Incanto Images Fotografie

Incanto Images betekent betoverende foto's.
Ik hoop dat de betovering werkt en dat je kan genieten van de foto's.
Van macro- tot landschapfotografie en alles wat daar tussen in zit.





Top 12 uit 2018

Het jaar zit er bijna op, 2018 ligt dan achter ons en 2019 staat te trappelen om te beginnen.
Met nieuwe wensen, dromen en verwachtingen...

Maar nu eerst terugblikken op fotojaar 2018.
Een jaar met 33 fotoblogjes en een vakantie naar de Amalfikust in Italië,  waar jullie nog niets van hebben gezien.  Rügen is nu klaar, daarvan krijgen jullie in 2019 alles van te zien. Het was even een hele klus om alles goed te beschrijven. Een reis uit 2017, wat gaat de tijd dan snel. 

De reacties op de blog worden stukken minder, dat komt ook door dat er op Facebook veel reacties gegeven worden. 
Waar er in het begin van het bloggen tegen de 50 reacties waren, is het nu rond de 8 stuks.
Nog steeds blij mee want de bezoekers komen gelukkig nog gezellig langs. 

Dit jaar heb ik ook een paar molens laten zien, daar ga ik volgend jaar weer mee verder. Ik heb er nog genoeg...;-)

 Nu mijn keuze uit 2018. De mooiste foto's per maand geselecteerd....



Opdracht van mentoraat Stan Kerlen om paprika's in ijs te fotograferen.  
In blogje het eindresultaat te zien. 

Donderdag 18 januari: Een dag om binnen te blijven, windkracht 12 gemeten.

En wat ik toen nog niet wist dat er na 9 januari de klad er een beetje inkwam na mijn operatie. Gelukkig elke maand nog iets gedaan aan fotografie. Ik mag voorlopig niet meer zwaar tillen, ik moet gewoon rustig aan doen. Dat heeft eigenlijk iets langer geduurd dan ik verwacht had.
In 2019 ga ik weer normaal aan de slag. 






Keuze stress om de foto uit te kiezen van de maand heb ik daardoor niet. Gelukkig is deze foto gemaakt in de sloot voor het huis.

Tijdens de laatste dagen van februari stroomde met een oostelijke stroming Siberische lucht over ons land. Tijdens de nachten vroor het op uitgebreide schaal matig, lokaal zelfs nipt streng. De laagste temperatuur werd gemeten op -10,5 graad.

Ook overdag bleef het op 26, 27 en 28 februari lokaal vriezen. 
Februari heeft 23 vorstdagen tegen 13 normaal in deze maand.






Met twee officiële ijsdagen en door de koude februari maand, was het tijd om op 4 maart even naar Marken te rijden. Het eerste echte uitstapje na de operatie. Fototas op lichtgewicht, zo weinig mogelijk er in gestopt. Het is een half uur lopen vanaf het parkeerterrein en ik was blij dat ik er was. Samen met Jet een leuke dag gehad. 

We waren net op tijd, op deze dag hadden wij onze jas al uit gedaan, we waren veel te warm gekleed. De dooi trad in, temperatuur liep in de loop van de dag op naar 13 graden. 







Op 8 april hadden we een DDN dag. Gezellig om er even met z'n alleen op uit te gaan. 
De bosanemoontjes zijn er weer. 

Deze foto is een deel van een narcis. Spelen met sluitertijden die deze beweging in de foto geeft. 





Corsa Amalficosta

Onze vakantie in mei naar de Amalfi kust in Italië. Wat hebben we een hoop gezien en gereden in Pinokkio. Helemaal binnen door naar deze prachtige kust. Het is even wachten op deze foto's met het verhaal erbij. Hou de blog in de gaten....

Het regent weer records deze meimaand. De warmste 28 mei ooit gemeten, met 29,7 graden in De Bilt. Volgens Weeronline stamt het vorige record uit 1944. Toen werd op 28 mei 28,4 graden. De nacht van zaterdag op zondag was al de warmste meinacht sinds het begin van de metingen in 1901. Het kwik kwam die nacht niet onder de 18,3 graden. Het mei record voor een nacht stond op 16,9 graden en dat dateert van zes jaar geleden. In de top 10 van warmste mei-maanden ( sinds 1901) staan liefst zes maanden uit het tijdvak 2000-heden.







Zo trots op neefje Bram. Wil je Bram volgen kijk dan even op YOUTUBE naar zijn filmpjes en wordt abonnee dan mis je niets. Vooral de laatste wedstrijd op 18 november met de beker uitreiking, daar heeft hij het hele jaar voor getraind. 






