Incanto Images Fotografie

Incanto Images betekent betoverende foto's.
Ik hoop dat de betovering werkt en dat je kan genieten van de foto's.
Van macro- tot landschapfotografie en alles wat daar tussen in zit.





Troll Tour Noorwegen - van Göteborg naar Oslo



Vandaag aankomst in Göteborg richting Oslo.
Gisteravond alleen een klein probleempje, mijn wekker op de mobiel is weg, 
 gedachten waren niet zo helder meer,  dat ik het zoeken ben gestopt, 
we worden morgenochtend immers door de boordomroep gewekt, zo staat 
er in het route boek. Maar hoe weet deze man, hoe laat ik mijn bed uit wil.
 Ik kijk maar regelmatig om mijn mobiel. Na een onrustige nacht kan dit er 
ook wel bij. We moeten rond de klok van 9 uur klaar zijn, dan is de ontscheping
 en passeren we de Zweedse douane.






Voordat we in Göteburg aankomen, loop ik al buiten om van al het moois te 
genieten wat er langs komt.






Ik heb nog even gegeten met Sjaak, de eerste foto buiten maak ik rond 
de klok van 7 uur. 






En kijk eens wat ons te gemoed straalt, hij staat weer vrolijk 
aan de hemel.
















































































Was een mooi stukje varen door het Kattegatt.











Daar gaat het zuster schip, heeft plaats vrij gemaakt voor ons. We komen ook 
steeds meer in de iets bewoonde wereld. 















De containerhaven van Götenborg komt in zicht met het eiland van 
Alvsborg Castle






Alvsborg Castle











En daar komt het eindstation aan. Nog even onder hangbrug Älvsborgbrug
 door en dan zijn we er.

De Älvsborgbrug hangt over de rivier Göta älv. De brug werd in 1966 
ontworpen door de Zweedse architect Sven Olof Asplund. De bouw begon 
in de herfst van 1963 en was bouwgereed in december 1967. 






De hoogte is 107 meter. Totale lengte is 933 meter. Langste overspanning 
is 418 meter. De pylonen zijn 133 meter hoog en hiermee prominente 
gezichtspunten van de stad. Onder de brug kunnen schepen varen v
an 45 meter hoog. De brug heeft zes rijbanen.

Voor de wereldkampioenschappen atletiek 1995 was de brug groen 
geschilderd. Deze klus begon in 1993 en hiervoor was
 36.000 liter verf nodig. 

In 2005-2006 was de brug de finish van de zeilwedstrijd 
Volvo Ocean Race
















Gaat het passen...???






En nu wordt er omgeroepen dat we ons klaar moeten maken om onze 
spullen naar de auto te brengen.






Ik loop vast naar de slaapkabine toe om alles bij elkaar te rapen, Sjaak 
maakt zich niet zo druk, die ziet dat het nog wel even duurt voordat het 
schip op zijn plekje ligt en maakt nog even deze 
foto's voor mij.






Onze hut ligt vlag bij de trap waar we staan op het dek, en alles gaat perfect. 
Iedereen staat in de volgepropte lift en wij met z'n tweetjes.






We moeten zelfs nog wachten in de auto, want die staat weer helemaal 
achteraan in de rij.






Inmiddels is het half 9 geworden, en zo gaan we onze weg vervolgen in
 noordelijke richting naar Uddevalla, met een omweg over de kleine
 Zweedse scheereilanden Tjörn en Orust. 






Om op het schiereiland Tjörn te komen moeten we vanuit de boot de E6 op. 
Thuis heb ik de hele route in de TomTom gezet, maar het begin gaat al gelijk
 mis. Te weinig waypoints gezet in dit gedeelte en het gaat fout. Kaarten
 erbij en een beetje gezond verstand en alles komt goed.





Daar is de Tjörnbrug dan van dichtbij. De Tjörbrug is een tuibrug die 
samen met twee kleinere bruggen verbindt Stenungsund op het vaste land
 van Zweden op het eiland Tjörn aan de westkust van het land.






De lengte is 664 meter, breedte overspanning is 366 meter, en de hoogte 
boven het water is 45 meter. Ingehuldigd in 1981, werd de brug gebouwd 
in een record tijd na zijn voorganger, de Almö Bridge, die werd ingehuldigd
 in juni 1960, in stortte na de botsing met MS Star Clipper januari 
1980  in de mist en duisternis. 






De afgesproken plek om elkaar weer te ontmoeten, één van ons is via 
Denemarken gekomen, het lossen van de boot ging vlekkeloos, alleen je
 bent elkaar wel kwijt. 






