Er staat een vakantie in de planning: De Mecklenburgische merentocht. In het gebied rond de Noord-Duitse historische Hanzesteden
Meren, kastelen, Hanzesteden en nog veel meer in Mecklenburg-Vorpommern. De stadjes en dorpen tussen de ooi gebieden en de heuvels uit de ijstijd herbergen zo'n 2000 kastelen, parken en herenhuizen, waaronder ook het Neuschwanstein van het noorden.
Onze heenreis rijdt door het glooiend en evenwichtige landschap van de deelstaat Niedersachsen naar de Vrije Hanzestad Bremen. Vervolgens gaan we naar de Mecklenburgische Meren ten noorden van de Lünerburgerheide naar Serrahn.
Daarna naar de omgeving van Stralsund met de aantrekkelijke bestemming Rügen, het grootste eiland van Bondsrepubliek Duitsland. Het eiland ligt in de Oostzee en wordt bereikt via de toegangspoort, de oude Hanzestad Stralsund.
Hierover in de andere Roadtrip Rügen blogs.
Via het route boek zouden we oorspronkelijk gelijk naar Serrahn rijden, ik zag dat niet zo zitten en we maken een tussen stop in Soltau. De aantal kilometers binnen door was mij te ver en dan hebben we nog niets gezien.
We zijn nu om 9.00 vertrokken en waren om 16.15 in Soltau.
Om bij dit kasteel te komen hebben we al een paar kilometer achter de rug.
Bij Hengelo de A1 op, en dan bok Kreuz Schüttorf de 31 op, bij Lingen 213 op, die blijven we lang volgen, bij Ahlhorn stukje 29 pakken om daar de 1 op te gaan richting Bremen en bij Bremen gaan we binnen door naar Thedingshausen ...het is inmiddels al 13.20 uur en dit is pas de eerste bezichtiging die ik uitgezocht heb.
Schloss Erbhof, is een bijna 400 jaar oud landhuis, gebouwd door de aartsbisschop van Bremen, Johann Friedrich von Holstein-Gottorf, voor zijn geliefde Gertrud von Hermeling- Heimbruch uit Thedinghausen.
Het liefdes verhaal kwam tot een tragisch einde, maar het kasteel is tot op de dag van vandaag bewaard gebleven.
Bij het kasteel is ook een aangrenzende 11 hectare boompark, en een camper parkeer plaats.
Met de bedoeling van het voormalige burgemeester Hans Schröder, besloot de gemeente Thedinghausen in het district Verden in Nedersaksen om het plan van een boompark naast het kasteel Erbhof uit te voeren.
Dit idee werd in 2005 gerealiseerd en mogelijk gemaakt door particuliere hulp,sponsors en de gemeenschap Thedinghausen.
De boomkwekerij Schröder schonk de bomen en nam de planning en uitvoering van de plant over onder leiding van Hans Schröder.
In 2013 richtte Hans Schröder de non-profit Baumpark Foundation op. Het is de wens en het streven om het Thedinghausen-park verder te ontwikkelen met de basis en het permanent te behouden, zodat toekomstige generaties het kunnen gebruiken en ervan kunnen genieten.
Het Baumpark onderging ook een herontwerp in 2013 in de vorm van een cirkelvormige route door het park, evenals een bijna natuurlijke speeltuin voor de kinderen en een jeu de boules baan.
We blijven de weg volgen richting Blender, daar kom ik de eerste molen tegen. Molens krijgen bij mij een apart blogje, wil je dit ook zien kijk dan even HIER.
Via Blender gaan we naar Kirchlinteln naar Visselhövede.
Tijd vliegt het is al weer 15.15 uur.
In 1184 wordt voor het eerst een kerk in Visselhövede genoemd.
De St. Johannis-kerk is de Evangelisch-Lutherse kerk van de Nedersaksische stad Visselhövede.
Het ligt in het centrum van de stad in de buurt van de Visselquelle en bestaat uit het kerkgebouw en de vrijstaande klokkentoren.
De kerk wordt beschouwd als een mijlpaal van de stad.
Met de naam Johannes de Doper.
De klokkentoren dateert uit 1799.
Het volgende plaatsje is Neuenkirchen daar kom je over de L121 en daar waren we om 15.40uur. Daar is een deel van de spoorlijn Soltau-Neuenkirchen nog te zien.
De spoorlijn Soltau-Neuenkirchen was een normaal spoorweg van de East Hanoverian Railways.
