Dag 10 - Zoals jullie zien gaan we vandaag naar Pisa, vanaf Peccioli is het ongeveer drie kwartier rijden. We hebben vernomen dat we er ons niet te veel van voor moeten stellen en dat je met een uurtje het wel gezien hebt.
Ik heb de parkeerplaats ingevoerd die het dichts bij de ingang bevindt en gelukkig zijn er nog parkeerplekken genoeg. Om 11.00 lopen we naar binnen, eerst door de souvenirkraampjes heen wurmen, wat is het hier druk, en dan onder de poort door en dan is het gelijk een stuk fijner om te lopen en zien ......
........Piazza dei Miracilo, het Plein der Wonderen.
Wie Pisa bezoekt, kan natuurlijk niet on de Torre Pendente, Scheven Toren, heen.
Ook wij niet... ;-)
De Toren van Pisa is de vrijstaande klokkentoren ( een Campanile) behorend tot de kathedraal van Pisa ( Duomo di Pisa). De toren is een van de onderdelen van de Piazza dei Miracoli. Bouwmeesters waren Guglielmo en Bonanno Pisano. De 55.85 meter hoge toren staat zo'n 4 meter uit het lood.
Kort na het begin van de bouw in 1173 begon de toren al over te hellen. Doordat men loodrecht verder bouwde is de toren niet alleen scheef, maar ook krom. Voor de restauratie van 1990 stond de toren 5,5 graad uit het lood. Sinds de voltooiing van die restauratie in 2001 is de helling ongeveer 3,99 graad. De overhang is teruggebracht van 4,5 meter naar 3,9 meter. De toren is 15 meter breed.
De toren werd opgebouwd in drie etappes, verdeeld over een periode van 200 jaar. De constructie van de eerste verdiepingen begon op 9 augustus 1173. Na de bouw van de derde verdieping in 1178 ging de toren hellen. De werken aan de toren lag daarna ongeveer 100 jaar stil, doordat de inwoners van Pisa in oorlog verwikkeld waren met Genua en Florence. Dit gaf de grond tijd om te zetten; was de toren in één keer volgens plan afgebouwd, dan was hij zeker omgevallen.
In 1272 werd de bouw hervat door Giovanni di Simone. Toen al merkte men op dat de reeds gebouwde verdiepingen scheef stonden, en er werd dus besloten die scheefheid in de volgende verdiepingen te neutraliseren door aan de ene zijnde meer mortel te gebruiken dan aan de andere. De bouw viel opnieuw stil in 1284.
In 1372 werd de toren afgewerkt met de bouw van de bovenste verdieping. De toren was toen al sterk naar de andere zijde overgeheld, en opnieuw werd besloten dit constructief op te lossen; de bovenste verdieping werd opnieuw recht gebouwd.
In 1964 vroeg de Italiaanse regering om hulp om te zorgen dat de toren met een geschat gewicht van 14.453 ton niet zou vallen.
Op 7 januari 1990 werd de toren gesloten uit veiligheidsoverwegingen. Vervolgens werd hij gerestaureerd om de helling te verminderen. Na bijna 12 jaar werk werd de toren weer voor het publiek geopend op 15 december 2001.
In augustus 2004 heeft een evaluatie van experts uitgewezen dat de toren de eerst volgende drie eeuwen niet zal instorten. De toren is opnieuw in veiligheid, stelde professor Carlo Viggiani van de Universiteit van Napels Federico II in de Italiaanse media.
Baptisterium van San Giovanni - De doopkapel van San Giovanni is een van de monumenten op het Piazaa dei Miracoli; het verrijst voor de westelijke geven van de Kathedraal van Santa Maria Assunta.
Het is de grootste doopkapel in Italië, en ook ter wereld: de omtrek meet 107,24 meter, terwijl de breedte van het metselwerk aan de basis 263 cm is, voor een hoogte van 54,86 meter.
De bouw van het gebouw begon halverwege de 12de eeuw. Het vervangt een eerdere, kleinere doopkapel die ten noordoosten van de kathedraal lag. Het werd in Romaanse stijl gebouwd door een architect die zichzelf met de handtekening "Diotisalvi Magister " ondertekende op een pilaar in het gebouw.
