Na ons heerlijk ontbijtje rijden we naar Gudvangen. Hier gaan we aan boord
van een charterboot en varen we over het kristalheldere water
richting Flam.
Tijdens deze 2uur durende vaartocht kunnen we genieten van de prachtige
uitzichten vanaf het dek.
Gudvangen ligt echt tussen de bergen in. Omdat de zon nog laag staat heb ik
daardoor vaak een kant van de fjord in de schaduw.
De charterboot ligt al te wachten op ons.
We zijn er al voor de klok van 9uur. Er is nog genoeg parkeerplek voor de auto's.
Met een gezellig babbeltje komen wij de tijd wel door. We zien elkaar vaak
alleen bij het eten, we kunnen nu onze ervaringen uitdelen van deze dagen
die achter ons liggen.
Het winkeltje, met heel veel trollen,
die zie je genoeg.
Lady Elisabeth, het interieur. We gaan met z'n allen naar buiten,
boven op het dek.
Gelukkig hebben we ons er wel op gekleed, er is veel wind en nog best koud
in de vroege ochtend.
De auto's zullen straks wel wit zijn.
Hier waren we niet blij mee.
Half 10, we vertrekken eindelijk.
Het is inderdaad een schitterende vaartocht.
Kijk en geniet mee.....
We komen langs het plaatsje Dyrdal. Dit plaatsje ligt in
de Naeroyfjorden.
De Sagfossen zijn nog dunnetjes.
In dit gebied heel veel watervallen ( Fossen) helaas kan ik ze niet allemaal
vinden op internet hoe ze heten.
In Flam is het mogelijk om met de rib een
Fjord Safari te doen.
Unesco werelderfgoed: Het Naeroyfjord is in 2005 ingeschreven op de
UNESCO World Heritage List.
De Naeroyfjord is 17 kilometer lang en 250 meter breed
op zijn smalst.
Het keerpunt om de Aurlandsfjorden op te gaan
komt in zicht.
Undredal: Heeft niet meer dan 100 inwoners.
In de staafkerk is plaats voor 40 personen.
Niet alleen charter en cruise schepen komen we tegen, ook een mooi privé schip.
Wie zal daar op varen..??
Aurlandsvangen: vanaf het water ziet het er heel
anders uit.
Ik ga gelijk op zoek of ik de wegen kan vinden die we gisteren
gereden hebben.
We zien wel wegen lopen, maar of dit deze wegen zijn,
we weten het echt niet.
Plotseling zien we een punt wat we herkennen. Halverwege deze foto zie je
een klein open stuk grasveld met een paar
kleine huisjes.
Daar hebben we gisteren gestaan, Bij het huis aan de rechterkant op de foto
zie je nog de betonnen rand waar Sjaak en Henk op zaten. De bovenste
uitzichtpunt kunnen we niet vinden.
Heel langzaam komt Flam inzicht. Een klein dorpje in een grootse omgeving.
Flam ligt in de Aurlandsfjorden. Flam is omgeven door steile bergen,
donderende watervallen en nauwe dalen. De cruiseschepen zullen het hier
niet makkelijk hebben om binnen te komen. De schipper moet goed zijn
schip kennen om hier te manoevreren.
Het beroemde Flamsbana is een wereldberoemde spoorweg, komt nu wel heel
dichtbij. Wat ziet het er allemaal knus uit.
Bij het rode bord begint de Fjord Safari.
Zeker een mooie belevenis om te doen. Helaas hebben wij er geen tijd voor,
wij gaan straks met de trein mee. Het is inmiddels 12 uur geworden, we
gaan ook op zoek naar een heerlijke restaurant, want we hebben van
de buiten lucht een beetje trek gekregen.
Om half 2 stappen we op de Flamsbana.
Het traject wat we gaan rijden, deze is meer dan 65 jaar in gebruik, en de
Flamsbana staat bekent als één van 's werelds meest fascinerende
spoorwegtraject, onlangs uitgeroepen tot werelds beste
treinreis in 2014 door Lonely Planet.
