18 en 19-09-2010
Deze dagen heb ik weer mee mogen maken van heel dicht bij, net zoals in 1998, je kan me geen groter plezier doen om tussen deze "oude" gabbers lekker te laten lopen. Ik wil de familie Korstwinder hierbij ook bedanken dat jullie dit voor me mogelijk hebben gemaakt. Dank jullie wel. Wat een mooie belevenis is dit toch. Ik ga deze dagen in stukjes doen, jullie snappen dat ik hiervan heel veel foto's heb gemaakt en dan wordt het wel een heel lang blogje.
Giacomo Agostini ( Brescia, 16 Juni 1942) is een voormalig Italiaans motorcoureur.
Wachten tot de hele ploeg met de MV Agusta's weg mag, kan je vertellen dat dit een herrie was. Ik was mijn oordopjes vergeten in te doen na het eten, kon dus echt mee genieten. Oortjes vonden dit niet leuk.
1965
Zijn prestaties trokken de aandacht van graaf Domenico Agusta, eigenaar van MV Agusta, en al in 1965 reed "Ago" zowel in de 350- als de 500 cc klasse op deze motoren. Hij werd er de leerling van de grote Mike Hailwood. Agostini beschouwt hem nog steeds als de beste coureur aller tijden.1966
Hailwood, die op de MV Agusta in 1965 wereldkampioen in de 350- en 500 cc-klasse was geworden, vertrok echter in 1966 naar Honda, wat voor Agostini de weg vrij maakte om de wereldtitel in de 500 cc-klasse binnen te slepen. Dit kwam deels ook omdat Hailwood met de 500 cc Honda RC 181 geen vuist kon maken. In de 350 cc klasse reed Hailwood met de Honda RC 165 zescilinder en werd er wereldkampioen mee.
1967
Ook in 1967 werd Giacomo Agostini wereldkampioen in de 500 cc klasse met MV-Agusta
Ook Ago moest een setje hebben. Altijd een leuk gezicht wanneer de motor dan echt gaat rijden en de meneer er achter plots geen motor meer onder zijn handjes voelt.
1968-1972In 1968 stopte Honda plotseling met motorraces, terwijl Mike Hailwood al een contract had. Dat verbood hem deel te nemen aan grand prix-wedstrijden, waardoor Agostini zowel in de 350- als in de 500 cc-klasse wereldkampioen werd met MV Agusta. Hij hield dit echter nog vier jaar vol!
1973
In 1973 kon Giacomo Agostini de 350 cc-wereldtitel nog veroveren, maar de 500 cc-titel moest hij overlaten aan zijn teamgenoot Phil Read, met wie hij op enigszins gespannen voet stond.
Hier vraagt Ubaldo Elli, eigenaar van de motor, hoe alles is verlopen. Altijd weer blij wanneer alles weer heel binnen komt.
Giacomo Agostini zag het einde van de viertaktmotoren (waaronder die van MV Agusta) naderen en koos voor de Yamaha tweetakten. De teammanager van Yamaha had hem al enkele jaren eerder benaderd, maar toen vond Ago het nog te vroeg. In 1974 ging het dus door, mede omdat Yamaha-coryfee Jarno Saarinen in 1973 op het circuit van Monza was verongelukt. Agostini stelde Yamaha niet teleur: hij werd meteen met de 350 cc-Yamaha wereldkampioen. Read pakte voor de laatste keer een wereldtitel met de 500 cc-MV Agusta.
1975
In 1975 reed Agostini uitsluitend op de 500 cc Yamaha, en werd er wereldkampioen mee.
1976 en 1977
Intussen was een nieuwe generatie coureurs opgestaan, zoals Barry Sheene. Ook waren de Yamaha's niet meer de enige tweetakten in de zwaardere klassen: ook Suzuki had een sterk ijzer in het vuur: de RG 500. Sheene werd er wereldkampioen mee, terwijl Yamaha de jonge Amerikaan Kenny Roberts rekruteerde. Agostini ging terug naar MV Agusta, maar won slechts twee wedstrijden: in Assen en op de Nurburgring. De dagen van de viertaktmotoren waren geteld, en officieel beëindigde Giacomo Agostini zijn carrière in 1977, nadat hij ook nog enkele wedstrijden op een Suzuki gereden had..
