Incanto Images Fotografie

Incanto Images betekent betoverende foto's.
Ik hoop dat de betovering werkt en dat je kan genieten van de foto's.
Van macro- tot landschapfotografie en alles wat daar tussen in zit.





Agelena Labyrinthica - Doolhofspin

 10-08-2011 staat er een stukje in de krant over de Doolhofspin die ik ingezonden heb.
Deze spin zijn Loes en ik tegen gekomen op de Westerheide bij Hilversum. Loes als eerste, ik was nog met mijn roodbekermos veldje bezig.
Loes liet mij wel even deze griezel zien, ben gelukkig niet bang voor spinnen, deze is wel heel apart.
Het was een ochtend met veel mooie macro onderwerpen maar we waren ook op zoek naar de Reetjes. We hadden gelukkig alle objectieven bij ons zodat we alle kanten op konden.
Zijn ook de reetjes, het is tenslotte bronsttijd,  tegen gekomen maar die komen in een ander blogje.

Hier het stukje uit de krant.


Dit is de originele foto


De Gewone doolhofspin (Agelena Labyrinthica) is uitgeroepen tot "Europese spin van 2011". 

De Gewone doolhofspin is één van de zowat 500 trechterspinnen die wereldwijd bekend zijn.
In Europa leven daarvan 150 soorten en in Midden-Europa is voorlopig een 30-tal soorten gevonden.

De Gewone doolhofspin dankt haar naam aan het ingewikkelde web dat boven hagen gesponnen worden. Via verticale draden boven het net slagen de spinnen erin insecten te onderscheppen, waarna ze op een verticaal deel vallen vooraleer ze verdoofd of gedood worden.
De Gewone doolhofspin zit geduldig op haar prooi te wachten in een trechtervormige schuilplaats.


Een belangrijk familie-kenmerk is het opvallende paar achterste spintepels.
In termen van grootte kan de Gewone doolhofspin beschouwd worden als middelgroot: de mannetjes zijn doorgaans tussen 8 en 10 millimeter, vrouwtjes iets groter."




De dieren worden vooral in juli en augustus gevonden in tuinen, bossen en langs paden of in droog grasland. De spinnen verkiezen lage vegetatie en verspreide struiken.

25 opmerkingen:

  1. Il s'en passe des choses que nous ignorons! Maintenant, quand je verrai une araignée, je lui demanderai à quelle tribu elle appartient.
    Bon week-end, Yvonne!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Muy buenas las tomas de esa araña, excelente el efecto enfoque desenfoque que has conseguido.Enhorabuena por su publicación.

    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hà, dat is weer een mooie opsteker, je foto in de krant.
    Het is ook een schitterende foto van deze bijzondere waarneming.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Yvon
    geweldige serie foto's en de krant berijkt geweldig.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een interessant onderwerp en wat een prachtige foto's ! Gefeliciteerd met de publicatie. Fijn weekend Yvon.
    grtjs,
    Rian Verweijmeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Yvonne,
    Inderdaad een hele bijzondere spin. Tof dat jullie die daar dan toevallig gezien hebben. Heel mooi zo met dat speciale web. Je hebt deze spin ook mooi in beeld weten te brengen, tijdens het maken van zijn web. Leuk dat stukje in de krant met je eigen foto erbij voor, is toch altijd best bijzonder.

    Groetjes en een fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. prachtige beelden !
    leeft in een soort 'webkoker'?

    Leuk dat je publicatie verspreid werd !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Yvonne,

    Leuk dat het in de krant is gekomen en dat zal zeker ook te danken zijn geweest aan het prima fotowerk bij de tekst!
    Top!!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Yvonne,

    Proficiat met je foto in de krant. Ontzettend leuk! Het is dan ook een prachtige foto. Wist je dat deze spin de spin van 2011 is?