De dom van Pisa ( Duomo Santa Maria). De middeleeuwse kathedraal is gewijd aan Maria, de kathedraal vormt het hart van het plein.
De dom heeft de vorm van een vijfbeukige basiliek met een driebeukig transept. De bouw begon in 1064 onder de architect Busketus en hij bouwde in typisch Pisaanse romaanse stijl. De mozaïeken binnen laten een sterke Byzantijnse invloed zien.
De facade van grijs marmer en witte steen, gezet met schijven van gekleurd marmer, werd gebouwd door Rainaldo, zoals is aangegeven boven de middelste deur: Rainaldus prudens operator.
De massieve bronzen deuren zijn gemaakt in de werkplaats van Giambologna, maar de bezoekers komen binnen via de Portale di San Ranien, tegenover de scheve toren. Deze deur, rond 1180 gemaakt door Bonanno Pisano, is verplaatst van zijn originele plek toen Giambologna's deuren klaar waren.
Boven de deuren zijn vier rijen open galerijen met bovenaan beelden van Maria met Kind en, op de de hoeken, de vier evangelisten. Een van deze galerijen bevat het graf van Busketus.
Het interieur is bekleed met zwart en wit marmer. Het plafond is verguld en de koepel is versierd met fresco's. Het interieur werd na een brand in 1595, die de meeste middeleeuwse kunst had vernietigd, opnieuw gedecoreerd.
Ook het cassetteplafond van het schip werd na de brand van 1595 vervangen. Het huidige met goud gedecoreerde plafond bevat het wapenschild van de Medici.
En zo nemen we om 11.45 uur afscheid van Pisa. Moet zeggen dat ik echt wel mijn ogen heb uitgekeken, vooral de kleine details hoe het allemaal gemaakt is, heel bijzonder.
SS12 net na Pisa
Lucca....we rijden er linksom langs, richting Piaggione. SS12
Rondom Lucca vind je de Apuaanse Alpen, onderdeel van de Apennijnen. Je vindt hier het hoogste punt van Toscane: de Monte Pisanino met 1945 meter. De toppen van dit gebergte zijn een groot deel van het jaar bedenkt met sneeuw en je kunt er genieten van wintersport.
Porta San Donato
En zo komen we aan bij Borgo a Mozzano, 13.00 uur, en even iets verder is de Ponte della Maddalena, een brug over de rivier de Serchio. Het is een van de vele middeleeuwse bruggen die bekend staan als Ponte del Diavolo, de "Brug van de Duivel".
Het was een cruciale rivieroversteek op de Via Francigena, een vroegmiddeleeuwse weg naar Rome voor degenen die uit Frankrijk kwamen en een belangrijke middeleeuwse pelgrimroute was.
De brug is een opmerkelijk voorbeeld van middeleeuwse techniek, waarschijnlijk in opdracht van gravin Matilda van Toscane, ca 1080-1100. Het werd gerenoveerd c. 1300 onder leiding van Castruccio Castracani. De grootste overspanning bedraagt 37,8 meter. De brug wordt ook beschreven in een 14de eeuwse novelle van Giovanni Sercambi uit Lucca.
Omstreeks 1500 kreeg het de naam Ponte della Maddalena, naar een oratorium gewijd aan Maria Magdalena, wiens standbeeld aan de voet van de brug op de oostelijke oever stond.
In 1670 vaardigde de Algemene Raad van de Republiek Lucca een decreet uit dat de doorgang over de brug met molenstenen en zakken meel verbood om de structuur te behouden.
In 1836, na zwaar beschadigd te zijn geraakt tijdens een overstroming, onderging de brug dringende reparatie werkzaamheden.
SP20
SP43.
Aangekomen bij Poggio nemen we de afslag naar Lago di Vagli, wanneer we daar aankomen zien we dat het water wel heel laag staat.
We vinden een klein weggetje wat ons naar het meer brengt. Sjaak rijd niet helemaal door tot het eind van het weggetje, het is nogal met gaten er in, ik loop het laatste stukje wel.