1978 - 1980
In deze jaren reed Giacomo Agostini, net als andere beroemde motorcoureurs als John Surtees en Mike Hailwood, in "single seater" auto's. Hij kwam uit voor in de Europese Formule 2 met een Chevron-B42 BMW, maar kwalificeerde zich in 1978 maar vier keer voor de race. Teleurgesteld stapte hij over naar de British Aurora Formula 1 competitie, waar hij met een eigen team en een Williams FW06-1 deelnam. In 1979 en 1980 kwam hij in deze klasse vier keer op het podium, maar hij besloot zijn auto-carrière eind 1980 te beëindigen.
1982 en verder
In 1981 bleef het stil rond Agostini, mede omdat de British Aurora Formula 1 stopte, maar in 1982 kwam hij terug met een eigen motorteam in de 500 cc-klasse:
Als teammanager werd hij weer succesvol, met
goede rijders als Kenny Roberts, Freddie Spencer
en Eddie Lawson
Hier het hele verhaal hoe Ago onderuit gegaan is. Op de schouder de schrammen van het vallen. Helaas geen foto van de motor kunnen maken, deze ging gelijk de vrachtwagen in.
De Yamaha nog tiptop in orde voor de val.
GP Carrière
jaar klasse merk positie overwinningen podium1964 250 cc Moto Morini 10 - -
1965 350 cc MV Agusta 2 3 5
500 cc MV Agusta 2 1 7
1966 350 cc MV Agusta 2 3 7
500 cc MV Agusta kampioen 3 8
1967 350 cc MV Agusta 2 1 5
500 cc MV Agusta kampioen 5 8
1968 350 cc MV Agusta kampioen 7 7
500 cc MV Agusta kampioen 10 10
1969 350 cc MV Agusta kampioen 8 8
500 cc MV Agusta kampioen 10 10
1970 350 cc MV Agusta kampioen 9 9
500 cc MV Agusta kampioen 10 10
1971 350 cc MV Agusta kampioen 6 6
500 cc MV Agusta kampioen 8 8
1972 350 cc MV Agusta kampioen 6 7
500 cc MV Agusta kampioen 11 11
1973 350 cc MV Agusta kampioen 4 6
500 cc MV Agusta 3 3 4
1974 350 cc Yamaha kampioen 5 5
500 cc Yamaha 4 2 3
1975 350 cc Yamaha 2 1 4
500 cc Yamaha kampioen 4 6
1976 350 cc MV Agusta 15 1 1
500 cc MV Agusta 7 1 1
1977 350 cc MV Agusta 16 - 1
500 cc MV Agusta 6 1 2
totaal 122 159
Tot de volgende...
Hallo Yvon.
BeantwoordenVerwijderenWat apart maar mooi dat je dit van zo dichtbij mee mocht maken......
Je hebt daardoor ook hele unieke beelden gemaakt.
En ze zijn ook nog eens heel fraai gelukt.
Netjes hoor!!.
Gr John.
Ik voel dat jij hier enorm van hebt genoten.
BeantwoordenVerwijderenHelemaal jou ding, tussen al die motoren en overal stond je vooraan. Dit heeft je mooie beelden opgeleverd wat je nu weer heel mooi hebt verwerkt op je bolg gelukkig er komt nog meer dus kom maar op. Koud dat was het zeker maar eigenwijs dat was je ook, je was zo dicht bij de warmte maar goed dat komt misschien bij een volgende keer...Liefs Bufff.
prachtige reeks
BeantwoordenVerwijderenprima belicht
is inderdaad een tijdje geleden
Augostini toen is de Rossi van nu
peter
Hallo Von,
BeantwoordenVerwijderenDit motorengedoe is niet zo mijn ding, dus ik heb geen idee waar je over schrijft, maar je foto's zijn super, wat een heldere en scherpe kleurenpracht, knap werk!
