16.00 uur











16.10 uur  Halverwege de SS242 nemen we de weg naar de SS48 richting de Passo Pordoi, in 2019 kwamen we uit Kroatie richting huis, nu rijden we de pas de andere kant op. 






Tegenover Hotel Pordoi was er een klein meertje, had ik op internet gevonden, helaas was er van dit kleine meertje niet zo heel veel meer over, een blubberpadje was het.  We hebben onze benen weer even gestrekt en een klein hapje gegeten.











Het is inmiddels 16.30 uur. We maken gelijk maar even gebruik van de bankjes om ons hotel voor vanavond op te zoeken.





















































16.45 uur. Belluno






Richting Arabba, waar we gaan slapen.


























17.00 uur. Arriveren we bij hotel Hotel Olympia.






Een gezellig hotel, buiten ook een bar, kon er niet uit opmaken of dit altijd is, of dat er een feestje was. Het was gezellig en de mensen waren super vriendelijk. We konden zo aanschuiven.





We lopen naar beneden, want bij de rotonde hadden we al een Pizzeria gezien. 






Bij Bar Ristorante Pizzera Al Tablé nemen we hollandse pizza's.
Al beledig je hiermee een Italiaan, ze stonden op de kaart...en lekker.







Datum:  31-08-2024

Vertrektijd: 09.30 uur
Aankomsttijd: 17.00 uur

Gereden kilometers: 146 kilometer

Van Hotel:
Pian Falcina
32027 Sospirolo BL
Italië

Naar Hotel:
Hotel Olympia
Via Colesel
Arabba 57
32020 Arabba BL
Italië



Roadtrip Dolomieten
25-08-2024 - van Huis naar Remagen Kripp
26-08-2024 - van Remagen Kripp naar Lauterbourg
                                Kasteel Arenfels
                                Mayen - Brückentoren
                                Monreal
                                Cochem
27-08-2024 -  van Lauterbourg naar Fischingen
                                Donauquelle
                                Kloster Fischingen
28-08-2024 - van Fischingen naar Tarrenz
29-08-2024 - van Tarrenz naar San Pietro BZ
                                Timmelsjoch
                                Jaufenpas - Passo di Monte Giovo
                                Val di Funes
                                Ötz
30-08-2024 - van San Pietro BZ naar Sospirolo BL
                                Kofeljoch
                                Passo di Eores van Rodella
                                Würzjoch
                                Passo delle Erbe
                                Ju de Börz
                                Furkelpas
                                Hotel Hubertus
                                Drei Zinnen
                                Tre Cime di Lavarede
                                Lago di Landro
                                Lago del Mis
31-08-2024 -  van Sospirolo BL naar Arabba BL
                                Cadini del Brenton
                                Passo Giau
                                Passo di Falzarego
                                Passo di Valparola
                               Tre Sassi 
                               Passo di Gardena
                               Passo di Sella
                               Passo di Pordoi 
01-09-2024 - van Arabba naar Giustino
                              Militaire monument Pian di Salesei
                              Passo di Fedaia 
                              Lago di Fedaia
                              Marmolada
                              
Molin de Pèzol
                              
Cascate dell'Avisio di Cavalese
                              Castel Toblino
                              
Chiesa di San Vigillio
02-09-2024 - van Giustino naar Poschiavo
                              Nardis waterval.
                              Segheria Veneziana - Houtzagerij   
                              Passo del Tonale  
                              Militaire Monument van Passo del Tonale
                              
Passo dell'Aprica
                              S
piraalviaduct van Brusio
                              
Passo del Bernina
03-09-2024 - van Poschiavo naar Meiringen
                              Landwasserviadukt
                              Soliserviaduct
                              Albula
                              Val Bugnei viaduct
                              Oberalppas
                              Furkapas
                              Belvédère hotel
                              Rhônegletsjer
                              Grimselpas
                              James Bond
                              Goldfinger
                              Sir Sean Connery
                              IJsgrot
04-09-2024 - van Meiringen naar Rixheim
                              Kasteel Oberhofen
                              Thunermeer
                              Kasteel Neu-Falkenstein
                              Lüssendal
                              Molens in Zwitserland
                              Mühle Hammerschmiede in Beinwil
  

1 opmerking:

Bedankt voor je bezoek en leuk dat je even de tijd neemt om een berichtje achter te laten!
Thanks for visiting my blog and leaving a comment!