Het werd weer een keer tijd om in Hilversum op de Westerheide bij de reetjes te gaan kijken tussen het wilde radijs. Wat was dit lang geleden dat ik er even heen ben gegaan. Bij ons om de hoek en dan gewoon niet gaan. Dit jaar samen met Jet er gezellig op uit geweest. Het radijs was niet veel meer, net even iets te laat gegaan, maar dit koppie is toch een schatje om te zien.

In de maand juli is sinds het begin van de regenmeting nog nooit zo weinig neerslag gevallen. Landelijk viel er slechts 11 millimeter regen, waarmee het record van 1921 van 16mm wordt gebroken. Op de laatste dag in juli kan in het noorden en westen nog wel een buitje vallen, maar in het grootste gedeelte van het land blijft het droog. Hooguit komt er qua landelijke neerslag nog een millimeter bij. Juli is met ongeveer 330 uren zon ook de zonnigste juli-maand sinds 1906. Het oude record werd in juli 2006 gevestigd met 316,3 uur. 






En door al de droogte staat de hei er dit jaar zeer slecht bij. Alles is bijna bruin van kleur. Hier en daar is een takje die de droogte heeft overleeft. 


16 augustus: Aretha Franklin overleden

Maarten van der Weijden zwemt de Elfstedentocht. 10 jaar na zijn Olympische gouden race in Beijing zwemt hij de tocht die miljoenen oplevert. Maarten zwom 163 kilometer en 55 uur om geld op te halen voor elf verschillende kankeronderzoeken. Een ongelooflijke prestatie op sportief gebied, maar veel belangrijker: een prestatie die heel Nederland heeft samengebracht. Opbrengst van deze zwemprestatie was 4.3 miljoen

08 augustus: de eerste kleine regenbui, wat zijn we blij met dat kleine beetje water. Een druppel op een gloeiende plaat.
27 augustus: De zonnigste zomer sinds 1976. Zo schrijft men er over: De meteorologische zomer duurt nog een week, maar toch is al duidelijk dat deze zomer de boeken in gaat als de zonnigste sinds 1976. Gemiddeld scheen de zon afgelopen periode 763 uur, tegen 608 uur normaal, meldt Weeronline. In 1976 scheen de zon 837 uur. Met een gemiddelde temperatuur van 19 graden, gemeten in De Bilt, was dit de warmste zomer sinds het begin van de metingen in 1901. Normaal ligt het gemiddelde op 17 graden. 
Er waren diverse regionale records. Zo beleefde Limburg de primeur om als eerste een zomergemiddelde boven de 20 graden te noteren, namelijk 20,1 graden. Maar de zomer is grillig. Na de hoge temperaturen van de afgelopen weken was het in de nacht van zaterdag op zondag opvallend fris. Het Noord-Brabantse Woensdrecht heeft het record van laagste minimum temperatuur in augustus gebroken. Het werd er vannacht 5,2 graden, het oude record uit 2014 was 5,3 graden.Veel plaatsen kwamen in de buurt van een record.






In september hebben we een weekend met de BMW club naar de Eifel.
Blijft een mooi gebied om door heen te rijden. Veel wijn winkels en druiven ranken gezien. 
Blogje van dit uitstapje laat ook even op zicht wachten. 

Burt Reynolds is op 6 september op 82 jarige leeftijd overleden, wie kent de film niet "Smokey and the bandit" 






Wat is het lang geleden dat we met z'n drietjes er even op uit zijn geweest. Loes, Jet en ik gaan even het bos in voor de paddenstoelen. Maar er is nog weinig te zien aan paddenstoelen. We kunnen het niet vinden en ik heb gekleurde helloween lichtjes bij mij. Daar ga ik mee spelen, wat dit als resultaat geeft. Vrolijk gekleurde paddenstoelen...








 Op 24 november gaan we met een grote groep naar het palendorp in Petten. Georganiseerd door de fotoclub 't Gooi uit Hilversum. Vooral John Janssen is een belangrijk persoon hierin. Uitgezocht wanneer we het beste kunnen gaan. Het weer is de hele dag zeer slecht voorspelt alleen een kleine kans om de zon te zien aan de kust waar wij nu net heen gaan. En we hebben geluk...

