Dag 9 - Vandaag begint niet zo lekker met het weer. Wat een gemier om alles een beetje droog in de auto te krijgen. Voordat we gaan eten is het net even droog, we nemen al vast iets mee naar de auto. Ik mag toch hopen dat het droog is wanneer we bij Ponte della Civera zijn.
Eerst even een hapje eten, de eigenaar is er ook niet blij mee met dit weer. Een groot evenement organiseren met allemaal mooie boten, oude speedboten komen, en dat met 200 man en dan regen...
We vertrekken richting Bellagio om daar weer naar beneden te rijden langs het Comomeer.
Wat zullen we vandaag allemaal gaan zien....
SP583
Regen, regen en nog eens regen...even voorbij Vergonese ziet Sjaak door de bomen heen dat de regenboog aan de overkant zichtbaar is. Ik pak mijn camera, met handdoek, en we komen al snel een parkeerplaats tegen. Ik spring er uit en gelukt. Nu op zoek naar die pot goud.. ;-)
In Lezzeno is dit Cantieri Nautici Eugenio Molinari scheepswerf. In 1950 opgericht door dezelfde pilootbouwer Molinari die de scheepsabouwbedrijf op 14 jarige leeftijd begon.
Bouwde jaren zijn eerste houten boot in de timmerwerkplaats van zijn grootvader, en in 1956, op 21 jarige leeftijd, registreerde hij het bedrijf, dat al eerder was begonnen.
De houten pleziervaartuigen die de productie van de jaren 60 vertegenwoordigden zijn: Carezza mt 5 , Supercarezza mt 5.40 , Tovel mt 6.30 , Levico mt 7 en de Molveno mt 8.
Deze boten waren volledig van mahoniehout gemaakt met lamellaire systeem, een zeer omvangrijke techniek die speciaal door Eugenio werd geperfectioneerd, waardoor het hout tot een drievoudige plank kon worden geweven.
In 1970 vond Eugenio Molinari de Soncor romp uit. Deze compleet nieuwe boot wordt gevormd door een lengtedeur die de laars stabieler en sneller kan varen. Het zelfde vermogen maakt deze romp een snelheidsverhoging van 15% mogelijk en dit vertegenwoordigt succes dat alleen Eugenio Molinari heeft bereikt.
De Soncor romp is in vele landen een succes geworden, in totaal 25 landen.
De Soncor-romplijn, vertegenwoordigt vandaag de dag nog steeds, alleen met een andere opzet. De nieuwe creatie in de Molinari scheepswerf is de Soncor 48 ( 15 meter).
Naast zijn activiteiten als bouwer van pleziervaartuigen heeft Molinari zijn creatieve genialiteit en zijn passie gebruikt in wedstrijden, waarin hij talloze successen heeft behaald.
In deze wedstrijden heeft Molinari zichzelf verschillende keren overtroffen met hoogwaardige prestaties als pilot. Met als eindresultaat verschillende wereldtitels in binnen en buitenland.
Er zijn 121 records verbroken door de schepen die ontworpen en gebouwd waren door Eugenio Molinari.
Op 11 november 1996, op 61 jarige leeftijd, wist Eugenio Molinari nog twee wereld snelheidsrecords te verbeteren. De lijst met persoonlijke records komt daarmee op 67 stuks. Naast de records als constructeur komt het aantal op 110 wereldrecords.
Helaas was de tent dicht, we zijn naar beneden gelopen, kleine straatjes in of we iets van een deur/kantoor konden vinden. Helaas alles dicht. Dan gaan we weer verder richting Ponte della Civera. En terwijl we richting de auto lopen begint het weer te druppelen...om 11.45 uur rijden we weer door.
Ik heb in mijn routeboek geschreven dat we hier een boot kunnen huren. Dat laten we maar even zitten...we hebben al genoeg water om ons heen.
En dan zijn we er om 12.00 uur, in routeboek staat in de bocht links parkeren. Er is ook precies één vakje vrij. Pinokkio past hier wel in. Het is droog, we trekken toch onze regenjas maar aan en gaan op zoek waar we moeten zijn.
Orrido di Nesso is een waterval die uit meerdere delen bestaat en het water in een smalle diepe kloof stort. Aan het eind van de kloof stroomt het water het Comomeer in nadat het onder een heel oud Romaans bruggetje is gegaan. En naar dat bruggetje gaan we nu lopen.
Door de eeuwen heen werd de kracht van het water gebruikt voor verschillen de bedrijven: molens, papierfabrieken, spinnerijen, oliemolens- allemaal aangedreven door waterkracht.
