Incanto Images Fotografie

Incanto Images betekent betoverende foto's.
Ik hoop dat de betovering werkt en dat je kan genieten van de foto's.
Van macro- tot landschapfotografie en alles wat daar tussen in zit.





Roadtrip Rügen - Rondje eiland Rügen



Wat is het koud deze ochtend, we moeten vanuit het hotel naar het restaurant lopen. Gelukkig is het droog. Na een heerlijke lunch gaan we een rondje Rügen doen. 







Restaurant...







Er is voldoende gelegenheid om buiten te eten en even te zitten. Het zonnetje komt al langzaam om het hoekje kijken. Sommige van ons zetten de auto in het zonnetje zodat al het vocht weg kan op of in de auto...

Rond kwart over 9 vertrekken wij richting de brug die ons naar Rügen brengt.







Moet je dat huis tussen de pilaren zien staan, ongelofelijk om daar tussen te wonen.

Weet dat ik vandaag al tijd te kort heb, wat heb ik een hoop bezienswaardigheden op het plattegrond aangegeven wat we van Troll Travel hebben ontvangen in het routeboek.

Laten we maar snel beginnen met rijden. Over de Rügenbrug houden we de L29 aan richting Gustow om zo richting Putbus te rijden. 

Even voorbij Garz is een bomenrij prachtig over de weg. Daar is een filmpje van. Het was voorbij voordat ik er erg in had. Wanneer het mij lukt om foto's en filmpjes te verwerken in één presentatie dan zal deze bomenrij zeker voorbij komen.  Volgende stap om uit te vinden hoe dat werkt.

Putbus is het eerste bezienswaardigheid, daar zijn we om 10 uur. Een rotonde met allemaal witte huizen. Best leuk om daar even stil te staan en al het ouds even van dichtbij te bekijken. Want sommige panden kunnen echt wel een opknap beurt gebruiken.







Putbus is de jongste stad op het eiland Rügen en daarnaast ook de oudste badplaats van het schiereiland. In het Engels wordt Putbus ook wel aangeduid als White City, vanwege de vele witgekalkte huizen die er te vinden zijn. Een andere bijnaam is Rose City, omdat veel historische gebouwen worden gesierd door omvangrijke rozenstruiken. 







De rozenstruiken aan het bijhouden...










































We zijn niet helemaal rond geweest, na een paar huizen gezien te hebben weten wij wel dat dit echt aan een opknap beurt toe is...






We vervolgen de L29 richting de Selling pier. Maar wanneer we het spoor over rijden ruiken we iets wat naar ouderwetse kolen ruikt.  Sjaak gaat hier op af en zo komen we bij razende Roland terecht.

Sjaak mag hier de foto's maken, ik ben even terug gereden en de auto even geparkeerd bij de bouwmarkt. Wat een sterke kolen lucht zo vroeg op de morgen. Dit is mij even te sterk, deze foto's heeft Sjaak gemaakt. Moet vaker de camera aan hem geven.






De Rügensche BäderBahn - Rasender Roland is en door stoom aangedreven smalspoor op het grootste eiland van Duitsland in Mecklenburg-Vorpommern. In het kader van het openbaar vervoer reist het treintje dagelijks van 750 meter naar Putsbus via Binz, sellin en Baabe naar Göhren. 

De onstuimige Roland, zoals hij liefkozend wordt genoemd, rijdt al sinds 1895 met een comfortabele snelheid van 30 km/uur over het eiland en verbindt zo de bekende badplaatsen met elkaar.































Dit is beeld wat we veel zien op Rügen. 
Dit is richting Selling. 

Om 11 uur zijn we in Selling. Het was zeker niet makkelijk om een parkeerplekje te vinden. Het was er erg druk, dat is ook niet verwonderlijk, wat is het hier mooi. 






De naam van dit restaurant is " Verfijnde dame in het wit" 

Prachtig te aanschouwen wanneer je boven aan de trap staat. Ook hier weer zo'n duikkoepel zoals in Zingst.