Op 5 december hebben we bij de fotoclub wel clubavond, maar wie komt er op Sinterklaas avond..?? Daarom doen we deze avond eens iets anders dan de andere avonden, we hebben groepjes met kleine lesjes verzonnen. Een er van was dat je aan John kon vragen hoe LR werkt. Zeer interessant om te zien hoe dat allemaal werkt. Met een paar simpele schuifjes tovert John dit uit mijn foto. Wat ging dat allemaal snel en gemakkelijk. Geen toverstokje met bijzondere handelingen, deze info zit gewoon in de blauwe foto. De foto is gemaakt met een Lee filter systeem, in de camera de verkeerde witbalans ingesteld, daardoor een beetje kleur afwijking, maar komt allemaal goed wanneer er aan met de schuifjes gespeeld word. 



Een uiltje gevonden waar we dagen naar opzoek zijn geweest. Elke boom is wel door de oog scan geweest. Wat een pret hebben is het dan wanneer je dit ziet. Een dansje hebben we wel gedaan. Een dag om nooit meer te vergeten.

13 december : het is een feit 2018 is het zonnigste jaar, we zijn er vandaag over heen gegaan.
21 december; wie staat er in de ochtend niet mee op...!! Edwin Evers stopt er na 21 jaar mee. Wat zal ik het missen. Radio 538 bedankt.

Door de clubavond ben ik overgegaan naar LR,  het bewerken van een foto gaat allemaal veel makkelijker dan in Photoshop. De twee programma's staan op de PC. Zal nog veel oefenen zijn, weer zoeken waar alles zit. Zal vast goed gaan komen in 2019.


Aantal pageviews in 2018 = 33617

Zoals jullie zien staan er onder de foto weinig " lichtgrijze tekst" met verwijzing naar een blog.
 Ik loop een beetje achter en probeer het een en ander in te halen in 2019. 

Hierbij wil ik iedereen bedanken voor de leuke, spontane, behulpzame en lieve 
woorden en  wens iedereen een hele gezellige en fijne jaarwisseling, voor 
2019 veel liefde, gezondheid, geluk en heel veel mooie fotomomenten.

Tot in 2019...dikke knuf van mij...



13 opmerkingen:

  1. Hi Von,

    Wat een heerlijk overzicht over 2018.
    Van foto naar foto ga ik toch al snel van oooooh naar aaaaaah.

    Voor 2019 niets dan goeds gewenst.
    Dat er vele mooie en fotogenieke momenten mogen zijn en dat je daar in goede gezondheid van mag genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allereerst natuurlijk de allerbeste wensen voor jou en Sjaak voor het nieuwe jaar, veel geluk, gezondheid en natuurlijk veel mooie fotomomenten!
    Het leek alsof je in 2018 nauwelijks hebt kunnen fotografen, maar jouw top 12 laat zien dat je er gelukkig toch wel op uit geweest bent en je foto's beloven nog een heleboel mooie blogjes! Je Halloween-zwam is heel bijzonder geworden ;-) En John is een tovenaar met LR, zelfs Von is nu overstag, ik ben benieuwd en wens je succes!
    In dit nieuwe jaar gaan we echt weer vaker samen op stap!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Von,
    Ook voor jou en Sjaak een heel gelukkig, gezond en succesvol 2019!
    Het lijkt wel of bij iedereen de klad is gekomen in het bloggen. Toch heb je nog een leuk overzicht gemaakt. De foto's van februari en maart vind ik het mooist. Ook het uiltje is leuk.
    Goed van je dat je Lightroom gaat gebruiken, succes!
    Maak er maar weer een mooi fotojaar van en ik ga ook graag een keertje mee ;-)
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi overzicht, ook met nieuwsfeitjes uit die maanden erbij. Je hebt er echt schitterende foto's tussen staan, mijn favorieten: maart, mei , juli en november. Ik wilde in juli ook voor de ree in het boekweit, maar door de warmte en de berichten dat de dieren pas laat in de avond komen, hield mij tegen (moet nog dik anderhalf uur reizen met OV), maar bij het zien van jouw foto , zet ik het toch maar op het lijstje voor 2019.
    Wens ik jou voor het nieuwe jaar veel gezondheid toe en mooie fotomomenten
    groetjes Ghita

    PS: bloggen lijkt inderdaad een beetje uit te zijn, maar ik ga lekker door, alleen wat minder frequent.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi overzicht Yvonne! Ondanks alle andere beslommeringen toch nog genoeg tijd gehad om te fotograferen en een fraai jaaroverzicht te maken. Ik wens je al het goeds toe in 2019 en veel mooie (foto)momenten.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Yvonne,