Vanaf de weg is Ponte della Civera te zien in de diepte. Naast de plaatselijke bar kan je met de afdaling beginnen, het is +/- 200 meter naar de brug. Dat valt allemaal wel mee.
In het begin is het ook allemaal wel te doen. Maar het pad bestaat treden met allerlei verschillende soorten stenen en geen een daarvan was recht en het heeft net geregend. En met regen kan het wel eens glad zijn.
Gelukkig is het hier en daar zo smal dat ik mij tussen de muren klem met mijn armen. Of iets vastpak om weer een stap te zetten. Gelukkig hebben we alle twee wel de goede schoenen er voor aan om naar beneden te lopen.
Deze 200 meter hebben ongeveer een stevig kwartiertje geduurd.
En dan sta je daar dan. Ja kan niet verder lopen, het eind punt zijn de trappen en Ponte della Civera. Dan wil je leuke foto's maken, we zijn alleen niet de enige die daar over denken. Er zit een stel op de brug die niet genoeg van zich zelf krijgen en van uit alle hoeken selfies maken. Ze zien ons echt wel staan en gaan nog even een tijdje door, en dan mag je niets zeggen...dat kon ik natuurlijk niet laten...sorry hoor, maar een beetje met elkaar mee denken is te veel, en gaat die gozer ook nog tegen het gebouw aan staan plassen...
We beginnen maar even met de andere kant op de foto te zetten, de verbindingstunnel, en lopen de traptreden weer naar beneden. En dan gaan ze weg...
We zien hier ook goed dat de Orrido di Nesso is ontstaan door het samenvloeien van de rivieren Nusèe en Tüff die de authentieke 'borhi' Coatese en Riva di Castello van elkaar scheidt.
En na al dit moois gezien te hebben, en een beetje uitgerust te zijn, gaan we de 350 trappen weer terug omhoog.
Alleen we denken even in flinke stap naar boven toe te gaan, maar omdat de trappen ook op onregelmatige stappen ligt is het erg vermoeiend.
We doen er nu bijna een half uur over. Conditie mag je dus wel hebben wanneer je dit onderneemt. De volgende keer pakken we de boot..;-)
Er komt na ons niemand meer naar beneden, we hebben nu alle tijd om zonder mensen de foto's te maken.
En zo gaan we rond de klok van 12.45 uur verder met de reis richting Como.
Ondertussen hebben we de grens twee keer gepasseerd van Zwitserland en ik kom er achter dat Zwitserland niet op de tablet staat in de TOMTOM, hoe kan dit nu weer....
En we zijn net op tijd in de auto terug. We krijgen een regenbui tot aan Luino. We zijn gelijk bij het Lago Maggiore en hebben weinig gezien van Lago di Lugano.
Colmegna, 16,00 uur, eindelijk droog en dan de benen gelijk weer even strekken.
Het is droog maar voor hoe lang, er zit nog genoeg vocht in de wolken.
Het heeft hier ook aardig gespookt, en ligt genoeg in deze hoek. We hebben geen handschoenen bij ons, maar lopen terug naar de auto. En doen lekker de stoel verwarming aan en kacheltje een paar graden er bij.
En dan nemen we de derde grens overgang in Zenna, we zijn weer in Zwitserland. Achter het gebouw van de Douane ligt deze waterpartijtje. Veel is het niet...inmiddels is het 16.15 uur.
We nemen de lus boven langs terug van het Lago Maggiore om weer in het Italiaanse gedeelte te komen.
In San Nazzaro komt er iets meer water naar beneden.
Riale di Cedullo rivier.
We lopen naar beneden om even over het water te kunnen kijken.
Riale di Cedullo rivier die het Lago Maggiore in loopt.
We rijden de rotonde op in Ticino-Gambarogna en daar zie ik in een ooghoek RIVA staan, zeg tegen Sjaak rotonde rond rijden, ik had het goed gezien en we nemen even een kijkje bij Poroli. Ook hier staat veel moois.
Van nieuw.....
....tot de klassiekers.
Hier is Sjaak wel even gebleven. Een kleine rondleiding gehad, Poroli heeft zelfs een eigen boten zwembad. Daar mochten we geen foto's van maken.
Daarna rijden we via de 13 richting ons hotel. We hebben Zwitserland weer verlaten en rijden weer een stukje in Italië. Gelukkig hebben we een Zwitsers sticker.
Hotel Campagna is moeilijk te vinden volgens de TOMTOM. Er zijn twee aanduidingen langs de weg en Tommy verteld ons dat we er zijn. Precies bij een stukje waar de weg op is en door politie mensen wordt alles geregeld. Wat er gebeurt is is niet te zien.
