05-09-2010
Vandaag naar Rotterdam gereden om eindelijk nu eens de Rotterdamse Havendagen mee te maken. Normaal staan wij deze week als exposanten op de Natte Hiswa te IJmuiden. Dit jaar hebben we dat overgeslagen want er wordt toch geen boot gekocht en een ligplaats huren op dit evenement kost ook niet niets. En dit stond op Sjaak zijn verlanglijstje om een keer heen te gaan. Het was nog een hele voorbereiding, want op internet staat 'kom aub met het openbaar vervoer". Dus ik er even met mijn zus over gehad tijdens het sporten en die vertelde mij dat ik dan wel een OV kaart nodig had. Waar haal ik die nu weer zo snel vandaan.Ik vertel dat tegen Sjaak 's-middags en ik kreeg te horen waar ik me druk om maakte. We tikken een straat in op de TomTom en we zien wel waar we uit komen. Heerlijk die makkelijkheid van mannen. Ik de Erasmusstraat ingetikt, want daar is het hele evenement, en we rijden Rotterdam in en er is gewoon een parkeergarage onder de Erasmusbrug, wat was dit een makkie. Uitstappen op de plek van bestemming, niets geen gedoe met tram en kaartjes en de hele dag daar parkeren viel ook mee qua kosten. We hebben een mooie dag gehad en heel veel gezien.
De Erasmusbrug is naast de Willemsbrug de tweede brug over de Nieuwe Maas in het centrum van Rotterdam in de Haven van Rotterdam. De brug verbindt de nieuwe wijk de Kop van Zuid met het centrum aan de noordzijde van de rivier.
De Erasmusbrug is ontworpen door Ben van Berkel (UNStudio) en opgeleverd in 1996. De 802 meter lange tuibrug heeft een 139 meter hoge geknikte asymmetrische stalen pyloon, waaraan de brug de bijnaam "De Zwaan" dankt. Tussen de Kop van Zuid en de pyloon is er een 89 meter lange basculebrug voor schepen die niet onder de tuibrug door kunnen. Deze basculebrug is de grootste en zwaarste basculebrug in West-Europa.
Kort na de opening van de brug bleek in oktober 1996 dat het brugdek van de Erasmusbrug bij windkracht zes onverwacht begon te slingeren. Dit komt doordat regendruppels het profiel van de tuien licht wijzigen en gevoeliger voor windgeïnduceerde trillingen maken. Om de trillingen te dempen, zijn er daarom nieuwe dempers gemonteerd. De geknikte vorm van de brug is speciaal omdat deze tegen de logische krachtwerking in gaat en onderaan de pyloon voor een buigmoment zorgt waardoor een aanzienlijke inklemming nodig is. Dit is met een rechte pyloon onnodig.
De Holland-Amerika Lijn is een cruisemaatschappij en een dochteronderneming van Carnival Corporation & plc, de grootste cruisevaartonderneming ter wereld. Het bedrijf is gevestigd in de Amerikaanse stad Seattle.
De Holland-Amerika Lijn was van oorsprong een Nederlandse maatschappij die een scheepvaartverbinding onderhield tussen Nederland en de Verenigde Staten. Het bedrijf had als thuisbasis de haven van Rotterdam. In 1989 werd de maatschappij overgenomen door het Amerikaanse Carnival Corporation & plc.
In 1871 werd de vennootschap Plate, Reuchlin & Co opgericht door Antoine Plate F.jn en Jhr. Otto Reuchlin, met als doel een rechtstreekse verbinding met Amerika, uitgevoerd met stoomschepen. In 1873 werd Plate, Reuchlin & Co omgezet in de NV Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij (NASM). Vlak hierna, in 1875, werd de Nieuwe Waterweg geopend, waardoor Rotterdam een belangrijke Europese haven kon worden. In deze periode werd New York een vaste bestemming. Omdat in het spraakgebruik de naam 'Holland-Amerika Lijn' (HAL) gebruikelijk was geworden, voegde de NASM deze naam op 15 juni 1896 aan haar statutaire naam toe, zodat de vennootschap sindsdien officieel NV Nederlandsch Amerikaanse Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn' heet, kortweg HAL. In 1973 werd de naam ingekort tot Holland Amerika Lijn NV, vanaf dat moment zonder streepje tussen Holland en Amerika.
Splashtours biedt een 'anders-dan-anders' stadstour door Rotterdam. Een tour met deze unieke amfibiebus zorgt voor een onvergetelijke ervaring voor jong en oud! In 75 minuten zie je eerst tijdens de stadsrit de meest bijzondere en mooiste plekjes van Rotterdam. Dan komt de 'splash': de spectaculaire duik in de Maas. De bus blijkt ineens ook een zeewaardige boot, die verder door het water langs de spectaculaire skyline van de stad vaart!
De Marine was ook aanwezig, zowel land als water..door stond een rij mensen voor om naar binnen te gaan, en om 4uur kregen ze denk ik gasten. Je zou er bijna zijn en dan gaat het hekje dicht...
