Incanto Images Fotografie

Incanto Images betekent betoverende foto's.
Ik hoop dat de betovering werkt en dat je kan genieten van de foto's.
Van macro- tot landschapfotografie en alles wat daar tussen in zit.





Roadtrip Normandië - van Lisieux naar Val de Reuil


Vandaag weer vroeg op stap, Etretat staat op het programma en het kan wel eens 
een lange dag gaan worden. Ik heb alle spullen bij mij om met lange sluitertijd
 te spelen, ik heb nu een stoel leeg, en extra kofferbak ruimte, en een 
statief met een paar filters nemen niet zo veel ruimte in.






Het is mooi weer dus de korte broek gaat aan. Dat mooie weer heeft een gevolg 
voor later op de dag. Daar straks meer over. 

Ik vertrek om 9 uur uit Lisieux,  het is even moeilijk weg komen uit Lisieux, het is
 voor het hotel éénrichtingsverkeer en Tommy weet even niet wat ik heb ingevoerd.
 Ik kom weer uit bij de voordeur van het hotel, het is nu even routeboek op het
 stuur en even meelezen wat de bedoeling nu is. 

Ik ga via de D48 en de D118 langs Beaumont en Auge, daar stop ik even om 
dit aparte kerkje op de foto te zetten. 






Wat een apart soort huisjes staan hier. Dit kleine stukje heeft mij al drie 
kwartier aan tijd gekost. 






Mag niet te lang blijven hangen, anders kom ik echt in
 tijd te kort.

Rij verder via de D275 tot aan Deauville en ga daar de D513 op. In Vasouy
 zie ik in een bocht een parkeerterrein, zoek even een plekje om 
te keren en rij terug.

Ik had gehoopt om hier de brug over de Seine al te zien, wanneer ik thuis
 op de kaart kijk was dit onmogelijk om de brug te zien. 






Het is een mooi strandje aan de Ruisseau de Vasouy.  






Weet wel dat mijn schoenen weer onder de blubber zitten en dat ik nu 
even met een probleem zit, ik begin eigenlijk net pas aan mijn rit en nu al 
andere schoenen aan trekken heb ik eigenlijk 
niet zo´n zin in.






Een paar omgevingsfoto´s ....






Een andere brug....ook leuk.






Het kleine smalle paadje wat ik naar beneden ben gelopen om op het strand 
te komen. Door de plassen heen gelopen, nu weer terug en 
verder aan mijn rit.






Weer bij de auto aan gekomen kijk ik naar mijn schoenen, wat een blubber zooi. 
Hier ga ik niet mee rijden. En of een paar franse lieve jongens mijn lichaamstaal
 door hadden, komen met hun flesjes water aangelopen. Wat een schatten om 
mij zo te helpen, wat zeggen de meeste mensen van Fransen....in dit geval 
klopt het voor geen meter. 

Schoenen schoon en weer verder.






Ik kom uit bij Honfleur. 

Dit was nog erger dan Zandvoort op een mooie dag. Wat een drukte daar. Veel
 toeristen die allemaal voor je auto schieten om snel aan de overkant te zijn, bijna
 weer 1000 punten, gelukkig ben ik er zonder kleerscheuren door 
heen gereden. 






Wat is tommy dan een schat voor mij. Moet er maar vanuit gaan dat ik de
 goede kant op ga.

Vanuit Honfleur stond ik plotseling voor de keuze dat Tommy mij vertelde dat
 ik de snelweg op moest gaan. Dat idee had ik niet en pak de rotonde door 
nog even de D580 op. 






En wat zie ik plotseling in mijn ooghoek, de super gave brug, Pont de Normandie, 
 die ik over moet. Had dus wel de snelweg op gemoeten, even de volgende 
rotonde weer terug steken en in een parkeer vak kan ik deze foto´s maken. 
Had wel heel veel last van bomen die in de weg stonden 
om de gehele brug op de foto te krijgen.











De Pont de Normandie, of de Brug van Normandie, is een tuibrug over de Seine. 
De brug ligt op de plaats waar de Seine in het Kanaal uitmondt. Dat is voor het
estuarium van de Seine, waar de havenstad Le Havre ten noorden van ligt. Ten
 zuiden van het estuarium ligt het pittoreske Honfleur waar ik net doorheen
 gereden ben. De Pont de Normandie is een onderdeel van de Franse
 snelwegroute de A29. 






De brug is zo hoog ontworpen, dat een vrije doorvaart onder de 
brug mogelijk is.