Sjaak weet er tussen door te komen en met gebaren taal snap de agent dat we hier moeten zijn. Sjaak loopt naar boven om te kijken of we goed zitten en hotel is gesloten, of we hebben pech of het is het verkeerde hotel.
We laten onze aantekening aan de agent zien en die doet met zijn armen dat we verderop moeten zijn.
En dat klopte helemaal, hier mogen we slapen....om 18.40 gaan we bij de camping aan de overkant eten. Ristorante Campeggio Campagna. Het staat hier vol met campers. Je staat hier wel prachtig wanneer je met je neus van de auto over het meer heen kijkt met voor je het strand.
We gaan precies op tijd terug naar het hotel, het is maar tien stappen, de wolken zijn het er niet mee eens en gaan donderen en bliksemen. Wat kan dat spoken. We hebben ook niet zo heel fijntjes geslapen.
SP583 - 2 - Riva lago Colombaio - Riva da Ved - Riva de Buro - Via Cantonale - Via al Lago - Riva Valbella - Via Mondino - Via Piodella - Via Lugano - Str. Cantonale - Via Colombera - Via Luino - Via Provinciale - SS394 - Via Cantonale - 13 - SS34
Datum: 21 september 2023
Vertrektijd: 10.30 uur
Aankomsttijd: 18.00 uur
Gereden kilometers: 156 kilometer
Van Hotel:
Hotel Nautilus
Strada Provinciale 583
23826 Moregge
Naar Hotel:
Hotel Albergo Campagna
Via Nazionele 25
28822 Cannobio
Roadtrip Italiaanse meren en zijn magie:
Donderdag 14-09-2023 - van Huis naar Mörfelden-Walldorf
Vrijdag 15-09-2023 - van Mörfelden-Walldorf naar Schnelldorf-Hilpertweiler
Romantische Strasse
Würzburg
Wallfahrtskirche Käpelle
Alter Kranen
Alte Mainbrücke
Fort Marienberg
Rothenburg ob der Tauber
Rothenburg Sneeballen
Plönplein
Weihnachtsdorf kerstwinkel
Dinkelsbühl
Zaterdag 16-09-2023 - van Schnelldorf-Hilpertweiler naar Schwangau
Dinkelsbühl
Haslacher See
Forggensee
Rosshaupten stuwdam
Sint-Colomanskerk
Schwangau
Neuschwanstein
Zondag 17-09-2023 - van Schwangau naar Sarntal
Marienbrücke
Walt Disney
Pöllatkloof
Passo di Pénnes
Penser Joch
Kasteel Neuschwanstein
Ulrichsbrücke
Fernpass
Alpsee
Tirol
Zugspitze
Brennerstrasse
Kasteel Pietra
Kasteel Reifenstein
Zillertaler Alpen
Maandag 18-09-2023 - van Sarntal naar Nago Torbole Sul Garda
Gardameer
San Giacomo
Lago di Stramentizzo
Piramides van Segonzano
Ferrari
Trento
Mattia Binotto
FerrariTrento
Vason
Dinsdag 19-09-2023 van Nago Torbole Sul Garda naar Marone
Tórbole
Iseo meer
Lago di Garda
Scaligero kasteel
Malcesine
Crero Verona
La Rifra
Sirimione
Monte Isola
Isola di Loreto
Woensdag 20-09-2023 - van Marone naar Marone
Lovere
Marone
Lago d'Iseo
Donderdag 21-09-2023 - van Marone naar Moregge
Torre de' Busi
Lago di Garlate
Lago di Lecco
Oude bron van Bracca
Vrijdag 22-09-2023 - van Moregge naar Cannobio
Ponte della Civera
Lago di Como
Eugenio Molinari
Orrido di Nesso
Lago Maggiore
Lago di Lugano
Zaterdag 23-09-2023 - van Cannobio naar Meiringen
Traffiume
Orrido di Sant' Anna
Fineropas
Simplonpas
Grimselpas
Zondag 24-09-2023 - van Meiringen naar Horbourg-Wihr
Vrijheidsbeeld
Elzas
Colmar
Cimetière Militaire Roumain Guerre
Carreau Rodolphe
Maandag 25-09-2023 - van Horbourg-Wihr naar Creutzwald
Lutzelbourg
Franse Vogezen
Canal des houillères de la Sarre
Ribeauvillé
Rombach le Franc
Breitenbach
Saverne
Zorn
Belles Forêts
Dinsdag 26-09-2023 - van Creutzwald naar Maastricht
Woensdag 27-09-2023 - naar huis
Todo precioso. Un beso.
BeantwoordenVerwijderen