Sallin Pier is een pier in de Baltische badplaats Sellin. De pier heeft een restaurant boven het water en er is een duikgondel aanwezig. ( Tauchgondel)






De eerste 508 meter lange pier met een restaurant werd gebouwd in 1906. Pakijs beschadigde de constructie in 1918; in 1920 werd het brughoofd vernietigd door vuur. In 1924 werd de brug opnieuw beschadigd door ijs. In 1925 werd een nieuwe pier gebouwd met een platform en een concertzaal met een lengte van ongeveer 500 meter. Deze brug werd vernietigd onder zware ijs omstandigheden inde winter van 1941/1942. Het onbeschadigde brughuis overleefde echter, en van 1950 tot de jaren 1970 was de locatie van een populaire danszaal. Gedurende deze periode werd de structuur van het gebouw echter verwoest en moest het vervallen bruggenhoofd, inclusief de gebouwen, in 1978 worden gesloopt.






De officiële opening van de nieuwe pier, inclusief restaurant met de historische kledij uit 1927, vond plaats op  2 april 1998. met 394 meter is het de langste pier op het eiland.




































De prachtige huizen met vele mooie gevels.






Rond de klok van half 12 rijden we richting het Efteling uitziend Granitz jachtslot. 

De route die ik in Tommy had ingevoerd is niet goed. Je kan helemaal niet met de auto bij het jachtslot komen. We volgen het eerste beste bord met de aanduiding Granitz Slot. Dat hadden we beter niet kunnen doen, we rijden door het bos, alleen het pad er naar toe is van keien. Het is best een stukje rijden en gelukkig zitten onze vullingen er nog in. 






We komen wel uit bij een klein restaurant met parkeerterrein, even betalen bij het restaurant, en ook waar de razende Roland stopt.






We vragen daar hoe lang het lopen is naar het Jachtslot, we moeten toch zeker een half uur lopen.  
















Het is geen straf om hier te mogen lopen, alleen het is zo gemeen lopen. Het gaat heel langzaam omhoog. De kuitjes vinden dit niet fijn. 

En heel langzaam komt het Jachtslot van Granitz in beeld. Het is net of je in de Efteling bent.






Jagdschloss Granitz, is een van de bekendste trekpleisters van Rügen. Dit jachtslot werd gebouwd tussen 1837 en 1851 en vind je in het zuidoosten van het eiland. Het slot werd gebouwd door de familie Zur Putbus, en diende, zoals de naam al zegt, als verblijf voor de familie en hun gasten tijdens het jachtseizoen. 


Vanaf de hoogste toren van het slot, de 38 meter hoge middentoren, heb je, als het weer een beetje meewerkt, een prachtig uitzicht over het eiland. Deze toren dient al sinds de bouw als "wegwijzer" op het eiland omdat hij vanuit alle windrichtingen te zien is. 






Omdat de afstanden op Rügen beperkt zijn is ook dit prachtige jachtslot prima te bereiken per fiets of met de benenwagen wanneer je van een pittige wandeling houdt. Vanuit de plaats Binz rijdt de trein naar het slot en is vervolgens te voet te bereiken. 






Per auto kun je niet verder komen dan de parkeerplaats, omdat autoverkeer in de buurt van het jachtslot niet is toegestaan. De Jagdschlossexpress stopt vlakbij het jachtslot. 






Hadden we even verder door gereden dan hadden we bij dit parkeerplaats uitgekomen. En dan het treintje pakken, was wel fijn geweest. 

Het lopen heeft veel tijd in beslag genomen.





















Daar staan de treintjes. Wij gaan weer via het bos terug.
















Je ziet Pinokkio net, alleen dakje, staan achter de haag. 






Sjaak is even gestopt om de weg op de foto te zetten. Misschien dat je er met een andere auto geen last van hebt. Met Pinokkio was het een hele belevenis.

Het is inmiddels iets over 1 wanneer we hier rijden.

Snel naar Sassnitz rijden, we hebben gisteren vernomen dat de boot om twee uur en vier uur gaat. Die van twee uur moeten we gaan halen,  maar we moeten ook nodig tanken,  om half 2 tanken we nog even in Sassnitz, we zijn al dichtbij en het parkeerterrein is bij de boot. 






Om 10 voor 2 stappen we op de "Noordwind" bij rederij Lojewski. De Noordwind gaat ons langs de krijtrotsen varen. 







De krijtrotskust is zo'n 15 kilometer lang en is één van de mooiste gebieden van Rügen.







Om de krijtrotsen in het Jasmund National Park te beschermen is in de 1920 het een beschermd natuurgebied geworden.