Een rit over dit traject , +/- 20 kilometer, van de Fjord naar de bergen
biedt een hoogteverschil van bijna 900 meter met een
stijgingspercentage van bijna 6%.
We zien woeste rivieren, steile bergflanken en hier en daar een woeste waterval.
En hier en daar een bergboerderijtje. Hoe komen die mensen daar,
ongelofelijk zo alleen op sommige plekken.
Een retour duurt 2x 1uur met een kort oponthoud in
bergstation Myrdal.
Wanneer je ook al het moois wat je tegenkomt op de foto wilt zetten, een
kleine tip. In een wagon zijn maar twee plekken waar het raam naar beneden
kan. Gelukkig was er voor ons een wagon gereserveerd, op de heen weg
heb ik aan de linkerkant op de foto gezet en op de terug weeg, weer de
linkerkant, maar het was toch de andere kant
van de Flamsbana..;-)
Treinmachinist komt de wissel om zetten.
En dan stoppen we om kwart over 2 bij de bekendste waterval van
Noorwegen, de Kjosfossen. Deze waterval ligt direct aan de spoorlijn.
Hier heb ik op zitten wachten. Ik sta ook als eerste buiten, dan is er nog
plek om de hele waterval op de foto te zetten, binnen een minuut
staat iedereen selfies te maken met de rug richting
waterval en tegen het hekwerk aan.
In de zomer is bij de Kjosfossen een optreden van een waternimf te
zien bij de waterval.
Vaak lokt ze minnaars met liefliek gezang, bij de hallucinerende waterval.
Zodra de Flamsbana stopt laat ze haar lokzang horen, "Ik kan je zien, ik kan je
zien, maar ik kan niet dichterbij komen.
Ze is in het donkerrood gekleed en behoort tot het onderaardse
Flamsdal-volkje.
Van de bewoners van het Flamsdal bestaan meer dan driehonderd geschreven
getuigenissen die met stelligheid beweren ooit een vrouwelijke of mannelijke
huldra te hebben ontmoet. De mannelijke huldra waren rijk, maar lelijk
en daarom nauwelijks in trek. De vrouwelijke huldra daarentegen waren
beeldschoon, maar bezaten een koeienstaart. Die verloren ze zodra
ze bovengronds trouwden en mens werden.
De Noren begonnen in 1923 met de aanleg van de Flamlijn. Het werk nam bijna
twintig jaar in beslag, wat vooral aan de tunnels lag. Iedere meter tunnel
vergde een maand werk, temeer omdat er ook nog eens haarspeldbochten in
gelegd moesten worden om op de bergflanken het grote hoogteverschil te
overbruggen. Om niet gedwarsboomd te worden door overstromingen
van de Flamrivier werd deze op vier plaatsen met behulp van een
tunnel onder de rails door geleid in plaats van dat de trein
gebruik maakte van een brug.
Enkele gegevens over de Falmsbana:
Lengte van de lijn tot station Myrdal 20,2 kilometer.
Hoogteverschil 863,5 meter
Grootste stijging 55% ( bijna 80 procent van de lijn)
Twintig tunnels met een totale lengte van zes kilometer
Vier watertunnels
Acht haltes
Reisduur ongeveer een uurtje.
Na dit uitstapje was ik wel kledder nat. Gelukkig is het warm in de trein
en ben ik weer droog wanneer we weer in
Flam aankomen.
Op de terug weg ben ik daarom ook maar niet uitgestapt. Camera was ook
goed nat, en hij moet nog een paar
dagen mee.
We gaan nu richting Myrdal en daar stoppen
+/- 10 minuten.
Ik ga niet de trein uit, stel je voor dat de trein zonder
mij vertrekt.
Ik zit inmiddels aan de andere kant, en of dit nu de weg wijziging is om
te lopen, of met de trein, het ziet er wel leuk uit.
En daar gaan we weer, nu weer terug naar Flam.
Eindelijk zien we een weg waar je ook met de auto kan komen. Je kan ook een fiets
huren in Flam en dan in Myrdal uitstappen en dan met de fiets terug gaan.
