Incanto Images Fotografie

Incanto Images betekent betoverende foto's.
Ik hoop dat de betovering werkt en dat je kan genieten van de foto's.
Van macro- tot landschapfotografie en alles wat daar tussen in zit.





Zandvoort - Er hangt iets in de lucht


"Er hangt iets in de lucht" zo kondigde Olaf Mol het aan, dat het Formule 1 weer terug kwam naar Zandvoort.   Wat is er veel geschreven rondom dit terugkeer. Lees mee en geniet aankomend weekend van deze mooie races.

22 mei 2019
Het Circuit Zandvoort plant een passend eerbetoon aan Niki Lauda bij de terugkeer van de Formule 1 in mei 2020. De Oostenrijker was in 1985 de laatste winnaar van de Grote Prijs van Nederland op het circuit in de duinen.

24 september 2019
Zandvoort verslikt zich nu al in kosten van terugkeer Formule 1. De 4,1 miljoen euro die de gemeente Zandvoort maximaal wil steken in terugkeer van de Formule 1 na 35jaar gaat sneller op dan gedacht. Burgermeester en wethouder komen met een 'winstwaarschuwing'.


25 september 2019
Stikstof nieuwe strohalm in strijd tegen F1. "Mister stikstof" Johan Vollenbroek van Mobilisation for the Environment is de nieuwe troef van de tegenstanders van de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort.

25 oktober 2019
Circuit is als een bestuurder zonder rijbewijs. De rechtbank in Haarlem krijgt het steeds drukker met de terugkeer van de Formule 1 naar Circuit Zandvoort. Maandag dient een tweede kort geding. Een dag later volgt de uitspraak in de eerste spoedzaak, waarin werd ge-eist dat de voorbereidende werkzaamheden op het circuit worden stilgelegd.

26 oktober 2019
Daling stikstof aangetoond. Groen licht voor werk Formule 1. De Provincie Noord-Holland het Circuit Zandvoort gisteren de cruciale vergunning verleend voor het uitvoeren van ingrijpende werkzaamheden om veilige terugkeer van de Formule 1 in mei mogelijk te maken.


31 oktober 2019
Vogelaars strijden nu ook tegen Formule 1: 'Kans op dove vogels' .Daarvoor waarschuwen de Samenwerkende Vogelwerkgroepen Noord-Holland (SVN)

2 november 2019
F1 weer niet afgestopt via rechter. Totale uitstoot stikstof op circuit daalt met de race.
Milieugroepen Mobilisation for te Environment (MOB), dat eerder met succes het landelijke stikstofbeleid aanvocht, en de Leidse Stichting Duinbehoud hebben het gisteren bij de rechtbank in Haarlem niet voor elkaar gekregen de voorbereidingen voor de Formule 1 in Zandvoort te bevriezen.


20 november 2019
Geen sluiproutes meer
Vroeger betaalde geen enkele Zandvoorter entree voor de Formule 1. Dat zal er bij de terugkeer van de koningsklasse niet bij zijn, zo vertelde sportief directeur Jan Lammers gisterenavond tijdens de Pim Mulier Lezing in  Zandvoort.
De Grand Prix van Zandvoort is voor 2020 al uitverkocht en ook voor 2021 zijn er al tickets verkocht. Maar dat zal Zandvoorters niet tegenhouden. Dat is precies de reden waarom er in die tijd nooit winst werd gemaakt, verteld Jan. Tegenwoordig is het circuit volledig afgezet, je kunt er nergens meer in.  
We willen de duurzaamste Grand Prix ter wereld worden. We willen fietsen in gaan zetten voor bezoekers. Er zal drie dagen uitstoot van stikstof zijn, maar het evenement levert ook veel geld op. 
Op één gebied kan het volgens Lammers volgend jaar niet fout gaan:"We hopen op mooi weer, maar we willen ook regen voor Max Verstappen. Dus het weer wordt sowieso goed." 


3 december 2019
"De hele wereld kijkt mee" 
Circuit nu met de borst vooruit
"Zelfs voor gedoe in de ministerraad komen er niet zoveel journalisten", zegt directeur Robert van Overdijk van Circuit Zandvoort. Na alle gedoe over de natuur en de- gewonnen- rechtszaken kon hij gisteren eindelijk vol trots tonen hoe de racebaan in de duinen verandert.
Kort gezegd: van verlopen naar 'meest uitdagende baan van Europa en misschien wel de mooiste ter wereld'. Dat zijn dan weer de woorden van Zantvoorter en voormalige F1-coureur Jan Lammers. De sportief directeur van de Dutch Grand Prix die begin mei wordt verreden is enthousiast als altijd.
Onder voor de Hollandse kust karakteristieke weersomstandigheden - zon, wolken, en stevige wind - ligt het circuit er totaal onherkenbaar bij. De ongeveer honderd werklieden met hun vijftig machines die hier sinds een maand elke werkdag actief zijn, hebben er een grote bouwput van gemaakt. 
Veertig, vijftig miljoen euro, zoveel kost het om het Formule 1 weekend goed 'neer te zetten'. Daarvan is twaalf tot vijftien miljoen euro nodig voor het opwaarderen en veiliger maken van het circuit zelf, verteld Van Overdijk. Maar naar verwachting wordt er 81 miljoen verdiend.
Dan heb je wel wat: Bocht 3 ( Hugenholtz) wordt een kombocht, net als de Arie Luyendijkbocht bij het opkomen van het rechte stuk. De twee enorme schuine(18 graden), hoog oplopende bochten staan garant voor hoge snelheden. En belangrijker: voor inhaalacties. 
Om inhalen op de relatief smalle baan te bevorderen, is ook een ander, en voor een Formule 1-circuit eveneens uniek, ingrediënt vereist: een nieuw soort asfalt, dat voorkomt dat er stukjes rubber van de banden van de raceauto's op de baan komen.  

17 december 2019
Helikopters tijdens Formule 1 geen punt. Zanvoort Circuit heeft het kort geding gewonnen.

28 december 2019
Formule 1 was tien jaar geleden op sterven na dood in Nederland. En toen kwam Max. 


7 januari 2020
Kustliefhebber volle week dupe Formule 1

8 januari 2020
Max Verstappen verlengt contract bij Aston Martin Red Bull Racing. Max heeft contract met bij de Oostenrijkse renstal met drie jaar verlengd tot en met 2013..

18 januari 2020
Metamorfose over een mand klaar. Plezier is terug op duincircuit. Het is dat de aloude hoofdtribune er nog staat. Voor de rest is inmiddels alles anders op Circuit Zandvoort, dat zich in ijltempo en toch grondig voorbereidt op terugkeer van de Formule 1 over pakweg honderd dagen.


31 januari 2020
De nieuwe Red Bull van Max is al op 12 februari te zien bij een zogeheten 'shakedown' op het Engelse circuit Silverstone.

12 februari 2020
Raceteams over het strand naar de Dutch Grand Prix. Noordwijk en Zandvoort willen F1-teams die meedoen aan de Dutch Grand Prix ontheffing verlenen voor het vervoer van personen over het strand. In Noordwijk verblijven tijdens het evenement in mei drie renstallen.

13 februari 2020
Vertegenwoordigers van natuurorganisaties en Strandreservaart Noordvoort vinden het onbegrijpelijk dat tijdens de Dutch Grand Prix personeelsleden van de F1 teams over het strand vervoerd worden.


15 februari 2020
Bezoekers van het Formule 1 weekend begin mei in Zandvoort moeten verplicht gratis oordopjes aangeboden krijgen. Bezoekers kunnen blootgesteld worden aan pieken met 103 decibel.

19 februari 2020
Max en Lewis gaan gewoon per helikopter naar circuit. Het beeld dat Formule 1 sterren als Lewis en Max tijdens de rit van hotel in Noordwijk naar Circuit Zandvoort vast dreigen te lopen in hordes fans, is uit de lucht gegrepen. Voor de coureurs is 'gewoon' een helikopter gereserveerd voor het hele Dutch Grand Prix weekend.

26 februari 2020
Formule 1 mag ondanks protest over het strand. Een opzienbarend protest van actiegroep Extinction Rebellion dinsdagavond in de Zandvoortse raadzaal kon niet verhinderen dat ook Zandvoort de Formule 1 teams van Red Bull en Alpha Tauri toestaat om begin mei over het strand naar het circuit te rijden.


27 februari 2020
"Vriendelijke" blokkade  strand tijdens Formule 1. Natuurliefhebbers willen tijdens de Formule 1 in Zandvoort het strand blokkeren. Daarmee willen ze voorkomen dat personeel van de raceteams Red Bull en Alpha Tauri van het Hotel in Noordwijk langs de zee naar het circuit wordt vervoerd.

3 maart 2020
Streep door strandvervoer F1. De raceteams Red Bull en Alpha Tauri zien af van het vervoer van hun teams over het strand. Teams kregen een ontheffing maar maken er geen gebruik van.

5 maart 2020
Janken van geluk op Circuit Zandvoort. Voor de mensen van Circuit Zandvoort gaat 4 maart 2020 de boeken in als voorlopig hoogtepunt. Niemand minder dan Max Verstappen opende gisteren de spectaculair vernieuwde baan met een handvol snelle ronden in een acht jaar oude Red Bull.