De Pont de Normandie is met een totale lengte van 2.143,21 m, de langste
 in zijn soort in Europa. De brug is na een bouwtijd van zeven jaar op
 20 januari 1995 ingewijd. Op het moment van opening was het de langste
 tuibrug ter wereld en ook de overspanning van 856m tussen twee
 pilaren was destijds ongeevenaard. 






De twee betonnen pilaren hebben de vorm van een omgekeerde Y. Het gewicht
 van elke pilaar is 20.000 ton en de hoogte bedraagt 214,77m. Meer dan 
19.000 ton  staal en 184 kabels waren nodig voor de 
constructie van de pilaren.


























De Pont de Normandie is in de eerste plaats ontworpen voor autoverkeer, beide 
kanten op zijn er twee rijstroken. Voor het oversteken van de Pont de Normandie
 moet tol worden betaald. Tol wordt in beide richtingen geheven aan de
 noordzijde van de brug. Ik moest 5,40 Euro betalen om er 
weer vanaf te komen.











En van de ene brug rij ik op de andere brug. De brug over de Grand Canal du Havre. 
Om in het plaatsje Le Havre uit te komen waar mijn rit ook heen gaat.






Le Havre heeft 300.000 inwoners en ligt aan de monding van de Seine en 
door de makkelijke toegankelijkheid van de haven is Le Havre de op een na
 belangrijkste haven van Frankrijk.











Ik ga via Boulevard Francois 1ste, omhoog en kom via de D32 naar het kleine straatje 
Rue de la Sourse op dit prachtige punt uit waar ik Le Havre bijna in zijn 
geheel op de foto krijg.






Ik zie plotseling in mijn scherm van Tommy de weg Route d´Etretat staan de 
D940, ga ik dan plotseling zo snel. Daar vergis ik mij een beetje in, deze 
Route d´Etretat is best wel lang.

Ik rij de D940 tot aan Epaville en ga daar links 
af de D111 op.






Dit leuke huisje staat bij Le Grand Hameau en ik ben daar om 13.20 uur. 
Tijd om even te eten. Ik wil zo graag naar Etretat dat ik gewoon 
vergeet om te eten. 






Ik kan het toch niet laten om even af te buigen van de D111. Ik ga even door 
de Valléé des Carriéres om bij restaurant 
Le Belvédere uit te komen. 

De weg er naar toe is een mooi stukje landschap. Alleen het uitzichtpunt
 is iets minder.

Ik zie wel prachtige berg partijen aan alle twee de kanten, ik ga ook maar
 even door het mooie stukje natuur naar beneden.
















Dit uitzicht is gewoon om van te genieten.....ik kwam ook weer BMW rijders 
tegen, daar even mee staan kletsen dat alles goed gaat en 
snel weer verder.

Het kan nu niet lang meer duren dat ik Etretat
 binnen rij. 

Oeps, foutje in de organisatie. Ik had thuis heel goed een parkeerplek
 uitgezocht en in Tommy gezet met de gedachte dat er echt niemand aanwezig
zou zijn. Hoe dom kan ik zijn. Het is vandaag eindelijk weer een keer een
 beetje warmer dan afgelopen dagen, het is zaterdag, met andere 
woorden het is stap druk. 

Ik heb zeker alle parkeer plekken drie keer gezien, ook die op een
 kilometer afstand, allemaal vol en voller kan niet. Ik rij al met tranen 
in de ogen van het balen dat ik dit nu niet kan zien.  Ik neem een besluit
 om dan alleen meneer de soldaat op de foto te zetten, kom ik tenminste met
 nog een foto uit Etretat thuis. Ik rij dus richting de kerk, keer daar de auto
 zodat ik deze in de gaten kan houden, ik mag daar niet parkeren voor de ingang 
van de kerk. Helaas er is even geen andere plek. En terwijl ik mijn camera
 pak om uit te stappen komen er mensen het straatje in gelopen. 

Of het zijn mensen die naar de kerk willen, of ze komen terug en pakken de auto
 om weer te vertrekken.  Laat het laatste nu het geval zijn. Met handen en
 voeten werd mij duidelijk gemaakt dat ik nog 5 minuten moest wachten. De vrouw
 ging nog even plassen, achter de kerk...5 minuten dat gaat mij wel 
lukken...wat was ik blij. 











En daar staat Pinokkio dan. Veilig als laatste, geen auto´s aan beide zijde. 
Ook altijd een probleem voor sommige mensen om geen deuren er tegen aan 
te laten komen. Een beter plekje kan ik mij niet wensen. 
Inmiddels is het wel 14.50 uur. 

