Incanto Images Fotografie

Incanto Images betekent betoverende foto's.
Ik hoop dat de betovering werkt en dat je kan genieten van de foto's.
Van macro- tot landschapfotografie en alles wat daar tussen in zit.





Corsa Amalficosta - van huis naar Sindelfingen


Reis 2018 gaat er heel anders uitzien dan de gebruikelijke BMW Z3 reisjes. 
We hebben nu alles zelf uitgezet en we zijn met drie auto's die een rit binnen door gaan maken naar de Amalfikust in Italië.
We spreken af in het AC Restaurant Verray in Oirlo.
Rond de klok van 9uur stappen we allemaal in de auto met de Tom Tom richting Sindelfingen.






Als eerste bezichtiging en grote stop is in Mannheim bij het paleis van Mannheim. Het paleis is in Barok steil gebouwd. Een deel van het paleis wordt gebruikt door de Universiteit van Mannheim.





Het paleis dateert uit de 18de eeuw.  De bouw werd plechtig begonnen op 2 juni 1720. Het bouwproces had men ingeschat op ongeveer 300.000 Gulden, wat door een buitengewone "paleis belasting" werd gefinancierd, maar op het einde, kost het paleis ongeveer 2 miljoen gulden een ernstig verslechterde financiële situatie.






In de Tweede Wereldoorlog werd het paleis zwaar gebombardeerd en gedeeltelijk vernietigd. De afgelopen jaren is het paleis gerenoveerd en uitgebreid dankzij particuliere donaties en de overheid. Deze financiering was meer dan 54 miljoen Euro in totaal.




































Rond de klok van twee uur rijden we richting de Bertha Benz Memorial Route, dit is een Duitse toeristische route met een cultureel-historische achtergrond. 






Je rijd over de wegen die Bertha Benz in 1888 voor de eerste lange afstandsreis in de automobiel-geschiedenis heeft gekozen.






Carl Benz en zijn vrouw Bertha leefde begin vorige eeuw in Ladenburg, een pittoresk stadje aan de rand van Mannheim, gelegen aan de Neckar. 
In de fabriek waar Benz met zijn zoons Eugen en Richard destijds auto's maakten, is nu een bescheiden maar interessant museum gevestigd. 
Een initiatief van een particulier, die vindt dat deze historische plek van de beroemde plaatsgenoot niet verloren mag gaan.






De oude fabriek is in volle glorie hersteld en herbergt een interessante collectie aan auto's.






Waar eerste groot de firmanaam op het pand stond, is nu te lezen AUTOMUSEUM DR. CARL BENZ. Aan weerszijde prijkt het beeldmerk van de autobouwer. 






Buiten het zomerseizoen is het museum alleen op woensdag-, zaterdag en zondagmiddag geopend. Gebouw noch expositie laten zich vergelijken met dat andere museum met Benz in de naam, het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart.  Dat is modern, groot en luxe, dit is oud, beperkt en soberder.






Carl Benz presenteert in 1886 een voertuig met een verbrandingsmotor en wordt daarom, met Gottlieb Daimler, als de vader van de auto gezien. In Mannheim vestigt hij zijn fabriek, die in 1926 zal samengaan met het bedrijf dat voortkomt uit de activiteiten van Daimler. Als verschillende andere autopioniers kan Benz zijn plek niet goed vinden binnen een bedrif waar ook anderen wat te zeggen hebben. Na onenigheid met zijn compagnons richt hij op 6 juni 1906 een nieuw bedrijf op voor het maken van automotoren: C. Benz Söhne. Hij vindt bedrijfsruimte in Ladenburg, aan de rand van Mannheim. Het gezin verhuist mee.






We hebben het helaas niet van binnen allemaal gezien. Maar wanneer we daar weer een keer in die omgeving zijn stappen we echt naar binnen: 
Automuseum Dr. Carl Benz
IIvesheimer st 26
68526 Ladenburg











Om half 3 rijden we weer verder richting Heidelberg waar we weer een bezienswaardigheid hebben.






We rijden de Bertha Benz route verder door verschillende plaatjes. 






Jammer dat we slecht weer hebben.











Rond de klok van 3 uur komen we in Heidelberg aan. 
We zien slot Heidelberg al door de regen.  






Slot Heidelberg is een van de beroemste ruïnes in Duitsland en het symbool van de stad Heidelberg. Totdat het werd vernietigd in de Negenjarige Oorlog was het de residentie van de keurvorsten van de Palts. 