Jasmund National Park is vooral bekend om de krijtrotsen en in het bijzonder de Konigsstuhl, dit is het hoogste punt aan de kustlijn, 118 meter en is vanaf zee erg goed te bekijken.







De krijtrotsen bij Rügen, vlakbij het dorp Sassnitz en in het Jasmund National Park behoort tot één van de vijf locaties in Europa waar krijtrotsen te vinden zijn.

Twee van de andere krijtrotsen heb ik dan al gezien.







Vanaf zeeniveau tot 20 tot 100 meter boven zeeniveau rijzen de witte krijtrotsen omhoog. Het contrast is uniek want het blauw water en de groene beukenbossen zorgen voor een zeer mooie setting.







De totale krijtrots lengte is het beste te bekijken vanaf het water.







De krijtrotsen zin constant onderworpen aan hevige erosie, tijdens iedere regenbui vallen er rotsen naar beneden en tijdens iedere grote storm op zee verdwijnt er weer een stuk kust. De erosie lijkt de afgelopen jaren intenser te zijn geworden en dat is goed te merken aan de zeer grote hoeveelheid fossielen die gevonden worden aan de voet van de diverse rotsen.



























































































































Wat is dit allemaal indrukwekkend om te zien. Wanneer je hier bent is het echt een aanrader om de boot te pakken.











Dank je wel Bob Luijks voor de tip om ook het strand op te gaan. Bob Luijks ( klik even op Bob Luijks om bij zijn workshop uit te komen) geeft hier workshops en ik heb er nu even van kunnen proeven, wat is dit een machtig mooi gebied om een workshop te volgen. 
















































Ik heb hier maar een kwartiertje van kunnen genieten. Gelukkig heeft Sjaak met de andere camera even een handje mee geholpen, en wat doet hij....wat elke andere man zou doen..;-) Zijn vrouwtje op de foto zetten....
























Het is half 5 wanneer we hier weg rijden. Ik wil nog even naar Arkona toe en we zijn op de helft van het eiland.






Onderweg zien we het in de verte wel liggen. Even extra gas geven. 



Snel parkeren in Putgarten en een kaartje kopen, dat ging niet door. Alles was al dicht. Wij vragen het hoe en wat, het laatste treintje naar Kap Arkona gaat om half 5 en het laatste treintje terug gaat om half 6. 






















































Het is zeker de  moeite waard een bezoek aan Kap Arkona, waar je de militaire bunkers uit de tweede wereldoorlog kunt bezichtigen, dat wordt verteld, heb ze alleen niet kunnen vinden omdat we weer op tijd terug moesten zijn voor het treintje.







Tot aan Arkona was het 135 kilometer rijden, nu snel terug via de snelste weg, dat is maar 82 kilometer. Maar om 7 uur aan tafel gaan gaat ons niet lukken.







Zon gaat al zakken...nog een paar foto's maken en dan snel naar het treintje ....















































































Terwijl we even op het treintje staan te wachten, zien de luchten er heel verschillend uit. 
De een is voor ons en de andere lucht partij is achter ons.













En zo komt er een mooi eind aan deze dag. We zijn rond de klok van 8 uur in het hotel.Zeven uur was eten, te laat..!!! Gelukkig stond er nog genoeg eten. Ik had laten weten dat we later aankwamen, de andere waren lekker gaan eten, ze waren wel heel benieuwd wat wij deze dag allemaal hadden gedaan...

Omdat we zo veel trek hadden ben ik helemaal vergeten om foto's van het eten te maken. De camera stond onder tafel. Jammer het zal er allemaal zo mooi uit en werd elke keer goed aangevuld wanneer er iets op was. 






Hotel:
Lindenhotel Stralsund
Lindenallee 41
D-18437 Stralsund

Gereden kilometers: 217 kilometer   


3 opmerkingen:

  1. Weer een schitterende reportage,leuk om de reis weer terug te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Yvonne....

    Zo dat is een uitgebreid rondje Rügen!!
    maar leuk om te zien, ben er nog nooit geweest maar
    krijg zo wel een mooi idee hoe het er daar uit ziet!!
    Het hotel vanaf de trap gezien is prachtig! daar heb je je even lekker uit kunnen
    leven!! heel Mooi blog!!

    Groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek en leuk dat je even de tijd neemt om een berichtje achter te laten!
Thanks for visiting my blog and leaving a comment!