6 maart 2020
Alleen coronavirus kan Formule 1 stoppen. Vijf natuur- en milieuorganisaties stappen opnieuw naar rechter om Circuit Zandvoort en de Dutch Grand Prix te dwarsbomen. De juridische strijd komt te laat om de terugkeer van de Formule 1 in het eerste weekend van mei tegen te houden.. Dat kan alleen het coronavirus.

9 maart 2020
Ontzag voor de 'zwarte muur' , ze gaan hun nekkies voelen. Lof alom voor 'Zandvoort nieuwe stijl', maar makkelijk wordt het niet voor Formule 1 rijders.

10 maart 2020
Max begint komend weekend aan zijn zesde seizoen in de Formule 1.Hij wordt neergezet als de grote uitdager van regerend wereldkampioen Lewis Hamilton.


 12 maart 2020
Melbourne - Voorpret ver te zoeken Een heerlijke, onbevangen festivalsfeer rond Albert Park. Zo staat de traditionele seizoensouverture van de Formule 1 normaal bekend. Het coronavirus overschaduwt ook de koningsklasse van de autosport.

13 maart 2020
Melbourne - De halsstarrige houding van de Formule 1 leiding en autosportfederatie FIA om naar Australië af te reizen heeft dramatisch uitgepakt.  Ook de koningsklasse van de autosport is niet immuun voor de  wereldwijde corona probleem. Het schrappen van de Grand Prix in Melbourne is de enige, juiste beslissing. Er was één positief corona geval in de paddock, een teamlid van McLaren.

14 maart 2020
Eerste drie wedstrijden Formule 1 seizoen geschrapt. GP Zandvoort verder uit beeld. De terugkeer van Formule 1 op Circuit Zanvoort in mei is zeer twijfelachtig geworden. Na het annuleren van Grand Prix van Australië zijn ook de races in Bahrein en Vietnam opgeschort. 


17 maart 2020
Amsterdam - Max Verstappen is na het afgelasten van de Grand Prix van Australië weer veilig in Monaco. Aangezien zijn woonplaats vanwege het coronavirus op slot zit, is de Redd Bull-coureur aan huis gekluisterd. De 22 jarige Nederlander heeft echter één voordeel: hij kan simracen. Ook collega's zijn razend enthousiast.

19 maart 2020
Formule 1 krijgt geen zomerstop. De internationale autosportfederatie FIA heeft bevestigd dat de Formule 1 dit seizoen geen zomerstop kent in augustus. De rustperiode is verplaatst naar maart en april. De zogenoemde 'shutdown' is verlengd van 14 tot 21 dagen. Dit allemaal om toch zoveel mogelijk races alsnog te laten plaatsvinden in 2020. 

20 maart 2020
GP Zandvoort is uitgesteld. Dit heeft de overkoepelende organisatie FIA besloten vanwege de wereldwijde uitbraak van het coronavirus.


22 april 2020
Jan Lammers vreest dat de Grote Prijs van Nederland in de Formule 1 pas volgend jaar zijn terugkeer kan vieren op circuit Zandvoort. De rentree van de Formule 1 in Nederland na 35 jaar stond gepland voor 1,2 en 3 mei.

25 april 2020
Race Zandvoort redden prioriteit. Op het lijstje nog te redden races staat de Dutch Grand Prix met stip bovenaan. De top van de Formule 1 zet alles op alles om dit jaar alsnog te racen op Circuit Zandvoort. Dat melden ingewijden. Ook Spa Francorchamps en het Britse Silverstone gooien als geliefde OLD SCHOOL circuits in Europa hoge ogen bij de F1-bazen. Het gaat in principe om races zonder publiek. Voor Zandvoorter Jan Lammers, sportief directeur van de Grote Prijs van Nederland, is het wel even slikken.

27 april 2020
Zandvoort - Hoe aantrekkelijk is Formule 1 zonder publiek? Mocht er dit jaar na 1 september toch nog een Grand Prix van Nederland op het circuit van Zandvoort worden verreden, dan zal dat geen volksfeest ontketenen. Want het wordt naar alle waarschijnlijkheid een race zonder publiek.


15 mei 2020
Maranello - Formule 1 coureur Carlos Sainz neemt bij Ferrari de plaats in van Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo verlaat Renault om de Spanjaard op te volgen bij McLaren.Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonse als nieuwe coureur bij Renault naast Esteban Ocon.

28 april 2020
Race zonder publiek in Oostenrijk. Start Formule 1 gepland op 5 juli 2020

2 mei 2020
Dit had hét weekend moeten zijn voor de Nederlandse Formule 1 liefhebber. Maar het blijft stil in Zandvoort.


3 mei 2020
De dag waarop de Formule 1 zou herrijzen in Nederland. Het liep anders, tot teleurstelling van veel raceliefhebbers. 

15 mei 2020
Betrapt! Circuit Zandvoort bouwt publiekstribunes op giftig asfalt. Natuurbelang zegt misstand te hebben ontdekt.

19 mei 2020
Dwangsom voor circuit om asfalt. De provincie gaat tegen Circuit Zandvoort 'handhavend optreden met een dwangsom en andersoortige maatregelen' vanwege illegaal storten van asfaltgranulaat op een plek voor tijdelijke Formule 1 tribunes, zei gedeputeerde Esther Rommel gisteren in de Statenvergadering.


19 mei 2020
Kans op tv-race in Zandvoort slinkt. Een race op het spectaculair vernieuwde Circuit Zandvoort zou hoge kijkcijfers opleveren, alleen de vraag is of het allemaal doorgang mag vinden.

26 mei 2020
Spielberg - Seizoenstart Formule 1 nog niet rond. Hoewel de Formule 1 de Grote Prijs van Oostenrijk op 5 juli als start van het seizoen in de koningsklasse heeft aangemerkt, is er nog geen definitieve goedkeuring voor het doorgaan.

29 mei 2020
Hoeveel Formule 1 fans willen hun geld terug?? Het wordt nog even billen knijpen voor de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. Nu het meerdaagse racefestival definitief is uitgesteld tot volgend jaar, is de vraag hoeveel fans hun hand komen ophouden.


3 juni 2020
Formule 1 seizoen begint met twee races op Redd Bull ring. Het Formule 1 seizoen gaat over ruim een maand dan eindelijk echt beginnen in Oostenrijk. Zonder ook maar een officiële meter te hebben gereden is het duidelijk dat Max Verstappen zijn beste beslissing van het jaar al genomen heeft.
De sport zelf heeft dit jaar minimaal vijftien races nodig om aan het televisiecontract ( ter waarde van meer dan 700 miljoen euro) te voldoen.

6 juli 2020
Spielberg - Rampstart team Verstappen. Zoveel zin als Max had om eindelijk weer in een Formule 1 auto te stappen, zo groot was de frustratie na de seizoensouverture in Oostenrijk. Een uitvalbeurt voor Max en zij teamgenoot Alexander Albon bezorgde Red Bull Racing een ramp start. 

17 juli 2020
Circuit mag asfaltvlaktes toch laten liggen. De Provincie-Noord Holland wil het gebruik van asfaltgranulaat als ondergrond voor de tijdelijke Formule 1 tribunes op Circuit Zandvoort alsnog legaliseren.


12 oktober 2020
Nürburg-Max blij met kleine succesjes. Pakt met snelste rondetijd extra WK-punt en ziet verbetering. Wie voelt dat hij klaar is voor de wereldtitel, maar niet het materiaal heeft, kan twee dingen doen: bij de pakken neerzitten of het beste ervan maken. Max heeft voor het laatste gekozen.  Een tweede plek op de Nürburgring.

11 november 2020
Datum 5 september 2021 bevestigd op kalender Formule 1, met in dat jaar maar liefst 23 races. De Grote Prijs van Nederland keert terug na 16 maanden later dan gepland, waarin Niki Lauda in 1985 de laatste winnaar was.

5 maart 2021
GP Zandvoort begroot op honderdduizend toeschouwers per racedag. Over precies een half jaar moet het gebeuren: de Grand Prix van Nederland op Circuit Zandvoort. De langverwachte terugkeer van Formule 1-circus in Nederland moest in 2020 door Coronapandemie worden uitgesteld.  En of er dit jaar op 5 september kan worden geracet, laat staan met volle tribunes, er is in de huidige situatie niemand dier er met 100% zekerheid antwoord op kan geven.


29 maart 2021
Bahrein- Een fraai gevecht in het verschiet. Als de voortekenen niet bedriegen, ontstaat er dit Formule 1-jaar een prachtig duel tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. De Brit won in Bahrein de eerste slag. Terwijl Verstappen een feilloze start had op pole position.

12 april 2021
Circuit Zandvoort verdoezelt hoge stikstofuitstoot Formule 1. Zandvoort heeft de stikstofuitstoot veel te rooskleurig voorgesteld. Dat stellen natuurorganisaties Duinbehoud, Rust bij de Kust en Mobilisation for the Environment op basis van een in hun opdracht uitgevoerde onderzoek.

19 april 2021
Imola - Max Verstappen draait de rollen om, Verstappen geeft dit keer Lewis Hamilton het nakijken in  de tweede race van het seizoen. Vanaf een derde plek, als eerste door de bocht en dat in de regen. Het werd een chaotische wedstrijd, met Sergio Pérez op de tweede plaats aan de start, heeft Max de wedstrijd vandaag gewonnen.