Tussen de sloepentocht door, groot en klein, je komt van alles tegen.
P&O kwam even op bezoek. Het cruise schip was doorgevaren en keerde voor de Erasmusbrug, wat zijn de mensen klein de boven staan.
Kiek,kiek, de heli er tussen, zien jullie hem wel hangen...
De kleine haven van Rotterdam
Zullen we er vanaf klimmen, wie gaat er mee.. ;-)
Deze is vanaf de andere kant genomen, nu het zonnetje in de rug.
De zon in ons gezichtje en dan deze foto maken, door de nevel zag ik niet eens wat ik op de foto zette. Er is toch iets leuks uit gekomen.
Zeer mooie lantarnpalen op één van de bruggen. Bij deze foto had ik het linker onder stukje weg gehaald en toch is het weer zichtbaar. Ik blijf dat klonen een vak apart vinden. We gaan daar dus even meer op oefenen.
Flesjes waren nog gevuld, zou het nog te drinken zijn.
Vandaag naar Rotterdam gereden om eindelijk nu eens de Rotterdamse Havendagen mee te maken. Normaal staan wij deze week als exposanten op de Natte Hiswa te IJmuiden. Dit jaar hebben we dat overgeslagen want er wordt toch geen boot gekocht en een ligplaats huren op dit evenement kost ook niet niets. En dit stond op Sjaak zijn verlanglijstje om een keer heen te gaan. Het was nog een hele voorbereiding, want op internet staat 'kom aub met het openbaar vervoer". Dus ik er even met mijn zus over gehad tijdens het sporten en die vertelde mij dat ik dan wel een OV kaart nodig had. Waar haal ik die nu weer zo snel vandaan.Ik vertel dat tegen Sjaak 's-middags en ik kreeg te horen waar ik me druk om maakte. We tikken een straat in op de TomTom en we zien wel waar we uit komen. Heerlijk die makkelijkheid van mannen. Ik de Erasmusstraat ingetikt, want daar is het hele evenement, en we rijden Rotterdam in en er is gewoon een parkeergarage onder de Erasmusbrug, wat was dit een makkie. Uitstappen op de plek van bestemming, niets geen gedoe met tram en kaartjes en de hele dag daar parkeren viel ook mee qua kosten. We hebben een mooie dag gehad en heel veel gezien.
De Erasmusbrug is naast de Willemsbrug de tweede brug over de Nieuwe Maas in het centrum van Rotterdam in de Haven van Rotterdam. De brug verbindt de nieuwe wijk de Kop van Zuid met het centrum aan de noordzijde van de rivier.
De Erasmusbrug is ontworpen door Ben van Berkel (UNStudio) en opgeleverd in 1996. De 802 meter lange tuibrug heeft een 139 meter hoge geknikte asymmetrische stalen pyloon, waaraan de brug de bijnaam "De Zwaan" dankt. Tussen de Kop van Zuid en de pyloon is er een 89 meter lange basculebrug voor schepen die niet onder de tuibrug door kunnen. Deze basculebrug is de grootste en zwaarste basculebrug in West-Europa.
Kort na de opening van de brug bleek in oktober 1996 dat het brugdek van de Erasmusbrug bij windkracht zes onverwacht begon te slingeren. Dit komt doordat regendruppels het profiel van de tuien licht wijzigen en gevoeliger voor windgeïnduceerde trillingen maken. Om de trillingen te dempen, zijn er daarom nieuwe dempers gemonteerd. De geknikte vorm van de brug is speciaal omdat deze tegen de logische krachtwerking in gaat en onderaan de pyloon voor een buigmoment zorgt waardoor een aanzienlijke inklemming nodig is. Dit is met een rechte pyloon onnodig.
De Holland-Amerika Lijn is een cruisemaatschappij en een dochteronderneming van Carnival Corporation & plc, de grootste cruisevaartonderneming ter wereld. Het bedrijf is gevestigd in de Amerikaanse stad Seattle.
De Holland-Amerika Lijn was van oorsprong een Nederlandse maatschappij die een scheepvaartverbinding onderhield tussen Nederland en de Verenigde Staten. Het bedrijf had als thuisbasis de haven van Rotterdam. In 1989 werd de maatschappij overgenomen door het Amerikaanse Carnival Corporation & plc.
In 1871 werd de vennootschap Plate, Reuchlin & Co opgericht door Antoine Plate F.jn en Jhr. Otto Reuchlin, met als doel een rechtstreekse verbinding met Amerika, uitgevoerd met stoomschepen. In 1873 werd Plate, Reuchlin & Co omgezet in de NV Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij (NASM). Vlak hierna, in 1875, werd de Nieuwe Waterweg geopend, waardoor Rotterdam een belangrijke Europese haven kon worden. In deze periode werd New York een vaste bestemming. Omdat in het spraakgebruik de naam 'Holland-Amerika Lijn' (HAL) gebruikelijk was geworden, voegde de NASM deze naam op 15 juni 1896 aan haar statutaire naam toe, zodat de vennootschap sindsdien officieel NV Nederlandsch Amerikaanse Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn' heet, kortweg HAL. In 1973 werd de naam ingekort tot Holland Amerika Lijn NV, vanaf dat moment zonder streepje tussen Holland en Amerika.