    Ook jij hebt er weer een prachtig en afwisselend overzicht van gemaakt. De abstracte platen moest ik erg aan wennen, maar zijn erg origineel en goed geslaagd. Het paard van Marken is een echte hotspoten die heb ik ook nog op mijn lijstje staan. Verder vind ik de heifoto erg fraai geworden, dankzij de verdorde boel er omheen. Zo heeft ieder nadeel toch weer zijn voordeel!
    Ik wens je voor 2019 het allerbeste toe met weer veel mooie fotomomenten en vooral een goede gezondheid.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Yvonne, ook voor jou een hel goed 2019! Je houdt de traditie mooi in ere met je 12 foto's. Het hertje vind ik heel mooi maar ook het takje hei in de bruinige achtergrond. De onscherpe foto's waarop ik niets kan herkennen vind ik persoonlijk minder maar dat is inderdaad persoonlijk. En wat leuk dat je in december het Bosuiltje vond, knap want het is niet gemakkelijk. Aan LR moet je wennen als je van PS afkomt, ik gebruik ze allebei maar heb echt wel een cursus gevolgd toen ik overstapte naar LR, dat was zeker niet overbodig. Voor afwerking en nog diverse andere dingen gebruik ik nog steeds PS want LR kan gewoon een aantal dingen niet die in PS wel goed kunnen maar het werkt prima samen.
    Heel veel fotoplezier in 2019!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Yvonne,
    De abstracte beelden in jouw overzicht spreken mij niet zo aan. Dat is puur persoonlijk en zegt absoluut niets over de kwaliteit van de beelden. Het zal je niet verbazen dat de ree en de heide mij het meeste bevallen.
    Ik wens je voor 2019 een goede gezondheid en veel plezier op fotogebied.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Yvonne,

    wat een mooie Blog van de beste foto's van 2018!
    hier echt even lekker zitten lezen, alle tekst over het weer en
    wie er overleden zijn..sterk gedaan, veel zoek werk denk ik!
    en wat heb je prachtige foto's..fantastisch de mooie close-ups en vervaagde foto's
    Je foto van Het Paard vind ik ook super!! die staat ook nog altijd op mijn lijstje, net als het palendorp!! heb hier echt genoten van je foto vakwerk!
    super gedaan en ik wens je voor 2019 veel liefde en gezondheid Yvonne! we zien
    elkaar wel weer eens ergens,

    Lieve groetjes Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Yvonne,
    mooi overzicht met heel verschillende beelden. Je ree, omlijst door witte bloemetjes, is mijn favoriet, maar je experimenten met abstractie vind ik ook leuk. Ben jaloers op je echte winterbeelden, die periode heb ik helemaal gemist.
    Alle goeds voor 2019 en veel fotoplezier.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De allerbeste wensen natuurlijk en de Olliebollen heb je inmiddels al ruimschoots kunnen verwerken, wat vliegt zo'n jaar absurd gewoon. Hopelijk wordt 2019 ook weer een heerlijk foto jaar, Polen stond op het verlanglijstje maar door onvoorziene omstandigheden deze trip moeten cancelen. Waarschijnlijk wordt het weer een keer opaalkust we zien wel, een mooie en leuke blog heb je er van gemaakt......tot snel maar weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Yvon,
    WOW wat een heerlijke selectie met veel afwisseling. Je twee foto's van november vind ik het mooist! Het zegt niks over de andere foto's want die zijn ook heel mooi,zoals het reetje tussen de wilde radijs ( staat ook op mijn wensenlijstje, zoals je vermoedelijk al begrepen hebt, grinnik) Ook de foto van de hei, de paddo's en de actiefoto van Bram...prachtig!
    De beste wensen voor 2019 en hopelijk is nu alles goed met je gezondheid!!
    Ik ben ook blij dat je af en toe nog met een molen komt!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Von,

    Allereerst alsnog de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. Dat het maar een jaar in goede gezondheid mag worden.
    Een prachtig overzicht heb je gemaakt en ook nog erg informatief. Leuk om te zien dat je wat meer de abstracte kant op bent gegaan. Prachtige kleuren en die beelden vervelen ook nooit.
    De reebok in de witte radijs is super. Daar moet ik in 2019 toch ook maar eens tijd voor maken.

    Groetjes en een dikke knuffel,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek en leuk dat je even de tijd neemt om een berichtje achter te laten!
Thanks for visiting my blog and leaving a comment!