Na de bloedstollende race in Bahrein en Verstappens overtuigende winst op Imola zit er één puntje tussen Lewis Hamilton en zijn uitdager. In Portimao zal Max er alles aan doen om vóór Lewis te eindigen.

Na twee races gaan Max en Lewis gelijk op in de stand om het wereldkampioenschap. Het had twee weken geleden op Imola een historische dag kunnen worden met voor het eerst een Nederlander aan de leiding, maar dankzij een indrukwekkende inhaalrace staat de regerend wereldkampioen nog één puntje voor op zijn uitdager.

Die maakte het nog even heel spannend toen hij bijna van de baan spinde, maar hield zijn auto uit het gras en won met 22 seconde voorspong op Hamilton. Voor race nummer 3 zijn de coureurs op het Autodrome Internacional do Algarve bij Portimao in Portugal. Vorig jaar werd hier voor het eerst een officiële Formule 1 race gereden. De uitslag was als vanouds Hamilton, Bottas en Verstappen. Dat moet nu toch anders kunnen. 






3 mei 2021
Portimao - GP van Portugal. Verstappen neemt genoegen met bijrol. Aan de fraaie plaatjes ligt het niet in de Algarve. Des te meer baalde Max 25 rondjes van zijn uitzicht tijdens de grand prix van Portugal. Met een tweede plaats achter Lewis Hamilton kon Max niet meer dan tevreden zijn. Het plan om in de laatste ronde banden wissel te doen en daarmee nog een snelste ronde te behalen lukte, maar Max kreeg baanlimiet door in bocht 14 een overtreding te begaan. Dus geen extra WK puntje. De achterstand op Hamilton in het klassement is nu 8 punten.  

6 mei 2021
Barcelona - Verstappen en Hamilton halen het beste in elkaar naar boven. Ze durven dit seizoen tot het uiterste te gaan omdat ze elkaar vertrouwen in de man tegen man gevechten op het circuits. Dat zeggen de twee grote rivalen in de aanloop naar de Grote prijs van Spanje. Verstappen start zijn 100ste race" Ik word al oud" is zijn antwoord hierop.

10 mei 2021
GP van Spanje - Max kan het net niet bijbenen. Hij zag het na de kwalificatie al een beetje aankomen. Toch was het aan Max te danken dat de grand prix van Spanje veel spannender was dan de edities van de afgelopen jaren. De Red Bull coureur was in zijn eentje evenwel vrij kansloos tegen het geweld van Mercedes. Zijn enige kansje, Lewis Hamilton inhalen na de start, greep hij met beide handen aan. Hij leidde lange tijd de race, maar had paradoxaal genoeg toch al snel door dat winnen een schier onmogelijke opgave was. En dus staat het na 4 races 3-1 in het voordeel van Hamilton, die nu veertien punten meer heeft dan Max.

18 mei 2021
Verstappen mikt op eerste podiumplek in Monaco. Max weet wat hem in zijn woonplaats te doen staat. 

19 mei 2021
Kwijtraken populaire Formule 1 gevoelig verlies voor zender. Max niet meer op Ziggo.
Aan het huwelijk tussen Ziggo Sport en de Formule 1 komt na negen jaar een einde. De uitzendrechten voor de races zouden, naar verluidt voor een bedrag van meer dan dertig miljoen euro, verhuizen naar de Scandinavische streamingservice Viaplay.

20 mei 2021
De Grands Prix in de Formule 1 zullen met ingang van volgend jaar alleen nog te bekijken zijn via de streamingsdienst van Viaplay, het dochterbedrijf van Nordic Entertainment Group ( NENT Group). Het Zweeds bedrijf neemt definitief de uitzendrechten over van Ziggo.


22 mei 2021
Monaco - Terwijl we ons het hele seizoen voor elke Formule 1 Grand Prix opmaken voor gevecht tussen Max en Lewis, lijkt de Red Bull coureur in Monaco met nog twee coureurs rekening te moeten houden. Carlos Seinz en Charles Leclerc doen namens Ferrari ook een gooi naar de poleposition! Het wordt poleposition van Charles Leclerc maar.....ook de Monegask ramt zijn bolide vol de muur in voor het vallen van de vlag en dus wordt de kwalificatie met nog 18 seconden op de klok afgevlagd. Verstappen P2 en Bottas met z'n Mercedes op P3. Max kon zijn run niet afmaken en start dus in theorie als tweede. Maar wat als Leclerc zoveel schade heeft dat hij vanuit de pits moet starten..?? Dan erf Verstappen de poleposition! En Hamilton komt met dit vervroegde einde van de kwalificatie niet verder dan P7


23 mei 2021
Een zege die een leven lang wordt herinnerd!

Max Verstappen is de eerste Nederlander ooit die leider is in de WK-stand van de Formule 1. De Limburger wil na zijn zege in Monaco, waar concurrent Mercedes een modderfiguur sloeg met Lewis Hamilton en de uitgevallen Valtteri Bottas, niet te vroeg juichen. Lewis eindigde in de straten van Monte Carlo slechts als zevende.

Carlos Sainz pakte met zijn Ferrari de tweede plaats, als derde eindige Lando Norris in de Mclaren en Verstappens Red-Bull teamgenoot Sergio Pérez kwam als vierde over de streep.

De als zevende geklasseerde Hamilton pakte nog wel een puntje voor de snelste ronde en komt daarmee op 101 punten Verstappen komt met de 25 punten voor de zege op een totaal van 105 punten en is daarmee na vijf races de nieuwe WK-leider. Rud-Bull nam bovendien de leiding over van Mercedes in het constructeurskampioenschap.

Voor de start van de Grand Prix voltrok zich al een groot drama voor thuisrijder Charles Leclerc. De Monegask had zich zaterdag op poleposition gekwalificeerd, maar crashte later met zijn Ferrari. De vrees was dat zijn versnellingsbak daarbij te veel beschadigd zou zijn, maar Ferrari nam de gok om die net te vervangen en zo geen gridstraf te krijgen. Onderweg naar de startgrid bleek dat een foute keuze: de auto van Leclerc was toch niet in staat om te starten, waardoor Verstappen als leider aan de race kon beginnen.

Bij de start kwam Verstappen iets slechter weg dan Valtteri Bottas, die als tweede vertrok. Bij het opschakelen richting de eerste bocht had Max echter minder last van wielspin dan Bottas, waardoor Max de leiding wist te behouden.

Bottas zocht in ronde 29 de pits op om banden te wisselen. Daar kregen de Mercedes monteurs het rechter voorwiel niet los, waardoor Bottas bij de uitvallers moest voegen.

"Max, you are a Monaco  Grand Prix winner. That was a masterclass, you are  leading the world championship, mate." Aan het woord is een apetrotse Red Bull teambaas, Christian Horner.

Wat vindt Max van deze zege: "Het is zeer bijzonder om hier te winnen en het is tevens de eerste keer op het podium hier. Het was een geweldige race en het zijn veel rondjes hier. Belangrijk is om geconcentreerd te blijven." 

31 mei 2021
Zandvoort - Niets lijkt Grand Prix nog in de weg te staan. Met de voorspelling van minister Hugo de Jonge dat Nederland per 1 september af is van alle coronamaatregelen lijkt niets meer de Formule 1 race op het circuit van Zandvoort in de weg te staan. Een bezoekers aantal van 100.000 is noodzakelijk om het evenement rendabel te maken.






06 juni 2021

Azerbeidzjan Bakoe - Wie had dat gedacht? voor het eerst sinds ze alle drie tegelijkertijd in de sport aanwezig zijn, heeft zowel Max, Lewis en Valtteri geen enkel punt gescoord. Max had een klapband, Lewis maakt een zeer domme fout door een knopje de andere kant om te zetten en Valtteri bakte er dit weekend niets van.

Een dramatisch slot van de Grand Prix van Azerbeidzjan zorgde ervoor dat de tussenstand op het laatste moment nog werd opgeschud. 

Nadat hij ietwat gelukkig de leiding in handen kreeg door de klapband van Max ging Sergio Perez er in Azerbeidzjan met de Grand Prix overwinning vandoor. Na zes races wist Checo voor Redd Bull zijn eerste zege bij het team binnen te slepen. Het is een overwinning die echt aantoont hoe hard we hebben gewerkt sinds 1 januari 2021. De zege is een mooie boost voor het hele team.  Makkelijk was het niet, Lewis was het grootste deel van de race achter me, het was echt zwaar, ronde na ronde.

Maar toen kwam die herstart, nadat Max de race door een klapband moest verlaten. Perez had geen perfecte herstart. Dat was achteraf wel een geluk, want wie weet wat er was gebeurd als Lewis en Checo alle twee een goede start hadden gehad. De Brit verremde zich echter bij het ingaan van de eerste bocht en gaf een mogelijke zege weg. De zege was echt niet helemaal de verdienste van mijzelf, benadrukt Perez. Eigenlijk behoorde de zege naar Max te gaan.  We hebben een goed team en Max te zien staan bij het podiumceremonie was echt prachtig. Hij verdiende de overwinning, hij heeft het hele weekend perfect gereden. Hij had pech, het was echt zijn zege.