Je kan wel sportfotograaf worden ;-)
Fijn weekend en tot gauw
groet
Loes
Hallo Yvon
BeantwoordenVerwijderenHelle mooie foto’s als je van motor rees houd.
Groetjes Herman
Hoi Yvon wat een prachtige serie Klasse
BeantwoordenVerwijderenprachtige scherpe en heel mooie foto's
kan me voorstellen dat je heb genoten
Fijn weekend hé Groetjes Janny
Hoi Yvon
BeantwoordenVerwijderenGeweldig zoals je dit weer het neergezet, mij oprechte complimenten..... heerlijk al die nostalgie.
groetjes, Joop
Bijzonder mooi Yvon! Ik blijf het zeggen... je bent een kei in het maken van reportages! Vind het heel knap gedaan. Alle foto's zijn met aandacht gemaakt, mooie kleuren en steeds het onderwerp duidelijk in beeld.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes, Gonne-Marieke
Begrijp ik het goed dat jij in de pits hebt mogen rondlopen tijdens de TT ? Geweldig ! Ik zie groen van jaloezie! (Niet echt hoor, het is je van harte gegund.) En je hebt je camera goed gebruikt. Prachtige serie.
BeantwoordenVerwijderenHoi Yvon....
BeantwoordenVerwijderenDie oude bijzondere beelden...prima vastgelegd...
dat is volgens mij helemaal je ding...
foto;s zien er stuk voor stuk goed uit...
gr. Nieske
Hallo Yvonne
BeantwoordenVerwijderenLiefst het volgend jaar weer
mijn foto's staan op Facebook
grt
Harry de Goldwingman
I like the way take moments with character. Beautyfull scenes of an great event. Good job!
BeantwoordenVerwijderenGreets Olli
Hoi Yvonne..
BeantwoordenVerwijderenIk hoop dat het weer goed gekomen is met de oortjes :) ..En dat aanduwen..En dan opeens geen motor meer voelen. Ja ik heb geen filmpje nodig...Ik zie het zo voor me.
Prachtige foto's..
Gr Henk
Hoi yvonne,
BeantwoordenVerwijderenGave serie foto en prima informatie!
Mooie belichting en composities.
Groet,
Peter en Janny
Hoi Yvonne,
BeantwoordenVerwijderenIk weet niet wat voor soort GPS jij gebruikt, ik gebruik een wandel gps van Garmin http://gpsinformation.org/penrod/VistaHcx/vistahcx.html
Je kunt de track/route van de gps b.v. laden in Goolgle Earth welke je gratis kunt downloaden en dan kan je de kaart met track/route opslaan als .jpg bestand.
Zelf doe ik dat met het programma Mapsource van Garmin en soms met Google Earth.
Groet,
Peter
22 vlaggetjes oké....zal kijken of ik het nu zonder hulp kan. Liefs Bufff
BeantwoordenVerwijderenGaaf dat je zo dichtbij mocht. Tís een mooie serie, en zoals ik begrijp volgen er nog meer. Gaaf!
BeantwoordenVerwijderenFijn weekend he,
groetjes jacqie
We hadden al eerder van deze race kunnen geieten en deze is weer een mooi aanvulling . Mooie opnames en bijzonder dat je er bij was en ook zo dichtbij kon komen.
BeantwoordenVerwijderengroetjes Marjon
Dag Yvonne,
BeantwoordenVerwijderenAller aardigste MV foto's.
Ik ben ook bij de Centennial geweest, 1997 naar ik meen.
Sinds 1973 heb ik 2 favoriete merken Ducati maar boven al de oude MV (met name de sound) en 2 rijders Mike & Ago.
Mooie foto's je er zijn er nog veel meer neem ik aan.
Groet, Johan (man van Edith)