De watermolen werd in 1601 opgericht door de Ugchelse papiermaker Marten Orges.
Omdat papier en water in die tijd onlosmakelijk verbonden waren met elkaar,
denk aan scheppapier, moest de fabriek aan een beek liggen. De naast de
fabriek gelegen beek ontspringt uit een wel, enkele kilometers terug en
geeft helder water.
In 1680 erfde de huidige naamgeven Tulleken en zijn vrouw de molen en zo
ontstond de Tullekensmolen. Totdat zij in 1872 afbrandde, zou deze molen
dienst doen als papiermolen. Het beekbergse papierdorp vroeg om herbouw.
In dat zelfde jaar werd de fabriek herbouwd in staat waar het zich nu
nagenoeg bevindt.
Tweeëndertig jaar later in 1904 verstigde Herman Anton Geurts zich in de
molen en begon er een wasserij. Ook bij dit proces is water noodzakelijk. Bij
de introductie van de wasmachine in elk huishouden kwam de noodzaak
van deze grote wasserijen onder druk te staan en werd
ook deze gesloten.
Na jaren van leegstand en verpaupering, pakt Nico Bredenoord de zaak op en
dacht: "Deze locatie past prima bij een museum. Hier kunnen mijn Fordjes oud
worden."In 2008 kreeg hij de mogelijkheid het geheel met een tuincentrum
te kopen. De zaak werd compleet gerestaureerd en in oude luister hersteld,
rest nog het waterrad, welke in later stadium misschien wel weer kan
gaan aandrijven.
Het Ford Museum biedt onderdak aan 15 oldtimers, wat regelmatig wisselt.
Het Ford museum is gehuisvest in de oude watermolen anno 1535.
De collectie Ford oldtimers zijn vanaf bouwjaar 1907 tot 1935. In deze periode
heeft Ford diverse types gebouwd waarvan het model T bij de vele van ons
bekent zal zijn.
Ook het Ford A model is rijkelijk aanwezig in diverse uitvoeringen. Recentelijk is
daar het top model van Ford de Lincoln aan toe gevoegd.
Datum: 16-07-2017
Wat gaaf Yvonne,
BeantwoordenVerwijderenal die ouwe autootjes! prachtig gefotografeerd!
super mooie detailfoto ook! wat mooi om in zo'n zo
oudje locatie een museum voor je de fordjes te beginnen
erg mooie blog Yvonne,
Liefs, Nieske