Uitslag: Perez, Vettel, Gasly.......geen punten voor Mercedes

07 juni 2021
Zandvoort als voorbeeld voor Olympische Spelen van Parijs in 2024
Dagelijks 50.000 fans per fiets naar de Grand Prix. De helft van de bezoekers van het evenement rond de Formule 1 moet op de fiets naar Zandvoort komen. Op die manier hoopt de organisatie, wordt een verkeersinfarct voorkomen.

11 juni 2021
Zandvoort - Het nieuws van het kabinet is natuurlijk ook goed nieuws voor de organisatie van de Grand Prix van Zandvoort. Met zette al volledig in op een race met vol huis, zeker nadat minister Hugo de Jonge eerder al aangaf dat het begin september mogelijk alle coronamaatregelen opgeheven zouden zijn. Nu ook de harde bevestiging is gekomen dat evenementen zonder bezoekersmaximum door kunnen gaan, is het hele Zandvoort Grand Prix team super blij.



20 juni 2021
Frankrijk - De Grand Prix van Frankrijk werd op strategie beslist. Daarbij was het Red Bull dat aan het langste einde trok, al verraste de keuzes die Mercedes maakte het team wel. Al met al was het genieten van de race voor Red Bull en vooral van het verslaan van Hamilton op een manier waarop ze eerder dit jaar zelf werden verslagen.

Max vertrok de Grand Prix van Frankrijk vanaf poleposition, maar verloor zijn leidende positie al in de tweede bocht aan Lewis Hamilton. Samen met Valtteri Bottas in derde positie reed het trio weg bij Sergio Perez en de rest van het Formule 1-veld. Tot het moment waarop de Fin al vroeg in de race zijn pitstop maakte, reed het trio in dezelfde posities rond.

Nadat Bottas zijn pitstop had gemaakt, reageerde Red Bull met Verstappen een ronde later meteen, terwijl Hamilton achterbleef. Dat tot verbazing van de strategen van het team van de Nederlander. "Bottas maakte een pitstop en met Max wisten we hem net te coveren door een ronde later te stoppen."

"We waren verbaasd dat ze Lewis ook niet meteen een ronde later naar binnen haalden, want Max had vervolgens een geweldige out-lap, waardoor hij de leidende positie over wist te nemen van de Brit"

Het Oostenrijkse team besloot met nog 21 ronden te gaan namelijk om Verstappen voor een tweede keer naar binnen te halen. Bijzonder, want Verstappen had de leiding in handen. Horner vreesde echter voor een herhaling van de race in Barcelona. Daar pitte Hamilton vanuit tweede positie een tweede keer en kon hij op versere banden leider Verstappen bij- en inhalen en zo de race winnen.

Red Bull paste diezelfde tactiek toe, maar dus wel terwijl het aan de leiding ging. Horner legt uit. "Mercedes was hard, heel hard aan het pushen. We wilden niet in dezelfde positie terechtkomen als in Barcelona. Het is altijd heel lastig om een pitstop te maken als je aan de leiding gaat, met nog 21 ronden te gaan, maar dat is wat we hebben gedaan. Tegelijkertijd lieten we Perez staan op een éénstopper."

En dat wierp zijn vruchten af. Mercedes reageerde niet en Verstappen kon de jacht openen op de beide Mercedes-mannen. "Het werkte allemaal naar wens. Max had de pace om de drie auto's voor hem bij te halen, maar het was cruciaal dat hij snel langs Bottas zou komen. Daarna was het geweldig om Lewis te grazen te nemen en een soort van revanche te nemen voor de race in Barcelona met nog anderhalve ronde te gaan."

Uitslag: 1 Max Verstappen 2 Lewis Hamilton 3 Sergio Perez


27 juni 2021
Oostenrijk - De Grand Prix van Stiermarken werd door Max Verstappen gedomineerd. Hij was Lewis Hamilton ruimschoots te snel af. Valtteri Bottas troefde Perez af en completeerde het podium tijdens de eerste race in Oostenrijk. Van start tot finish leidde Max Verstappen  op de Red Bull Ring. Zijn veertiende F1-zege werd een van de makkelijkste uit zijn loopbaan, want Lewis Hamilton kon hem nooit onder druk zetten. Over een week racen de F1-coureurs wederom op de Red Bull Ring, dan voor de Oostenrijkse Grand Prix. De zege van vandaag geeft Verstappen vertrouwen, maar een zekerheid is het allerminst dat de Nederlander volgend weekend wederom zegeviert. Voor Red Bull was het de vierde zege op rij en daarmee voor Mercedes de vierde opeenvolgende race waarin het niet won - iets dat niet meer voorgekomen was sinds 2013. Verstappen heeft momenteel 18 punten voorsprong op Lewis Hamilton en ook bij de constructeurs gaat Red Bull aan de leiding.


Met een voorsprong van een kleine 40 seconden kon Max Verstappen de zege op de Red Bull Ring niet meer ontgaan. Overwinning nummer vier was een feit, maar niet nadat de Nederlander op het rechte stuk van zijn gas ging en met een burn-out voor zijn monteurs de finishlijn passeerde. Dit tot ongenoegen van de FIA die het team van Red Bull liet weten dat het dit in het vervolg niet accepteert. "Wat er gebeurde was geen ideale situatie en daarom heb ik direct met het team gesproken. Ik heb ze gezegd dat we zoiets in de toekomst niet meer zullen tolereren", laat Michael Masi weten. 

"Het was belangrijk om even van het getal dertien af te komen. Dat is natuurlijk het ongeluksgetal", zo staat na afloop van de race al lachend voor de camera. Dat het zo'n gemakkelijke overwinning zou worden, dat merkte hij pas tijdens de race zelf. Toch hoorde we Verstappen twee keer op de radio praten over zijn rempedaal. Daar was een probleem mee. Zijn engineer, Gianpiero Lambiase, vertelde hem om niet meer te remmen terwijl hij op de kerfstone bij bocht tien reed. Een raar verhaal, meent Verstappen, die uitleg hoe hij twee keer even heel erg schrok. "Normaal gezien hoort het daar niet mee te maken hebben natuurlijk, maar op een of andere manier viel mijn rempedaal twee keer bij het remmen voor die bocht weg. Dus daardoor had ik geen remmen, maar bij het uitkomen van de bocht kwamen de remmen weer terug. Dat was niet heel fijn. Mijn engineer zit natuurlijk niet in de auto, dus die weten niet hoe dat aanvoelt! Dat was niet heel fijn, maar gelukkig is het maar twee keer gebeurd", aldus Verstappen.

Uitslag : 1. Max Verstappen 2. Lewis Hamilton  3. Vallteri Bottas


29 juni 2021
Zandvoort - Rechter kan Zandvoorts F1 feest nog steeds verstieren.
Precies op tijd vanuit het oogpunt van de milieu-organisaties, buigt de rechtbank in Haarlem zich donderdag opnieuw over de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort.

"Alleen het Coronavirus kan de Formule 1 op Zandvoort tegenhouden", was begin vorig jaar de machteloze constatering van voorman Karel van Broekhoven van Rust bij de Kust. Na de verloren rechtszaken hoopten de milieuorganisaties dat de rechtbank Noord-Holland nog voor het eerste weekend van mei 2020 grondiger naar hun argumenten zou kijken in een bodemprocedure. Dat lukte niet. Donderdag buigt de rechtbank zich over in totaal 5 zaken. Daarbij draait het om de vergunningen over de benodigde aanpassingen van het circuit, zoals het bouwen van tijdelijke tribunes, de beschermde zandhagedis en rugstreeppad en hun 'seksleven'.....de vraag is of terecht ontheffingen van de Wet natuurbescherming zijn verleend.  



03 juli 2021

Oostenrijk -  Op zaterdagochtend werd het duidelijk dat Lewis Hamilton nog tot en met tenminste 2023 bij Mercedes zal blijven in de Formule 1.  Hij is logischerwijs enthousiast over zijn nieuwe contract. "Ik hou van het samenwerken met dit team en ik voel me nog steeds uitgedaagd, dit jaar meer dan ooit en dat is geweldig. Ik hou van het racen, ik ben geboren om te racen. Ik voel me nog steeds fit en meer toegewijd dan ooit. Ik zie dus geen reden om te stoppen."  "De onderhandelingen gingen een stuk vlotter dan in december en januari. Tijdens de periode rond Kerst en nieuwjaar hebben we toen veel gepraat, dat was een stressvolle tijd. We praatten toen via Zoom, en dat is niet altijd heel productief. Dit keer was het veel makkelijker omdat we het face-to-face konden doen."


De afgelopen jaren had Lewis Hamilton het relatief makkelijk en kon hij op zijn gemakje naar zijn titels rijden. Dit jaar krijgt hij tegenstand, van Red Bull en in het bijzonder Max Verstappen. Gevraagd of dat een rol heeft gespeeld in zijn keuze om langer door te gaan, geeft hij eerlijk toe van wel.

"De start van het seizoen... toen de wagens zo dicht op elkaar zaten. Dat was een van de meest geweldige periodes die ik in een lange tijd heb meegemaakt, om die strijd met Red Bull te hebben. Ik hoopte eigenlijk dat het de rest van het jaar op die manier door zou kunnen gaan, maar zoals we hebben kunnen merken heeft Red Bull een stap vooruit gemaakt."