Dat is een weg naar beneden, altijd fijner dat omhoog
te moeten fietsen.
En zo stappen we om kwart voor 4 uit de trein. Er staat voor ons een touringcar
klaar om ons terug te brengen naar Gudvangen. Het was zo'n indrukwekkende
dag, dat ik bijna in slaap was gevallen in de bus en bij het uitstappen mijn
camera op de stoel laat liggen. Was meteen weer klaar wakker, het zal je
gebeuren, moet er niet aan denken...
Aan gekomen bij de auto's zijn deze inderdaad goed wit van het poeder.
Snel naar het hotel, dan zal alles er wel weer afwaaien...
Vanmorgen bij het wegrijden richting Gudvangen kwamen we bij het
hotel deze Stalheimsfossen tegen.
Op verschillende plekken op de weg naar beneden een paar foto's gemaakt
van deze Stalheimsfossen.
Op deze foto is het dal goed te zien vanaf het terras van
Hotel Stalheim.
En de rivier met de straat waar we gisteren stonden dat we er niet in mochten,
beetje rechts onderaan de foto.
En zo zijn we weer allemaal bij het hotel.
Hotel:
Stalheim Hotel
Stalheimvegen 131
5715 Stalheim
Gereden kilometers: 21 kilometer
Zaterdag 4 juni 2016 - van Zwolle naar Kiel
Woensdag 8 juni 2016 - Verblijf in het Fjordengebied
Zondag 12 juni - van Kolding naar huis
Er is iets fout gegaan met de achtergrond kleur. Ik krijg het er niet uit. Sorry...
Hoi Yvonne,
BeantwoordenVerwijderenWat een mooie reportage heb je van deze fantastische reis gemaakt. Heel indrukwekkend om dat mooie gebied zo te zien. Prachtig foto's met die bergen en dat water.
En leuk dat je daar ook een treinreis doorheen hebt gemaakt. Overigens geen verkeerd bootje op foto 48.
Groetjes, Marco
Wow wat een mooie dag was dit weer, leuk programma zo met trein en boot.
BeantwoordenVerwijderenRaar dat je ineens die witte achtergrond hebt, de foto's komen zo wel lekker fris uit, maar ook een beetje hard... Gelukkig alleen bij deze blog, de rest is nog gewoon grijs.
Groetjes Loes
Heerlijk programma. Echt een gebied/land om met de boot te verkennen. Ben je ook meteen lekker buiten. Treinreis zal ook wel heel speciaal zijn geweest.
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Gonnie
Hoi Yvonne..
BeantwoordenVerwijderenwat een land hè...geweldig..
kan zien dat jullie later zijn geweest dan wij destijds
alles is veel groener en helderder...
Mooie opnames, leuk om zo'n toer te doen!
knappe foto heb je gemaakt vanaf de boot, met de watervalletjes
zulke foto's heb ik van het Geirangerfjord, alleen was het toen triest
en grauw weer..misschien ga ik het nog eens over doen..
mooie blog, ik heb genoten!!
groet Nieske
Schitterende serie.
BeantwoordenVerwijderenErg leuk want ik zie heel veel bekende punten waar we ook geweest zijn.
Groet,
Jos
Hoi Von,
BeantwoordenVerwijderenOpnieuw een deel van de reis die ik lang geleden gemaakt heb. De treinrit van en naar Flam vond ik bizar. Onderweg even pauze, iedereen de trein uit, foto's maken, iedereen de trein weer in en verder maar. De omgeving is daar geweldig, je kijkt vaak je ogen uit.
Overigens best een lang verslag voor jouw doen :-)
Groetjes, Kees
De foto's worden steeds mooier. Over het weer geen klagen zo te zien ;-)
BeantwoordenVerwijderenGroet, Dick
Wat een schitterende serie, Von. En wat een prachtig land. Wat had je ook een mooi weer. Het lijkt me heerlijk om daar te fotograferen. Echt genieten.
BeantwoordenVerwijderen