Lago di Vagli en het verzonken spookdorp Fabbriche di Careggine, een verzonken spookdorp dat uit het water herrijst. In 2021 was het Toscaanse dorpje Fabbriche di Careggine, dat zich onder de waterspiegel bevond, even zichtbaar.
Tussen de ruige bergen en groene valleien ligt het meer Lago di Vagli, er is ook veel te doen in dit gebied, voor jong en oud.
Lago di Vagli is een kunstmatig meer dat in de jaren '40 door de grote Italiaanse energiemaatschappij Enel werd aangelegd.
Begin jaren '50 was het zover, het water zou het dal vol laten stromen en energie zou er komen. Er was een probleempje, op de plek waar het meer kwam, lag het kleine dorpje Fabbriche di Careggine.
Een paar honderd inwoners moesten hun oude stekkie verlaten. Deze mensen kregen een nieuwe woonplek in Vaglia Sotto, aan de oever van het meer.
Fabbriche di Careggine werd niet afgebroken maar verdween volledi sott'acqua, onder water. De huisjes, de kerk de schuren, alles werd door het water opgeslurpt.
14.30 uur rijden we weer verder over de via Pesciola richting Gorfigliano
Net voor Gorfigliano
Bij Gramolazzo gaan we links af de SP51 - SP59 op, richting Minucciano, voor Minucciano zouden we de SP58 op gaan, deze weg ziet er aan het begin al zo slecht uit, en de ervaring van deze weken , zeggen we tegen elkaar niet in gaan!!!, we vervolgen de SP59.
Er staat ook een bord met "Strada priva di Parapetti" wat inhoud " weg zonder vangrail" dat hebben we wel vaker gehad, maar een waarschuwing er voor, tja...laten we maar doorrijden.
Dit was de oorspronkelijke route
Maar we hadden al tegen elkaar gezegd, "bij de eerst volgende benzinepomp moeten we tanken" We zijn op dit stuk drie benzine pompen tegen gekomen...alle drie met plakband omwikkeld, wat hebben we in dit stuk met onze billen dichtgeknepen gezeten. Wat waren we blij dat we in Carrara aan kwamen, Pinokkio stil gezet en Tommy om benzinepomp zoeken gezet. Om 16.15 uur hebben we 42.24 liter getankt. Het had ook niet veel langer moeten duren.
Het was de bedoeling om naar de marmer rotsen te kijken en Monte Pisanino, voor een volgende keer.. ;-)
In Carrara zien we nog een puntje van de Apuaanse Alpen. Carrara is een stad met ongeveer 65.000 inwoners, Carrara staat bekent om de handel in wit marmer dat wordt gewonnen uit de Apuaanse Alpen.
De naam is waarschijnlijk gekoppeld aan het oude woord KAR dat steen betekent.
De marmergroeven bevinden zich in de Apuaanse Alpen, majestueuze bergen die uitkijken over Carrara en een groot deel van het Versilia-gebied.
Vanaf Carrara rijden we door richting Massa. Via een vriend van mijn broer, vrachtwagen chauffeur, weten we dat daar veel grote polyester boten gemaakt worden. Sjaak heeft gisterenavond nog contact met hem gehad, we weten een klein beetje in welke hoek we het moeten vinden.
We hebben wel een goede weg gevonden, we zien namelijk al polyestermallen staan, maar geen productie hallen.
We rijden de hoofdstraat alsmaar rechtdoor en komen bij het strand uit. Gelukkig hebben we hier iets aan bereik met de telefoon en hij neemt op, noemt straten en namen van de wegen die we moeten hebben, net of hij hier dagelijks komt, zo leuk.
We voeren de naam van de straat in en we komen er ook nog, we ruiken dat we goed zitten.
De deuren van de grote panden staan hier gewoon tegen elkaar open. Moeten wij doen in Nederland....
Bij het eerste bedrijf worden we door het personeel vriendelijk ontvangen, het personeel vraagt aan de baas netjes of we even mogen kijken, maar dat mag absoluut niet. Jammer, Sjaak had al iets gezien... ;-)
Rijden we toch naar de overkant, het zijn er hier zoveel bij elkaar.