De liefde voor de autosport is nog steeds aanwezig en dus besloot Hamilton door te gaan, nog twee jaar lang. "Nu hebben we deze spannende strijd en dat heeft mij en het team, de engineers dichter bij elkaar gebracht. Het zorgt ervoor dat ik dieper moet graven en daar hou ik van. Ik denk dat dat inderdaad mijn liefde voor de sport en wat ik doe weer nieuw leven heeft ingeblazen", aldus de regerend en zevenvoudig Formule 1-kampioen.


Voor het eerst dit Formule 1-seizoen start Sergio Perez een Grand Prix voor beide Mercedes coureurs. De Red Bull coureur kwalificeerde als derde achter Max Verstappen en Lando Norris en wist beide Mercedes-coureurs achter zich te houden. Dat terwijl hij het het hele weekend al relatief lastig had. Hij is na afloop dan ook logischerwijs tevreden.

"Ik ben blij", zo begint hij zijn verhaal. "Het is een heel goed resultaat voor het team op ons thuiscircuit. Max en ik bevinden ons in een goede startpositie en hopelijk komen we op zondag goed van onze lijn. Dat wordt zeer cruciaal", aldus de Mexicaan, die beetje bij beetje in het weekend groeide.


04-07-2021
Oostenrijk - Hamilton zoekt naar excuses, maar kan hij samen met Mercedes terugslaan? En wat te denken van de straffen van Lando Norris en Sergio Perez. Terecht of niet?

De Oostenrijkse Grand Prix werd mede door de dominantie van Max Verstappen geen spektakelstuk.


Honda's technisch directeur Toyoharu Tanabe is na de Grand Prix van Oostenrijk vol lof. Vol lof over met name Max Verstappen:  "Het was opnieuw een perfect optreden van Max Verstappen. Hij startte van poleposition, leidde elke ronde en pakte de snelste raceronde en won de derde keer op rij in wat de vijfde overwinning voor Red Bull Honda op rij was."

Met groot machtsvertoon reed Max naar zijn tweede zege in een week tijd. In Oostenrijk was hij tot twee maal toe oppermachtig, waarbij het de tweede keer zelfs nog makkelijker leek te gaan. Helmut Marko zag dat ook. "Als je vooraan rijdt, dan is alles makkelijker. Dat zagen we vorige week al, en dit keer was het nog simpeler!"

Het ging zo makkelijk, dat Verstappen vooraan het veld voorzichtig kon rijden. "We hebben Max verteld om de motor terug te schroeven en weg te blijven van de kerbstones", aldus de Oostenrijker, die zag dat Red Bull zijn stercoureur zelfs nog voor een tweede keer naar binnen kon halen. Dat was uit voorzorg, vertelt hij.

Uitslag: 1 Max Verstappen 2. Vallteri Bottas 3. Lando Norris


17 juli 2021

Silverstone -  Max heeft bij de start van de eerste sprintkwalificatie in de geschiedenis van de sport goede zaken gedaan. Max pakte zijn rivaal Lewis Hamilton meteen bij de start. Een heerlijk gevecht in de eerste ronde van de sprintkwalificatie op Silverstone. Bij de start wist Max Verstappen meteen Lewis Hamilton voorbij te gaan, waarna de twee een halve ronde lang het gevecht aangingen. Het was de Nederlander die uiteindelijk als de leider de tweede ronde inging. Max gaat in de boeken geschiedenis schrijven als eerste coureur in de Formule 1 bij de sprintkwalificatie. 

De ervaren Sergio Perez ging al vroeg in de race in de fout en vergooide zijn kans op een top vijf klassering. De Mexicaan spinde bij Maggots and Becketts. Vanaf de achttiende positie moest hij proberen om naar voren te komen .Aan kop van de race bleef het spannend doordat Hamilton als enige aan kon haken bij de Red Bull-coureur. Teamgenoot Valtteri Bottas, gestart op de zachte band, verloor een seconde per ronde.

Max weet dat de bui nog lang niet binnen is. "Ik ben blij met de drie punten, maar het klinkt wat vreemd dat je dan de poleposition gewonnen hebt. Het wordt een uitdagend gevecht morgen."

De banden hadden het zwaar en met name rechtsvoor verschenen grote blaren bij zowel Verstappen als Hamilton. De Nederlander had daar wel een verklaring voor: "We startten de race natuurlijk met minder brandstof aan boord en daardoor kunnen we deze auto's hard pushen door de snelle bochten. Dat is erg zwaar voor de banden, maar dat is voor iedereen gelijk."

Zondag start Verstappen vanaf pole voor Hamilton. In de eerste ronden zal hij mogelijk moeten verdedigen, aangezien de Mercedes minder vleugel heeft staan en daardoor sneller is op de rechte stukken. Verstappen weet echter wat hij moet doen.

"We mogen niets veranderen aan de auto. We zijn snel in de bochten dus we moeten zorgen dat we dan hetzelfde doen. De rechte lijnsnelheid kunnen we niet veranderen. Dat is wat risicovol voor ons, we moeten er mee dealen. Ik denk dat we een sterke race kunnen rijden."

Op Silverstone zijn voor het eerst in anderhalf jaar weer volgepakte tribunes te zien in de Formule 1. De Britse fans zijn massaal aanwezig en klapten ook voor Verstappen, die het publiek bedankte.

De sprintkwalificatie zorgde echter ook voor minder blije gezichten aan de andere kant van de Red Bull-garage. Sergio Perez ging namelijk de fout in en zal daardoor de race op zondag helemaal achteraan de grid starten. "We starten van pole op zondag, dus dat is geweldig. Max heeft de race ongelooflijk goed gemanaged en de start was cruciaal. Het is alleen doodzonde dat Checo niet ergens vooraan start na die spin op hoge snelheid. Gelukkig zijn hij en de wagen ongeschonden uit de strijd gekomen."

Begin juni riep Helmut Marko dat Mercedes het had gemunt op het pitstopmateriaal van Red Bull en een week later kwam de FIA inderdaad met een technische directive. Daarin werden de regels omtrent de pitstops 'verduidelijkt'. Het had betrekking op regel 12.8.4 van het technische regelboek.

De FIA was namelijk van mening dat de veiligheid van de pitcrews in het geding was omdat er teveel risico's zouden worden genomen tijdens de pitstops door de monteurs die de banden vervingen. Zij drukken op een knop als de band vast zit en als ze alle vier monteurs op de knop hebben gedrukt, dan kan het stoplicht voor de neus van de wachtende coureurs pas op groen springen. Dit wordt allemaal gecontroleerd aan de hand van software.

Omdat niet bij alle teams dezelfde maatstaven werden aangehouden om te bepalen wanneer een band vastzat, kon er verschil zitten tussen de teams. Op die manier kon een monteur volgens de FIA misschien eerder een signaal geven dat de band vastzat dan het moment waarop hij daadwerkelijk vastzat. De FIA wilde duidelijkere definities doorvoeren om ervoor te zorgen dat teams daar niet meer van konden profiteren.

Bovendien wilde de autosportbond in eerste instantie extra vertragingen inbouwen in het pitstopproces. Een vertraging van 0,15 seconde (vergelijkbaar met de reactietijd van de mens) tussen het moment dat de sensor merkt dat de band vast zit en het moment waarop de software reageert en 0,20 seconde tussen het moment dat de laatste van de vier knoppen is ingedrukt en het moment waarop het stoplicht op groen springt en de coureur weg kan scheuren.

Red Bull gaf meteen aan zich niet neer te leggen bij de wijzigingen, en nu lijkt hun gevecht succes te hebben. In een nieuwe technical directive, die de vorige vervangt, zijn er namelijk weer wat dingen gewijzigd. De twee hiervoor genoemde vertragingen zijn niet meer van toepassing op de pitstops, maar de teams moeten naar verluidt nog wel aantonen dat hun manier van handelen veilig genoeg is voor de monteurs. Zo mag het signaal dat alle banden vast zitten alleen worden gegeven als het team zeker is dat alles op zijn plaats zit en mag de auto niet worden losgelaten als er nog monteurs zeer dicht op de wagen staan.

Teams moeten dan ook data met de FIA delen om dit te bevestigen en aan te tonen dat de pitstops aan de eisen voldoen. Om de teams de tijd te geven de nieuwe wijzigingen door te voeren, is de invoering van de nieuwe regels vooruitgeschoven. Eerst moest alles in orde zijn voorafgaand aan de Hongaarse Grand Prix over twee weken, maar nu krijgen de teams naar verluidt een extra maand.

Vanaf de Belgische Grand Prix, eind augustus, zullen de nieuwe pitstopregels dus in werking treden.


18 juli 2021

Silverstone - Max Verstappen is in de eerste ronde hard gecrasht.  Alle coureurs, met uitzondering van Sergio Perez, gingen alle coureurs van start op de medium band. Max op pole voor de beide Mercedes, was het cruciaal om een goede start te maken. Hamilton had een betere start, maar Verstappen counterde direct. In de razendsnelle Copse corner, die met 300 kilometer per uur wordt genomen,  ging het mis. Hamilton tikte de Red Bull-coureur aan die hard in de banden eindigde. Max bleef even in de auto zitten, klauterde uit de auto, had pijn, was duidelijk flink door elkaar geschud, maar kon wel op eigen benen staan.

Christian Horner, teambaas van Verstappen, nam het woord namens Red Bull en wees de wedstrijdleider op de positie van Hamilton en de aard van de bocht.