Het straatje heet  Place Monseigneur Lemonnier, en door lopen naar
 Rue Notre Dame kom ik al heel snel bij de boulevard uit.






Het statief en filters laat ik maar in de auto. Het zal wel druk zijn op het strand...
en ik ben nog niet op de helft van mijn rit.

En dan sta je op de boulevard en dan weet je 
niet wat je ziet. 

De ene kant is nog mooier dan de andere. Welke kant zal ik eerst oplopen. 
Ik kies voor de linker kant. Zie in de verte veel mensen staan en ik wee
t dat er aan de linkerkant meer rotspunten te zien zijn.






Neem eerst de kant van krijtrots La Falaise d´Amont op de foto. 
Met de 18-200 gaat het makkelijk vanaf het midden
 van de boulevard.






Waar ligt Etretat precies....het ligt aan de Albastenkust tussen twee hoge witte
 kliffen. Boven op de oostelijk gelegen klif, Falaise d'Amont, staat een klein
 kapel met daarachter een museum en een monument, gewijd aan Francois Coli 
en Charles Nungesser. Deze twee Franse vliegeniers waagden op 8 mei 1927 
de poging om als eerste de noordelijke Atlantische Oceaan over te vliegen. In
 datzelfde jaar werden ze echter voor de kust avn de Falaise d'Amont vermist. 
Sinsdien heeft niemand ooit nog iets van hen gehoord.





















Porte d`Aval - l'Aiguille de uitstekende krijtrots die op een olifant lijkt, 
ik zie het niet..

Claude Monet schilderde deze rots 
partij ook in 1885






De kliffen van Etretat zijn grote kliffen van kalksteen, welke tot stand zijn 
gekomen in het Krijt. Uit verschillende archeologische vondsten blijkt dat 
het gebied in de nabijheid van deze indrukwekkende kliffen al in de oudheid 
bewoond moet zijn geweest. Men leefde voornamelijk van de visvangst. Zo 
zijn er onder meer sporen gevonden van prehistorische harpoenen. 



In de hoogtijdagen van het Romeinse Rijk, kwamen er steeds meer mensen in 
de nabijheid van de kliffen te wonen.






Hoewel er geen sporen zijn gevonden die duiden op de daadwerkelijke aanwezigheid
 van de Romeinen, zoals overblijfselen van de typerende Romeinse bouwwerken, zijn 
er wel sporen gevonden die er op duiden dat het gebied te maken kreeg met
 Romeinse invloeden. Zo is er uit verschillende archeologische grondonderzoek 
gebleken dat de woningen in deze regio in de loop der tijd steeds meer kenmerken
 kregen die duiden op de Romeinse invloeden. Ondanks het feit dat het gebied
 rondom de kliffen steeds dichter bewoond raakte, had dit geen effect 
op de kliffen zelf. 






Ik ga maar eens de indrukwekkende klif op lopen, daar zal het uitzicht prachtig zijn.
 Ik heb gehoord dat de klif op sommige plekken 100 meter hoog is...dat wordt
 een stevige klim.























































































































































Dit was het parkeer terrein wat ik ingevoerd had om dicht bij het 
strand te parkeren.





Je kan ook naar boven toe met het treintje naar La Falaise d´Amont, en
 dan naar beneden lopen naar de boulevard. 





Ik neem met een brede glimlach afscheid van Etretat en 
ga om 17.15 uur weg.


Ik vervolg de D11 , D211 naar de D940 toe richting Fécamp.
Alleen op de Rue du Président René Coty zie ik op de TomTom dat ik het 
allemaal niet ga redden.  Ik voer de snelste weg in terug naar het hotel, waar
 ik om kwart over 7 aankom. Heb nu even tijd om een douche te 
nemen en gezellig te gaan eten. 





















Bij Grill Courtepaille Val de Reuil gaan we rond de klok van 8 uur even 
gezellig met elkaar eten.
















Hotel:
Hotel Mercure Val de Reuil
7 Voie des Clouets
27100 Val de Reuil

Gereden kilometers:  240  kilometer


Zaterdag: 06-08-2016 van Lisieux naar Val de Reuil
Zondag: 07-08-2016 van Val de Reuil naar Huis


Zondag naar huis:
Gereden kilometers:  552 kilometer  
5uur thuis

Totaal gereden kilometers: 2275 kilometer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je bezoek en leuk dat je even de tijd neemt om een berichtje achter te laten!
Thanks for visiting my blog and leaving a comment!