Nadat het zwaar werd beschadigd door de soldaten van Lodewijk XIV in 1689, werd het kasteel in 1693 slechts gedeeltelijk hersteld. De ruïne van rood Neckartäler zandsteen rijst tachtig meter boven de vallei aan de noordkant van de Köningstuhl en domineert vanaf daar het stadsgezicht van Heidelberg. 






De Ottheinrichsbau, een van de paleizen van het kasteel, is een van de belangrijkste gebouwen van de Duitse renaissance.






In de kelder van het kasteel bevindt zich het Heidelberger Vat, een groot wijnvat van 219.000 liter.






De stad Heidelberg wordt in 1196 voor de eertste keer genoemd in een oorkonde. Een kasteel in Heidelberg wordt echter pas genoemd in 1225, als Lodewijk I van Beieren dit kasteel van bisschop Hendrik van Worms als leengoed ontvangt. 






Als bouwers van het kasteel ziet men de Hertogen van Beieren die in 1214 de Pfalzgrafschaft als leen ontvingen. Van een kasteel is voor het laatst in 1294 sprake. In een document uit het jaar 1303 worden voor de eerste keer twee kastelen genoemd; het hoger gelegen kasteel op de kleine Gaisberg op de huidige Molkenkur en het lager gelegen kasteel op de Jettenbühl.

adres: Schlosshof 1
69177 Heidelberg






En van Heidelberg rijden we richting Wiesloch om het eerste tankstation op te zoeken






Klein stukje geschiedenis: In 1886 vond de in Karlsruhe geboren Carl Benz in Mannheim de automobiel uit, welke in het begin geen commercieel succes was.






Begin augustus 1888 bewees zijn echtgenote Bertha Benz, begeleid door haar 15 en 13 jaar oude zonen Eugen en Richard, in een geheime rit met de Benz Patent-Motorwagen Nr. 3 van Mannheim naar haar geboortestad Pforzheim en weer terug de bruikbaarheid van de paardloze koets, wat tot de doorbraak van de automobiel leidde.






In de stadsapotheek in Wiesloch moest als brandstof een paar liter ligroïne worden gekocht, wat toentertijd als schoonmaakmiddel werd gebruikt. Daarmee werd deze apotheek het allereerste tankstation ter wereld. Een ter plekke aangebrachte gedenkplaat en een monument herinneren hieraan.






Tijdens de reis moesten ook meerdere reparaties worden uitgevoerd,  waarvan Bertha Benz twee zelf op de openbare weg kon verrichten. "De ene keer was de brandstofleiding verstopt-daarbij heeft de hoedenspeld geholpen. De andere keer was de ontsteking in tweeën gebroken, die heeft Bertha met de kousenband gerepareerd"






De heenweg leidt in de zuidelijke richting over ongeveer 105 kilometer van Mannheim naar Pforzheim. De route wordt door middel van bewegwijzerde bordjes aangegeven. Maar niet op alle punten waar je af moet slaan staat een bordje. Ik had de route in de tomtom ingevoerd en we hebben de route zonder problemen gereden.






Adres: Hauptstrasse 96
69168 Wiesloch
































En zo zijn we rond 1/2 8 in Sindelfingen aangekomen. Wat een super eerste dag. 







Vertrektijd: 07.00 uur
Aankomsttijd:19.15 uur

Gereden kilometer: 665 kilometer

Hotel:
NH Stuttgart Sindelfingen
Riedmühlestrasse 18-20
Sindelfingen 71063


Corsa Amalficosta:
13-05-2018 - van huis naar Sindelfingen
Mannheim Palace
Automuseum Dr. Carl Benz - Bertha Benz route
Kasteel Heidelberg
Stadsapotheek Wiesloch











14-05-2018 - van Sindelfingen naar Unterbach
Aare Schlucht - Meiringen
Motorworld Stuttgart
15-05-2018 - van Unterbach  naar Iseo
Valle Verzasca
16-05-2018 - van Iseo naar Brescia
Auto's tijdens de Mille Miglia
17-05-2018 - van Brescia naar Monterotona
Arezzo
18-05-2018 - Dagje Rome
19-05-2018 - van Monterotona naar Vico Equense
Pompeï
20-05-2018 - Amalfikust
21-05-2018 - Amalfikust
Sorrento
23-05-2018 - van Siena naar Genua
San Gimignano
24-05-2018 - van Genua naar Nice
Monaco
Nice
25-05-2018 - van Nice naar Grenoble
Route de Grenoble
Gorges de Daluis
Route Napoleon
26-05-2018 - van Grenoble naar Luxemburg
Luxemburg stad
27-05-2018 - van Luxemburg naar huis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je bezoek en leuk dat je even de tijd neemt om een berichtje achter te laten!
Thanks for visiting my blog and leaving a comment!