"Kijk, die bocht, Lewis was op geen moment helemaal langszij bij Max. Iedereen die hier op dit circuit heeft geracet weet dat je daar niet in het gat duikt en daar je auto neerzet. Het was een gigantisch ongeluk en het was 100% de bocht van Max. De volledige blaam ligt dan ook bij Hamilton wat ons betreft. Hij had daar nooit mogen zitten. Verstappen heeft een mega-ongeluk gehad. Godzijdank kon hij weglopen."

Ook Ron Meadows, sportief directeur bij Mercedes, probeerde de wedstrijdleider te beïnvloeden. "Lewis zat significant aan de binnenkant bij het ingaan van bocht negen", aldus de Mercedes-man. Even later kreeg Masi ook te horen van teambaas Toto Wolff. "Michael, ik heb je een email gestuurd, met de diagrammen waarin staat waar de auto hoort te zijn. Heb je die ontvangen?", riep de Oostenrijker. De wedstrijdleider riep dat hij zijn email niet leest tijdens de race. "Maar voel je vrij om naar de stewards te gaan, Toto."

De crash was 51G, een enorme impact. Dat betekent Max een klap van 51x zijn eigen lichaamsgewicht te verduren kreeg."Godzijdank dat Max weg kon lopen. Dat is het beste resultaat van vandaag. Ik ben zo opgelucht om hem te zien. Hij is in het medisch centrum, maar hij is daar zelf naar toe gegaan. Hij ondergaat nu een check van dertig minuten lang, maar tot op heden ziet het er oke uit." De wedstrijdleiding besloot om Hamilton een tijdstraf van 10 seconden te geven.

Jos Verstappen deelt zijn mening over de crash en de straf. Die vond hij belachelijk laag. "Ik heb het met Max teruggekeken. Hij zei: 'ik gaf hem genoeg ruimte, ik zat er half voor. Hij rijdt mij tegen het achterwiel aan met zijn voorviel, dan weet je dat je fout zit. Als je dan tien seconden straf krijgt, ik vind het belachelijk. Zeker in zo’n bocht, dat kan niet", zucht hij.


Uitslag: 1.Lewis Hamilton  2.Charles Leclerc 3. Valtleri Bottas




21 juli 2021
Haarlem: Rechter velt pas na F1 race oordeel over NOx
In drie van de vijf rechtszaken die zijn aangespannen tegen de vergunningverlening van Circuit Zandvoort komt geen uitspraak op 12 augustus. De rechtbank Noord-Holland besloot dinsdag het onderzoek in de drie zaken, die alle betrekking hebben op de stikstofuitstoot (NOx), te heropenen.
Door dat besluit kan in elk geval de uitkomst van deze drie zaken geen streep meer halen door de Dutch Grand Prix.


27 juli 2021
Festivals zijn het gesol zat, organisaties eisen duidelijkheid over wel of niet sluiten. Formule 1 niet in gevaar, denken we.
Alle meerdaagse festivals met overnachting zijn in ieder geval al tot 1 september afgelast.


28 juli 2021
Silverstone: Red Bull eist herziening van straf van Lewis Hamilton. Red Bull is van mening dat de 10 seconde straftijd te licht is. Mercedes is van mening dat het een race incident is.

01 augustus 2021
Hongarije - Start opstelling: Hamilton, Bottas, Verstapen, Perez

De GP van Hongarije ging van start op een natte baan. Bij de start ging het mis voor Valtteri Bottas die Lando Norris raakte. De Brit was het slachtoffer van Bottas die hem ramde, waarna Norris ook Max Verstappen in de eerste bocht raakte. Bottas zelf vloog vol in de zijkant van Sergio Perez die even later uitviel. De Mercedes-coureur verpeste zo in een bocht de race van beide Red Bulls en Norris.

Ondanks de flinke beuk in de zijkant van zijn auto kon Verstappen zijn weg vervolgen. De zijkant van zijn auto had flinke schade opgelopen aan de vloer, het bodywork en het bargeboard.

Lance Stroll vloog in de eerste ronde over de achterkant van Charles Leclerc en raakte ook Daniel Ricciardo. Laatstgenoemde was de enige die zijn weg kon vervolgen. Om alle chaos op de te ruimen werd de rode vlag gezwaaid, waarop de coureurs allemaal naar de pitstraat reden. Voor Verstappen was het in dit geval een geluk omdat het team zijn gehavende Red Bull deels op kon knappen.

Verstappen moest vanaf de dertiende positie aan een inhaalrace beginnen, maar de herstart kende een zeer bijzonder verloop want alleen Lewis Hamilton wisselde na de outlap niet naar ander banden. Als enige stond hij onder de startlichten, terwijl de rest van het veld vanuit de pitstraat begon. Hamilton kwam een ronde later alsnog naar binnen en viel terug tot de laatste positie.

Na alle chaos was het Esteban Ocon die aan de leiding van de race ging voor Sebastian Vettel en Nicholas Latifi. Verstappen lag elfde en Hamilton veertiende. Verstappens schade was dusdanig groot dat hij groter problemen had om Mick Schumacher voorbij te gaan. Ondanks dat het veld flink door elkaar gehusseld was, waren inhaalacties zeer spaarzaam. Hierdoor lag Latifi nog altijd derde in de Williams na 15 ronden.


Startend vanaf P4 leek Sergio Perez in eerste instantie een goede start te hebben en safe bocht één door te komen, maar dat was voordat Valtteri Bottas zich verremde en als een ware bowler een deel van het veld - waaronder de Red Bull-coureur - eruit kegelde. De Mexicaan baalde natuurlijk flink.

"Echt zonde, ik lag al derde en remde later dan de McLaren en dacht dat ik ervoor lag. Maar helaas maakte Bottas een grote fout en ruïneerde hij onze race", aldus Cecco 

Doorrijden was volgens Perez geen optie. "De motor was beschadigd, hij ramde helemaal naar binnen tot aan de radiator", werd hem door de engineers verteld.

De stewards zagen het ook gebeuren en oordeelden dat Bottas volledig schuld had. Hij krijgt een gridstraf van vijf plaatsen voor de Grand Prix van België. Ook krijgt hij twee strafpunten op zijn licentie. Zijn totaalaantal is nu vier strafpunten in de laatste twaalf maanden.

Ocon: "Wat een moment. Het voelt zo goed, de eerste zege in de Formule 1. We kenden dit jaar wat moeilijke momenten, maar kwamen als team terug."

"Een overwinning vandaag, dat is geweldig! Ik weet niet wat ik moet zeggen. Mijn felicitaties ook aan Fernando Alonso, want deze zege is ook dankzij hem en de gevechten die hij leverde. Een geweldige dag voor het team."



Max hield een schamel puntje over aan de Hongaarse Grand Prix. De Red Bull-coureur werd, net als Lando Norris en Sergio Perez, slachtoffer van een grote fout van Valtteri Bottas. 

"Het is de tweede race dat je er door een Mercedes vanaf wordt geknald. Het was gewoon een hele lompe actie van Bottas."

Gehavend haalde hij nog wel de finish, maar de snelheid zat niet langer in de RB16B. "Daar kan je bijna niets aan veranderen. Ik heb er alles van proberen te maken, maar als je de hele rechterkant van de auto kwijt bent dan verlies je gewoon zoveel downforce."

Over de crashes is Verstappen kort, maar duidelijk: "Het zijn lompe acties van andere mensen die mij gewoon veel punten hebben gekost. "

Na de sprintrace in Silverstone ging Verstappen met 33 punten voorsprong aan de leiding van het WK. Twee races later is zijn voorsprong veranderd in een achterstand van zes punten. "We proberen natuurlijk alles, maar het is niet altijd in onze handen. We moeten ons op onszelf concentreren en dan zien we wel waar we uitkomen", klinkt het nuchter uit Verstappens mond.


Hamilton was na de race helemaal kapot, zo geeft hij toe. Hij had dusdanig veel last van duizeligheid dat hij zich moest laten checken door de teamdokter. "Na afloop was ik echt bekaf. Dit was een van de raarste dingen die ik heb meegemaakt op het podium. Het gaat nu oke. Ik was echt heel erg draaierig en duizelig en op het podium werd het een beetje wazig. Ik ben al het hele jaar in gevecht om gezond te blijven, zeker na wat er aan het einde van het vorige jaar is gebeurd. Het is nog steeds een gevecht", zo doelt hij op zijn coronabesmetting.

Of het een gevalletje 'long Covid' is, wat bij een deel van de jongere mensen besmet met het coronavirus voorkomt, weet hij niet zeker, maar vermoeden doet hij het wel. "Ik heb er nog niet over gehad met iemand, maar volgens mij heb ik er nog steeds last van. Ik herinner me de effecten nog van toen ik het had en sindsdien is trainen niet meer hetzelfde geweest. Hoe snel je vermoeid raakt is echt anders en het is een uitdaging. Misschien had het vandaag doordat ik wat uitgedroogd was, maar ik weet het niet. Het is iets nieuws. In Silverstone had ik iets vergelijkbaars, maar dit was veel erger."