Dat was een goede afspraak, nu is iedereen weer bij elkaar, alles is goed 
en we vervolgen onze weg. Richting Oslo






Nog even een foto van Pinokkio....






De Tjörnbrug...






Normaal is hier wel iets te eten, de toiletten waren gelukkig 
wel open...






De omgeving....en we gaan weer verder, richting schiereiland Orust via
 de 160 om bij Herrestad richting Oslo te rijden.






Onderweg komen we de uitzichten tegen waar Noorwegen zo
 bekend om is. 






Nu nog kleine bergen met prachtige groene bomen er op. 
Nu al veel water om ons heen.






En een eenzame koe, schrikt hij nu van mij of ik van hem, dit had ik nooit verwacht, 
een koe de plotseling van zich laat horen, hij weet volgens mij de weg, loopt 
netjes langs het randje verder.

Bij Herrestad duiken we de E6 op om daarna weer bij Moss de 
120 op te gaan. 






Soms moeten we even onze benen strekken, en dat proberen we altijd te 
doen wanneer er weer iets op de foto gezet kan worden, bij Elvestadvegen
 is weer een mooi punt.











Bij Tomter rijden we over een schitterende weg, maar heel weinig te zien, 
en dan plotseling horen we water vallen, een kleine zandvlakte naast de weg, 
daar rijden we op, alleen we hadden dat gat niet gezien, mensen moeten
 op deze plek wel eens uitwijken hebben we het idee en dan is het gevolg
 dat er een gat ontstaat, bij ons wordt dat nog wel eens gecontroleerd, hier
 duidelijk minder vaak. 






Er is verder niets beschadigd, we kunnen onze 
weg vervolgen.






Eerst de waterval op de foto zetten, daarvoor hebben we
 onze duik gemaakt.






Alles is dicht, kan niet kijken waarvoor deze waterval
 gebruikt wordt. 











Wel een mooi huisje even verder op. 






We zijn nog steeds aan het rijden op de 120, komen langs Flateby, dat ligt 
aan het mooie water de Oyeren.






Van Flateby naar Nordby ligt de 120 vlak langs de 
Noorse wateren.






Wat prachtige vergezichten geeft. Wat een ruimte
 om ons heen...






We komen nog langs Raelingen en dan zijn we bijna
 bij het hotel.
















Rond de klok van half 4 komen we aan bij hotel Olavsgaard waar 
we twee nachten verblijven.






Door de slechte nacht op de boot, zijn we eigenlijk wel toe een een tukkie. 
Maar wat is het warm in de kamer, raam open de hele dag en de gordijnen 
ook niet dicht. We zoeken naar airco, helaas die hebben wij niet, de onderste
 verdieping wel, hoor ik later. De receptie was er op voorbereid en we 
krijgen een ventilator. 






Omdat ik in de auto al heb liggen slapen op de snelweg hierheen, ga ik nog 
even naar buiten om de omgeving te verkennen. En ga even zitten op het 
bankje wat je ziet staan en zie iedereen binnen komen, wat een 
gezelligheid allemaal. 













Knus naast elkaar...






Indeling van hotel....allerlei lekkernijen.... 






Waar we gezellig met z'n allen gaan eten, nu nog netjes....






En genoeg plaats voor ons.
















Wat we vanavond gegeten hebben kon ik nergens vinden. Vaak neem ik het 
menu mee wat op tafel staat, ik heb er nu
helemaal niets van.











Hotel:
Hotel Olavsgaard
Hvamstubben 11
2013 Sketten Noorwegen

Gereden kilometers: 354 kilometer


Zaterdag 4 juni 2016 - van Zwolle naar Kiel
Zondag 5 juni 2016 - van Göteborg naar Oslo
Zondag 12 juni - van Kolding naar huis


3 opmerkingen:

  1. Hoi Yvon,
    Wat een fantastische reis, mooi reisverslag en wat een schitterende landschapsfoto's laat je zien.
    Je toetje, daar loopt het water me in de mond ;-)) (volgens mij cheesecake)
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk hoor, om via jouw uitgebreide verslag deelgenoot van jullie prachtige reis te zijn, prachtige serie foto's!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een uitgebreid verslag. Ook al is het weer een tijd geleden dat ik er geweest bent proef ik direct weer de Scandinavische sfeer. En dan te bedenken dat dit nog niet het mooiste deel van Noorwegen en Zweden is. Ik ben benieuwd wat er nog volgt.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek en leuk dat je even de tijd neemt om een berichtje achter te laten!
Thanks for visiting my blog and leaving a comment!