Na een uitbreiding naar Neuenkirchen (Kr Soltau) of Rotenburg ( Wümme) werd al rekening gehouden met een aanleg van de spoorlijn Lüneburg-Soltau. In 1913 werden middelen verstrekt door het koninkrijk Pruisen, de provincie Hannover en het district Soltau om de Kleinbahn Soltau-Neuenkirchen GmbH op te richten. De bouw begon in 1914 maar kon niet worden voltooid tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Hoewel er sinds begin 1917 een voorlopig spooroperatie plaats vond, maar pas op 15 mei 1920, kon het spoor officieel in gebruik worden genomen. Het station Neuenkirchen was op afstand gemaakt om een verdere aanleg naar het noorden mogelijk te maken. Vanwege de oorlog waren de geïnstalleerde bielsen geïmpregneerd met een zoutoplossing in plaats van teerolie, zodat ze tien jaar later vervangen moesten worden.
Het beheer van de route nam de Lüneburg-Soltau spoorweg over, die leverde ook de locomotieven en personeel. Op 1 juni 1923 ging het management naar beide spoorwegen op de Landeskleinbahnamt Hannover. Al in 1928 werd het krappe reizigersverkeer stopgezet, omdat slechts ongeveer 5300 reizigers het hele jaar door werden geteld.
Op 1 januari 1944, de samenvoeging van de twee treinen naar Lüneburg-Soltauer Eisenbahn GmbH, die vanaf 7 juni 1944 deel werd van de Osthannoversche Eisenbahnen AG.
Na de Tweede Wereldoorlog begon op 1 april 1947 weer regelmatig passagiersverkeer. Allen dit werd op 28mei 1961 weer stopgezet.
Goederen vervoer was altijd bescheiden, voornamelijk beperkt tot landbouwproducten en leveranties voor de grondhandel. Op 15 januari 1986 werd het totale verkeer stopgezet, op 1 april 1996 werd de lijn officieel gesloten en werd in 2006 mijnbouw beëindigd.
In het stationsgebied Neuenkirchen werd het resterende spoor in 2006 ook gedemonteerd en eind december 2012 afgebroken.
Over de 71 rijden we richting Soltau we zijn al bijna bij ons hotel. Dat gaat goed komen vandaag, de eerste dag zijn we niet de laatste die binnen komen. Het loopt tegen 16.00 uur. We hebben met meerdere personen voor dit hotel gekozen als tussen stop en een dag langer vakantie gevoel te hebben.
In Soltau staat de Luther kerk, en de kerk is nog open ook. De Lutherkerk is een evangelische kerk.
Nadat de kerk St. Johannis volledig was afgebrand in 1906 en opnieuw zou worden opgebouwd, werd besloten dat er een tweede kerk in de stad zou worden gebouwd. Het leggen van de eerste steen van de Lutherkerk vond plaats op 20 juli 1910 aan de poorten van Soltau.
Pastors Hermann Gehrs en Eduard Salfeld, de district beheerder van Rappard en burgemeester Scheel namen eraan deel. In 17 maanden van bouw, werd de kerk gebouwd volgens plannen van de Hanoveriaanse hoodsbouwer Eduard Wendebourg in een gemengde stijl van Neogotisch, Romaans en modern en ingehuldigd in 1911.
Het was dus een van de laatste grote nieuwe kerken vóór de Eerste Wereldoorlog in het gebied van de Hannoveraanse nationale kerk.
In 1958 vond onder leiding van professor Ernst Wit, het toenmalige hoofd van het rijkskantoor voor bouw en kunstzorg, binnen de kerk uitgebreide renovaties plaats.
De originele decoratieve gekleurde kamer decoratie werd vernietigd door de kerkschilder Friedrich Koch en vervangen door een eenvoudige grijze verf.
Overigens zijn de bouwconstructie en het meubilair, inklusief het altaar en de preekstoel van de Brunswick -beeldhouwer Wilhelm Sagebiel, bijna volledig bewaard gebleven. Delen van de oude kleurenversie werden halverwege de jaren tachtig hersteld.
Ondertussen is de kleurenversie bijna volledig hersteld door vele donaties en lang, uitputtend werk.
Hotel:
Hotel Park Soltau
Winsener Strasse 111
29614 Soltau
Gereden kilometers: 415 kilometer
Roadtrip Rügen:
Maandag 28-08-2017: van Huis naar Soltau
Zondag 03-09-2017: van Hermannsburg naar Huis
Mooie foto's Yvonne!!
BeantwoordenVerwijderenLeuk ook om dat stukje nostalgie van die spoorlijn terug te zien.
Spreekt mij als machinist natuurlijk ook wel aan!!
Groetjes, Marco