Uitslag: 1. Esteban Ocon 2. Sebastian Vettel 3. Lewis Hamilton






04 augustus 2021
Zandvoort: Gaat gewoon door met voorbereiding Grand Prix. Zandvoort verwacht op 3,4 en 5 september 2021 105.000 bezoekers per dag, maar het kabinet kan op 13 augustus besluiten nog met nieuwe, strenge coronaregels voor evenementen in september te komen."niemand weet wat het gaat worden, we wachten af en ondertussen gaan we op volle kract vooruit". De Nederlandse spoorwegen laten in het weekend van de autoraces twaalf treinen per uur van en naar Zandvoort rijden. Dat betekent dat er elk vijf minuten een trein arriveert of vertrekt. De Dutch Grand Prix organisatie benadrukt dat de race een sportevenement is en geen muziekfestival en dat dus niet dezelfde regels gelden.

11 augustus 2021
Zandvoort: Natuurclubs brengen pandemie in stelling tegen Formule 1. Natuurstichtingen Duinbehoud en Rust bij de Kust brengen nu ook de coronapandemie in stelling om de impact van de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort te beteugelen. De "bestettingsrisico's met 125.000 mensen op een veldje zijn gigantisch. Door toch groen licht te geven, steekt de burgemeester zijn kop in het zand."

13 augustus 2021
Zandvoort:  Formule 1 krijgt groen licht, geen volle tribunes op Zandvoort. De tribunes zijn twee derde gevuld. Het ministerie van Justitie bevestigt dat de geldende coronamaatregelen geen belemmering zijn voor het driedaagse mega-evenement. Zonder beperking is er plek voor 105.000 bezoekers per dag. Met nu dus 'slechts' 70.000 bezoekers. Circuit Zandvoort loopt dus een flink deel van de inkomsten mis. 

14 augustus 2021
Zandvoort: Circuit en partners nemen miljoenenverlies. De Grand Prix van Nederland in Zandvoort gaat definitief door, in afgeslankte vorm, met twee derde  van de bezettingsgraad, dat komt naar verwachting neer op pakweg 70.000 bezoekers per dag. 

17 augustus 2021
Haarlem: Een week voor de start buigt de voorzieningsrechter van de rechtbank in Haarlem zich over de stikstofvoorziening van circuit Zandvoort. De zitting is donderdagmiddag 26 augustus. Volgens Johan Vollenbroek klopt de stikstofrekensom niet.Tegen de vergunning loopt al een bodemprocedure, maar het onderzoek in die zaak is heropend, een uitspraak is nog niet geagendeerd. Vorige week werd wel uitspraak gedaan in een zaak over de bescherming van de rugstreeppad en de zandhagedis, die dolven het onderspit tegen de belangen van het race evenement dat een impuls geeft aan de regionale economie en het toerisme. 

19 augustus 2021
Zandvoort: Wel tentjes, geen polonaise op F1-camping. Nog wel een camping, maar geen feestjes op de "Official 538 Dutch Grand Prix Village camping". Het lijkt op een meerdaagse evenement met overnachting en die zijn volgens het huidige coronamaatregelen van het kabinet in ieder geval tot en met 19 september nog niet toegestaan. 

19 augustus 2021
Zandvoort:  Woensdag werden zo'n 36.000 Formule 1 fans teleurgesteld: zij moeten hun plekje op het circuit in Zandvoort inwisselen voor een plekje voor de  tv. De afvallers voor het racefestijn kunnen hun tickets doorzetten naar de editie van 2022.

23 augustus 2021
Zandvoort: Hinder op spoor door Formule 1.  De Formule 1 race heeft niet alleen consequenties voor het verkeer in de regio Kennemerland, elders in het land rijden minder treinen, omdat machinisten nodig zijn om de racefans naar de badplaats te kunnen vervoeren.

24 augustus 2021
Zandvoort: Natuurbeschermers, Stichting Vrienden van Middenduin,  gaan de rechter vragen een flypast, een luchtshow van straaljagers en helikopters, rond de start van de Dutch Grand Prix in Zandvoort te verbieden.
Volgens de tegenstanders is de extra geluidoverlast die de luchtvaartvertoning zal veroorzaken "op geen enkele wijze noodzakelijk" voor de race zelf. Zij wijzen erop dat het Nationaal Park Zuid-Kennemerland, dat grenst aan het circuit, een beschermd Natura 2000 gebied is en een deel daarvan is aangewezen als stiltegebied.
Naast de rechtszaak zijn tegenstanders ook een nieuwe bezwaarprocedure begonnen bij de provincie Noord-Holland. Die draait niet alleen om de vliegshow, maar ook om de evenementenvergunning voor de Formule 1, een vuurwerkshow en de vergunning voor het laten landen en opstijgen van helikopters met vip's. Het is nog de vraag of die bezwaren op tijd zijn ingediend om voor aanvang van het grote evenement te worden behandeld

25 augustus 2021
Zandvoort: Defensie ziet af van vliegshow boven circuit. Bezoekers kunnen zondag 5 september 2021 niet genieten van de straaljagers van Defensie. Vanwege de ontwikkeling in Afghanistan heeft Defensie besloten om de zogeheten "flypast" tijdens de race te annuleren.

25 augustus 2021
Zandvoort:  Prijzen zakken snel op boekingsites, hotels Zandvoort tijdens F1 niet vol. Talrijke reserveringen zijn geannuleerd, nadat racefans bij de loting geen kaartje kregen toebedeeld.

27 augustus 2021
Haarlem: Milieuclub MOB oppert F1-race zonder publiek.Een F1-race maar dan zonder Formule 3, Porsche-races en zonder publiek. Dat is volgens milieu organisatie MOB de 'middenweg' voor de Dutch Grand Prix op Zandvoort. De milieuclub spande een kort geding aan tegen het circuit en de provincie, omdat er te veel stikstof uitgestoten zou worden. Voor de zoveelste keer moet een rechter zich buigen over het wel of niet doorgaan van de Grand Prix.  Het circuit ligt er al sinds 1948 en sindsdien wordt er geracet en is dat toegestaan volgens de vergunning. Tussen november 2019 en maart 2020 is de racebaan verbouwd voor zo'n 15 miljoen. Een uitgeklede race, dat is geen optie. Het is onduidelijk wat er nu gaat gebeuren, aangezien er ook al een bodemprocedure loopt over hetzelfde onderwerp. 

28 augustus 2021
Zandvoort: Zangeres Davine Michelle zingt alleen het volkslied op zondag 5 september wanneer de andere artiesten ook betaald worden. De Dutch Grand Prix ligt onder vuur omdat prins Bernhard, mede eigenaar van het circuit, artiesten had gevraagd op te treden in ruil voor vrijkaarten.  Chef'Special-zanger Joshua Nolet maakte de zaak aanhangig in een filmpje op sociale media. Davina Michelle zal zelf niet betaald krijgen voor haar optreden, zoals zij heeft afgesproken met de Dutch Grand Prix. Humberto Tan heeft met de prins hierover gesproken en die vertelde aan Tan dat hij spijt had van zijn brief aan Chef'Special en dat deze nooit verstuurd had mogen worden.

28 augustus 2021
Laat de Formule 1 met rust.!!!! Milieuactivisten zijn net als menig politicus niet vies van symboolpolitiek. Ze denken er iets mee te bereiken, vaak alleen voor de bühne. Het kort geding van milieuorganisatie MOB tegen het circuit Zandvoort en provincie Noord-Holland is hiervan een goed voorbeeld.  De F1 was deze week het mikpunt in een kort geding, omdat bij het evenement te veel stikstof zou worden uitgestoten. Al langer ligt het rijdende miljonairsfestijn in het klimatologische verdomhoekje. Wat raar is, want de F1 is niet de oorzaak van de klimaat probleem op aarde en ook niet de oplossing. Milieuactivisten proberen een symbool van vervuiling om zeep te helpen en verdoen daarmee hun tijd. Ze kunnen zich beter richten op zaken waar structureel viezigheid de lucht in wordt geblazen.  Niet alleen de Formule 1. Focus op wat echt belangrijk is, dat zijn niet een paar vierwielers die in het weekend rondjes rijden, terwijl doordeweeks de wegen vol staan met miljoenen auto's. Geschreven door Roy Hazenoot 






28 augustus 2021
Spa -Francorchamps:  Wie had dat verwacht?George Russell op P2! De Brit verraste vriend en vijand door achter Max tweede te worden in de kwalificatie voor de Belgische Grand Prix. Na afloop was de Williams-coureur logischerwijs in extase.

"Ik weet niet wat ik moet zeggen. Ik dacht dat we het na de vrijdag al goed deden door uit Q1 te komen en nu staan we op de eerste startrij! Het team heeft het geweldig gedaan tijdens de kwalificatie. We waren altijd op het juiste moment op de baan en de auto voelde geweldig aan en ik had er heel veel vertrouwen in. Op naar morgen!", glundert hij.

Russell gaf alles in de kwalificatie, want hij had naar eigen zeggen niets te verliezen. "We bevinden ons in de gelukkige positie waarin we niets te verliezen hebben. We zaten in Q3, dat is niet normaal voor ons, dus we moesten er gewoon voor gaan. We hadden het maximale bewaard tot de laatste ronde en ik dacht ‘laten we er voor gaan!’. Ik ben in extase, maar morgen is de belangrijkste dag. Dan moeten we de punten scoren."

Hij start vanaf P2 en dat is op Spa-Francorchamps helemaal niet slecht met het lange rechte stuk. Als hij polesitter Verstappen kan aanvallen, dan gaat hij dat ook zeker doen, benadrukt hij. "Dat is het plan. Als we de leiding kunnen pakken, dan gaan we ervoor. Ja, geweldig", zo sluit hij glunderend af.