En daar is het nog vriendelijker, wat een toffe mannen, het is uiteindelijk tijd om naar huis toe te gaan, we zeggen het nog tegen hun, niets meer te maken, ik laat jullie ons werk zien, gelukkig had ik foto's bij mij van wat wij maken aan polyester schepen, de klik was er gewoon met de mannen.
Dit was het eerste bedrijf.
Met de telefoon gemaakt, wat een ervaring en zo lief ontvangen.
En er stonden er geen twee in deze hal...we keken onze ogen uit.
En wat een lekker geurtje in je vakantie.
En dan hebben we tijdens het eten een klein probleempje, mijn tante woont hier niet ver vandaan, in Camogli, ik heb haar nummer mee genomen maar deze is niet meer van toepassing. Horen wij van het personeel van restaurant Il Farfarello.
Hoe kom ik aan het goede nummer, ik heb hier internet, en via Facebook kom ik in contact met hun schoondochter en ik kan bellen.
Ze zijn thuis en morgen gaan we naar Camogli....zo leuk.
SS439 - SP12 - SP31 - SGC Firenze - Pisa - Livorno - SS1 - SS12 - Via Nuava per Pisa - SS12 Lucca - SP20 - SP43 - SR445 - SP50 - SP51 - SP59 - SR 445 - SS63 - SS446 - SP 72 - SS446 - SP73dir
Datum: 08-09-2022
Vertrektijd: 09.55 uur
Aankomst: 18.30 uur
Gereden kilometers: 211 kilometer
Aankomst: 18.30 uur
Gereden kilometers: 211 kilometer
Van Hotel:
Art Hotel Portavaldera
Via de Chirico 6
56037 Pecciolo PI
Italië
Via de Chirico 6
56037 Pecciolo PI
Italië
Naar Hotel:
Hotel Tiffany
Via Fosdinovo 14
54100 Marina di Massa
Italië
Via Fosdinovo 14
54100 Marina di Massa
Italië
Roadtrip Toscane:
Wasserfal der Elz
Burg Pyrmont
Kasteel van Eltz
Gernsbach
B500
Grootste koekoeksklok ter wereld - Triberg
Panoramastrasse
Glaubenbüelenpass
Sustenpas
Steingletscher
Reuss rivier
Gotthardpas
Comomeer
Villa del Balbianello
James Bond - Casino Royale
Florence
Ponte Vecchio
Duomo
Chianti
Val d'Orcia
Val d'Orcia
Pienza
Lazio
Cività di Bagnoregio
Montefiasco
Lago di Bolsena
Cascate del Pelico Tonno
Val d'Orcia
Bagno Vignoni
Artemio Franchi
Cappella della Mandonna di Vitaleta
Val d'Asso
Crete Senesi
Baccoleno
Volpaia
San Gusmé
Chianti
Panzano
Gaiole in Chianti
Luca Cava
Antica Macelleria Cecchini
Peccioli
Volterra
Pisa
Lucca
Ponte della Maddalena
Lago di Vagli
Carrara
Apuaanse Alpen
Massa
Camogli
Ligurische kust
Riviera di Levante
Sagra del Pesce
Targa Storica Sull'Isola di Camogli
Basilica di Santa Maria Assunta
Castello della Dragonara
Col de Vars
Col de L' Argentière
Routes des Grandes Alpes
Col de Larche
Piëmont
Colle della Maddalena
Ligurië
Franse Alpen
Le Guil
Col du Télégraphe
Col du Galibier
Col du Lautaret
Casse Déserte
Col d'Izoard
Fort du Replaton
Bonneval-sur-Arc
Maurienne
lac de Roselend
Col de I'seran
Palais Lumière
Tignes
Cachat bron
Cormet de Roselend
Èvian-les-Bains
Parc National de la Vanoise
Chevril-dam
Val-d'Isère
Meer van Genève
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Bedankt voor je bezoek en leuk dat je even de tijd neemt om een berichtje achter te laten!
Thanks for visiting my blog and leaving a comment!