Splashtours biedt een 'anders-dan-anders' stadstour door Rotterdam. Een tour met deze unieke amfibiebus zorgt voor een onvergetelijke ervaring voor jong en oud! In 75 minuten zie je eerst tijdens de stadsrit de meest bijzondere en mooiste plekjes van Rotterdam. Dan komt de 'splash': de spectaculaire duik in de Maas. De bus blijkt ineens ook een zeewaardige boot, die verder door het water langs de spectaculaire skyline van de stad vaart!
De Marine was ook aanwezig, zowel land als water..door stond een rij mensen voor om naar binnen te gaan, en om 4uur kregen ze denk ik gasten. Je zou er bijna zijn en dan gaat het hekje dicht...
Tussen de sloepentocht door, groot en klein, je komt van alles tegen.
P&O kwam even op bezoek. Het cruise schip was doorgevaren en keerde voor de Erasmusbrug, wat zijn de mensen klein de boven staan.
Kiek,kiek, de heli er tussen, zien jullie hem wel hangen...
De kleine haven van Rotterdam
Zullen we er vanaf klimmen, wie gaat er mee.. ;-)
Deze is vanaf de andere kant genomen, nu het zonnetje in de rug.
De zon in ons gezichtje en dan deze foto maken, door de nevel zag ik niet eens wat ik op de foto zette. Er is toch iets leuks uit gekomen.
Zeer mooie lantarnpalen op één van de bruggen. Bij deze foto had ik het linker onder stukje weg gehaald en toch is het weer zichtbaar. Ik blijf dat klonen een vak apart vinden. We gaan daar dus even meer op oefenen.
Flesjes waren nog gevuld, zou het nog te drinken zijn.
Wat heb je er weer een mooi verhaal van gemaakt.
BeantwoordenVerwijderenMooie herinneringgen komen boven van ons reisje naar Schotland, toen waren wij ook van die mini mensjes haha. Prachtig om die brug eens te fotograferen en dan ook nog met de blauwe lucht er boven. Jij was daar op het juiste moment, ja wat kunnen wij ons dan druk maken om niets, gewoon de parkeergarage in, en genieten. Nauw dat was dit ook weer hoor, groetjes Cristien.
Hoi,
BeantwoordenVerwijderenIk ben grote fan van de eerste foto! Erg goeie compositie!
G
Wat een geweldige kleurbeheersing! Allemaal mooi, maar foto 2 heeft mijn voorkeur. Mede door de weerkaatsing van het licht. Yvonne kan ik ergens op je site vinden welke apparatuur je gebruikt?? En de exif-gegevens van je foto's!
BeantwoordenVerwijderenVeel groeten, Ivo
i like all posted photos but i like more 1,2,3 you have a nice perspective with those lines...and 8,9 ;)
BeantwoordenVerwijderenWow Von, die eerste foto's van Erasmusbrug zijn echt TOP!!
BeantwoordenVerwijderenJe andere foto's ook hoor, maar die eerste die springen er echt uit.
Wat is Rotterdam fotogeniek, en zeker tijdens deze havendagen, je hebt je daar weer geweldig kunnen uitleven, superplaatjes!
Groetjes Loes
Ik vind vooral de blauwe lucht en het lijnenspel van de eerste foto's geweldig!
BeantwoordenVerwijderenvoor mij mooie kennismaking met R'dam !
BeantwoordenVerwijderenprima serie !
lijnenspel op de eerste opnames zij n prachtig
peter
Wow, jij hebt echt oog voor detail. De Erasmusbrug met die mooie blauwe lucht erboven, dat zijn superfoto's, maar ik vind de lantaarn, de dozne met het touw erover en de kratjes met flesjes geweldige foto's. Anders dan gewoon standaard kiekjes. Ik hou daar van.
BeantwoordenVerwijderenEn daarnaast laat je ook het algemene beeld van de havendagen goed zien, ik vind het een erg leuke log
groetjes Ghita
Hele mooie serie. En ook de beroemde brug heb je knap en fraai vereeuwigd. Je was daar vast een dagje zoet.
BeantwoordenVerwijderenHoi Yvon gek ik krijg van jou heel laat het berichtje dat je foto's plaatst ik zie dat ik weer heel wat heb gemist
BeantwoordenVerwijderenhele mooi serie prachtige heldere foto's Rotterdam is mooi hé
en prachtige plaatjes van de beroemde brug Klasse
Groetjes Janny
Me encantan las 3 primeras fotos, realizadas usando un interesante lenguaje abstracto de lineas y formas en blanco con el azul del cielo de fondo. Un saludo.
BeantwoordenVerwijderenJaaaaaaa ... gevonden !!
BeantwoordenVerwijderenDe eerste foto die ook op zoom staat en waarom ik ook ben doorgeklikt vind ik de mooiste, maar de rest mag er ook zijn!
Groetjes,Miranda