Het was stuivertje wisselen aan kop van het veld in de kwalificatie. Max Verstappen wist de verrassende Williams-coureur George Russell en Lewis Hamilton voor te blijven.

"Het was een heel lastige kwalificatie en het was moeilijk om de auto op de baan te houden en op het juiste moment naar de juiste band te wisselen. Daarnaast was de lange pauze die er in de sessie was niet makkelijk, want daarna moet je de baanomstandigheden weer opnieuw leren kennen."

"We staan op de eerste positie en dat is het belangrijkste. Het is een geweldig circuit om te rijden, maar erg uitdagend in de regen."

De omstandigheden wisselde tijdens de sessie en de coureurs wisselden regenbanden en intermediates af. Verstappen legt uit dat het lastig balanceren is tussen beide.

"In Q1 gingen we op de regenband naar buiten, maar die was veel te langzaam. We wisselden naar de intermediate, maar die band is niet geschikt op het moment dat er veel stilstaand water op de baan is."

Het eindresultaat stemt de Red Bull coureur vanzelfsprekend tevreden: "Ik ben erg blij dat ik een kwalificatie als deze heb en wederom een pole heb."


Met hangen en wurgen reed Lewis Hamilton zich naar de derde kwalificatiesessie voor de Grand Prix van België. Na de rode vlagsituatie, veroorzaakt door de megaklapper van Lando Norris, begon de jacht op poleposition pas echt.

Hamilton wist uiteindelijk niet te tippen aan de tijden van Max en George Russell en spreekt dan ook van een 'zeer moeilijke dag'. "We moeten nu positief, gefocust en kalm blijven", zegt de Brit na afloop van de kwalificatie. "Mijn eerste ronde was heel goed, bij de tweede had ik het wat moeilijker. Als het weer morgen net zo is als vandaag, wordt het tricky."

Volgens de Mercedes-coureur is het zoeken naar de balans tussen de snelheid op het rechte stuk en de downforce in het middenstuk. "We probeerde de best mogelijke balans te vinden. Misschien was dat vandaag niet het beste, maar we zullen morgen zien hoe goed het gaat. Morgen is een nieuwe dag, hopelijk hebben we dan beter weer", vervolgt Hamilton. "Zeker voor de fans, want die werden drijfnat vandaag."

Gevraagd naar de prestatie van Russell ontwijkt Hamilton de vraag en begint hij over de tegenvallende kwalificatie van Bottas. De Fin kwalificeerde zich op P8 maar wordt door zijn rol in de startcrash in Hongarije voor straf vijf plaatsen teruggezet. "Ik weet niet wat er met Valtteri is gebeurd, maar het is jammer omdat we twee Red Bulls in de buurt hebben staan", analyseert Hamilton.

"Dat maakt het wat de strategie betreft wat moeilijker, maar we gaan er het beste van maken", aldus de regerend wereldkampioen. "Morgen is een nieuwe dag, hopelijk regent het dan niet zo hard als vandaag, maar krijgen we wisselende weersomstandigheden. Dat zou leuk zijn."


Aan het begin van Q3 kwam de regen plots met bakken uit de hemel. De eerste coureur die aanzette voor een snelle ronde was Lando Norris  maar meteen verloor hij de controle over zijn McLaren-bolide in de beruchte bochtencombinatie Eau Rouge - Raidillon. Hij kwam snoeihard in de bandenstapels en werd met zijn bolide terug de baan op geslingerd.

Er kwam geen verkeer achter hem, dus een tweede klap werd hem gelukkig bespaard. De Brit kroop na enige tijd uit zijn bolide, maar hield daarbij wel zijn arm vast. Na de eerste checks in het medisch centrum op Spa-Francorchamps is hij vervolgens vervoerd naar het ziekenhuis, zodat er daar een röntgenfoto kan worden gemaakt van zijn ellenboog en er andere checks kunnen worden gedaan.

Iedereen hield zijn hart vast toen Lando Norris de controle over zijn McLaren-bolide verloor tijdens de kwalificatie voor de Belgische Grand Prix. De Brit kwam snoeihard in de muur en zijn auto werd gewelddadig in de rondte geslingerd. Norris kon uitstappen, maar hield wel zijn arm vast.

Na een bezoek aan het medisch centrum op het circuit ging de McLaren-coureur dan ook naar het ziekenhuis, waar hij foto's liet maken van een pijnlijke ellenboog. Er kwamen aldaar geen zware kwetsuren of breuken aan het licht, zo meldt teambaas Andreas Seidl. Wat betekent dat Norris op zondag gewoon mee kan doen aan de Belgische Grand Prix.

29 augustus 2021
Spa - Francorchamps: De crash van Sergio Perez leek het einde te betekenen van zijn Belgische Grand Prix. De Mexicaan vloog in Les Combes van de baan en beschadigde zijn RB16B flink. Daarmee leek zijn race al voorbij te zijn voordat deze begonnen was, ware het niet dat de start van de Grand Prix continu werd uitgesteld.

Red Bull probeert momenteel om Perez zijn wagen op te lappen en zo alsnog deel te kunnen nemen aan de Belgische GP. Onduidelijk is of dat mag en als dit al wel mag of Perez dan vanuit de pitstraat moet start of zijn plek op de grid in mag nemen. De FIA onderzoekt momenteel het verzoek van Red Bull om Perez deel te laten nemen, mocht de Belgische Grand Prix überhaupt van start gaan.

Het vervangen van diverse onderdelen mag normaal gesproken niet vanwege de parc ferme regels. Daarmee zou Perez normaal gesproken ook vanuit de pits moeten starten.


Sergio Perez blunderde in zijn verkenningsronde en parkeerde zijn Redd Bull in de muur. Zijn ophanging was zwaar beschadigd en de race leek voorbij voor hem.

Omdat de start van de race echter lang werd uitgesteld, kan hij toch nog vanuit de pitlane starten als zijn Red Bull RB16B op tijd gerepareerd is.

De vraag is echter of de race wel gaat starten, want het blijft maar regenen op
 Spa-Francorchamps.

Volgens de regels moet een race binnen drie uur na het geplande begin af zijn gelopen. Dat zou voor de Belgische Grand Prix betekenen 18:00 uur stipt moet de race haar laatste ronde ingaan.

De FIA lijkt die regel in de prullenbak te hebben gegooid onder het mom van 'overmacht'. Er staat nog steeds één uur op de stilstaande klok, dus er kan nog steeds een uur worden geracet. Hoe lang de klok stil blijft staan is niet duidelijk!

De FIA laat weten dat men onder het mom van artikel 11.9.3o van de International Sporting Code de race tijdelijk gestopt is. Daarmee bedoelen ze de klok, die dus nog op één uur staat.

Om 18:17 uur gingen de coureurs eindelijk de baan op, maar wel achter de Safety Car. De coureurs moesten minimaal twee ronden afleggen achter de Safety Car om tot een uitslag te komen. Op de klok stonden nog 60 minuten om te racen.

Met Max Verstappen voor George Russell en Lewis Hamilton reden de coureurs in slagvolgorde hun ronden. De wedstrijdleiding besloot om de race middels een rode vlag stil te leggen en niet meer te hervatten.

Dit betekent dat er halve punten worden uitgedeeld aan de coureurs in de top 10. Verstappen krijgt 12,5 punt, Russell 9 en Hamilton 7,5. De Nederlander loopt 5 punten in op zijn rivaal en reist met een achterstand van 3 punten af naar zijn thuisrace op Zandvoort, die volgend weekend op het programma staat.


De zege voor Max leverde hem 12,5 punten op, doordat de coureurs niet de benodigde 75% van de raceafstand reden die vereist is om volledige punten toe te kennen.


De poleposition van zaterdag bleek daarmee zeer belangrijk te zijn: "Het was erg belangrijk om de pole te pakken. Het is wel zonde dat we geen echte ronden konden rijden. De condities waren zeer listig. Om half 4 zei ik dat we konden racen omdat de omstandigheden okay waren, maar het zicht was beperkt. Als we om 3 uur waren gestart hadden we een betere kans gehad, maar naderhand bleef het regenen."

Gejuich was er niet bij Verstappen, maar de punten worden gekoesterd. De Nederlander bedankte de tienduizenden fans die een middag in barre omstandigheden meemaakten.

"Het is een zege, maar het is niet hoe je wil winnen. Vandaag gaan alle credits naar de fans die hier de hele dag zijn gebleven, ondanks de koude, winderige en regenachtige condities. Zij zijn eigenlijk de echte 'winnaars'."

Op naar het weekend van Zandvoort.



Info: RacingNews365
Gooi- en Eemlander



1 opmerking:

  1. Wat een verslag Yvon !!
    Volgens mij ben je een fan....haha!
    Op naar Zandvoort!
    Ben benieuwd hoe dat zal gaan!
    Bedankt voor de prachtige foto's van al die prachtige raceauto's!
    Heel lang geleden heb ik ook in de duinen gestaan om naar een Pinksterrace te kijken!
    Groetjes en goed en vooral spannend weekend!
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek en leuk dat je even de tijd neemt om een berichtje achter te laten!
Thanks for visiting my blog and leaving a comment!