    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. simply beautifully captured shots...lovely!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Yvon

    Gefeliciteerd

    Erg mooi zeg.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gaaf Yvon en heel apart deze spin ik had hem al bij Loes gezien mooi hoor
    fijne dag hé groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. gelukkig ben ik er ook niet bang meer voor
    en heb jij met je snuffer erbovenop gelegen, geweldig yvonne.
    ik hoor vanaf mijn slaapkamer snacht de damherten burlen,...
    jawel de bronst is weer begonnen:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Griezelig mooi!
    Ik heb dit nog nooit gezien,
    ja op de blog bij Loes en nu hier,
    maar wat is dit gaaf, vooral foto nummer 1!
    En natuurlijk gefeliciteerd met de plaatsing
    in de krant, liefs Bufff.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gefeliciteerd dat je weer in de krant staat ... geweldig! Het is dan ook een heel bijzondere foto.

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit zijn voor mij de krenten in de fotovla waar ik het voor doe. Leuk en goed dat je het even naar de krant hebt gezonden zodat meer mensen mee kunnen kijken want dit is toch veel mooier dan al de ellende in de kranten. Gewoon een ongewone spin in haar holletje. Ik vind het een prachtserie.....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooie serie Yvonne...
    prachtig...hoe kan het toch zijn dat wij spinnen eng vinden en vervolgens met onze camera en macro lens erop vlakbij gaan zitten en er mooie opnames van nemen...wat een prachtige opnames!!
    mooi dat ze je foto geplaatst hebben in de krant, toch wel eer van je werk.....

    bedankt voor je steuntje in de rug...ik ben echt aan het dubben hoe ik het met reageren moet doen, heb n.l. erg last van mijn boven armen...weet nog niet wat het is, iets van reuma of een fikse over belasting, maar ik weet wel dat typen er niet echt goed aan doet. Maar om daarom te stoppen met bloggen is ook zo zonde...
    ik denk dat ik gewoon ga reageren op mensen die ook een reacties bij mij achter laten, sommige mensen plaatsen dagelijks en dat is mij echt te veel...dus ik zie wel hoe het verder moet...
    bedank ik ieder geval!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Brrr wat een griezel.
    die eerste foto is echt een topper, de rest is ook heel mooi. Leuk dat je foto in de krant is geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hai Von,

    Terecht dat je de eer krijgt voor deze foto.
    Alles klopt gewoon. Het extraatje is ook nog dat de spin op z'n kop hangt.
    Ik zou deze foto goed bewaren, want je zou hier nog wel eens een prijs mee kunnen winnen.
    De rest van de serie is ook erg fraai.
    Heel goed gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Von,
    Oh wat stond ie toch mooi in de krant, en zó groot, ja, daar mag je weer heel blij mee zijn.
    Schitterende foto, maar dat had ik je al verteld, ik vind foto twee trouwens ook heel apart, zo heb ik ze niet gemaakt.
    Was een leuke ontdekking op een mooie en gezellige dag op de hei. Ik heb de doolhofspin en zijn web daarna trouwens nooit meer gezien, dus we hebben mazzel gehad
    Lieve groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  21. WOW wat leuk en wat mooi Yvon!!
    Die tweede datje ziet hoe hij in zijn holletje kruipt... werkelijk schitterend!
    Weblog is nog steeds aan het verhuizen :-( en of het nog goed komt is nog de vraag... gelukkig heb ik een reserve blog gemaakt ;-)
    http://fotoanna-photography.blogspot.com/
    zo kan ik toch nog bloggen...
    Lieve groetjes Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Yvon,

    Wat een super gave foto die in de krant stond. Terecht dat ze die gekozen hebben om in de krant te zetten. Echt een prachtige foto, waar je naar blijft kijken. Bijzonder boeiend om te zien in zo'n apart web. Mooi dat jij hier nog meer beelden van laat zien dan de 2 van Loes een maand geleden. Is Loes nu niet jaloers op je dat jij met die foto in de krant staat en zij niet? ...hahaha

    In ieder geval gefeliciteerd met deze publicatie.
    Wat loop je trouwens enorm achter met blog....ik dacht dat ik achterliep. :p

    Gr,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Yvon,

    Van harte! Goed gespot en uitstekend vastgelegd. En een leuk blogbericht!

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Meid wat ontzettend leuk zeg!
    HG
    Gerreke

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek en leuk dat je even de tijd neemt om een berichtje achter te laten!
Thanks for visiting my blog and leaving a comment!